”Hvad er det, vi gør ved det offentlige rum? Forurener eller renser vi det?”
DJ har nedsat et udvalg, der skal komme med et kvalificeret bud på, hvordan udviklingen påvirker DJ’s dækningsområder indenfor medie- og kommunikationsbranchen. Troels Mylenberg er formand og glæder sig til at ”blive draget hele vejen rundt om fagene”.
Det blev besluttet på DJ’s delegeretmøde 2017 at nedsætte et udvalg, som skal kortlægge fremtidens arbejdsmarked og uddannelsesområde i medie- og kommunikationsbranchen.
Beslutningens ordlyd var: ”Delegeretmødet pålægger Hovedbestyrelsen i den kommende valgperiode at analysere fagenes fremtid – set i lyset af globalisering, ny teknologi generelt og automatisering”.
Beslutningen om at nedsætte et udvalg, der analyserer tal og tendenser i medie- og kommunikationsbranchen skal ses i lyset af den udvikling, som hos mange medlemmer skaber stor usikkerhed om deres fremtidige arbejdsliv.
De delegeredes ønske om en kortlægning af nutidens og fremtidens uddannelses- og arbejdsmarked har manifesteret sig i et udvalg på ti personer med forskelligt kendskab til medie- og kommunikationsbranchen.
Troels Mylenberg – formand for udvalget
Den tidligere chefredaktør på Jysk Fynske Medier og kommende vært på TV2 NEWS Troels Mylenberg er valgt som formand for udvalget, der skal kigge på fagenes fremtid.
Hvad har motiveret dig til at sige ja til opgaven?
”I første omgang blev jeg glad for at blive spurgt, om jeg ville være med til at formulere nogle af de udfordringer, vi står overfor i forhold til medie- og kommunikationsvirksomheder, de enkelte journalister og kommunikatører, de faglige institutioner og uddannelsesinstitutionerne.
Det, jeg tænder på ved opgaven, er, at jeg bliver draget hele vejen rundt om fagene. Også i forhold til det politiske system og hele den demokratiske institution. Hvad kan vi bidrage med i den offentlige samtale? Og hvad stiller det af krav til os i det kommende årti? Det optager mig meget.”
Troels Mylenberg har, også som tidligere leder, befundet sig midt i store omstillinger og har været opmærksom på, hvad der sker med faget.
”Hvad er det vi gør ved det offentlige rum? Forurener vi det, eller renser vi det? Jeg tror, vi gør lidt af begge dele, og det er noget af det, jeg gerne vil kigge lidt nærmere på sammen med udvalget det kommende år,” siger han.
Tendenser indenfor kultur, teknologi og økonomi
Hvad kan DJ’s medlemmer helt konkret forvente af resultater af udvalgets arbejde?
”Vores opgave er at lave en kortlægning af hovedtendenserne indenfor det kulturelle, teknologiske og økonomiske, som forventeligt kommer til at påvirke det publicistiske- og kommunikationsfaglige arbejdsmarked de kommende år.”
På baggrund af de hovedtendenser skal udvalget komme med en række kvalificerede bud på, hvilke kompetencer og kvalifikationer DJ’s medlemmer skal have for at begå sig i nutidens og fremtidens arbejdsmarked.
”De bud, vi kommer med, skal munde ud i en række udfordringer, spørgsmål og anbefalinger, som branchen bør tage stilling til. Uanset om man er et fagforbund, en politisk institution, en medievirksomhed eller en enkeltstående journalist eller kommunikationsmedarbejder.”
Fagenes fremtid vil være på dagordnen ved Fagligt Forum i april måned, hvor Troels Mylenberg forventer, at ”der skal tages nogle tanker ind og findes noget inspiration”.
De er med i udvalget
Den nedsatte udvalgsgruppe består af:
Troels Mylenberg – tidligere chefredaktør på Jysk Fynske Medier og kommende vært på TV2 NEWS
Louise Roug - international redaktør hos Huffington Post
Trine Nielsen - direktør for uddannelse og viden hos Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Claus Skytte - iværksætter og forfatter bag bøger om deleøkonomi og fremtidens arbejdsmarked
Aske Kammer - adjunkt ved IT-universitetet og formand for Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark
Magnus Bjerg - digital projektleder hos TV 2
Rasmus Ibfelt - kreativ direktør og partner i designbureauet e-Types
Jannie Møller Hartley - lektor og studieleder i Journalistik på RUC
Anna Rørbæk - kommunikationschef i Børnefonden
Marchen Neel Gjertsen - politisk redaktør på Jyllands-Posten og formand for Folketingets Presseloge.
Journalist og cand.scient.pol. Søren Schultz Jørgensen er projektleder for udvalgets arbejde. Søren Schultz Jørgensen er indehaver af det journalistiske rådgivningsfirma Kontrabande, aktiv debattør og ophavsretsmand på flere undersøgelser om medieforhold.
Udvalget skal levere en redegørelse til DJ senest 15. september 2018.
Kommentarer
Glæder mig til at læse Jeres konklusioner til september. Fint at Troels Myhlenberg er blevet valgt til formand.
Fint med Troels. Faktisk ikke så ringe. Fantastisk, sandt at sige. Dejligt, at være. I. Et forbund. hvor man. Tænker sig. Om. Trods. Al hurlumhej. På scenen. I en skabt verden. Måske. Af medierne. Dejligt at se forbundet- et forbund med kant. Ikke så ringe at være dansker, som journalist - med et sådan forbund. Gad vide om formanden renser neglene om morgenen? Jeg tror det sgu ikke. Og bliv bare ved med det - og til bestyrelsen: Håber I blir på posten et par dage. Stay tuned..!