”Foredrag er en god start”
Rasmus Thirup Beck er freelancejournalist og underviser på ind til flere højskoler. Foredrag for journalister, virksomheder, biblioteker, gymnasier og universiteter er også tilgængelige varer på freelancehylden.
Af Anne Anthon Andersen
Hvorfor har du valgt at gøre undervisning til en del af din forretning?
Det har ligesom lidt sneget sig ind af bagvejen. Jeg startede med at holde foredrag og oplevede, at jeg syntes, at det var ret fedt. Jeg kan godt lide at undervise i journalistik, fordi det gør noget godt for den journalistik, jeg selv bedriver. Fx kan jeg stå og prædike ’show it - don’t tell it’. Når jeg dagen efter sidder med min egen tekst, gransker jeg mig selv lidt grundigere. Gør jeg nu selv det, jeg netop har indprentet de studerende, at de skal huske?
Hvilke fordele har det at undervise?
Det giver en basic-indtjening. Og så er det lækkert ikke at lave det samme hver eneste dag. Det er lidt ligesom, hvis man laver kommunikationsopgaver en gang imellem. Det har så bare aldrig været min stærke side.
Hvilke udfordringer er der forbundet med at undervise?
Det kan være svært at rykke hurtigt på noget journalistik, hvis man har planlagte undervisningsaktiviteter i kalenderen. Men det er ikke en udfordring, jeg sådan for alvor er stødt på. Ofte har jeg en ret lang bagkant på mine artikelopgaver.
Hvad skal man overveje, hvis man vil gøre undervisning til en del af butikken?
Man skal overveje, om man synes, at det er fedt. Om man kan lide at være på. Det er ikke specielt godt betalt. Det er foredrag til gengæld.
Hvordan kommer man godt i gang?
Foredrag er en god start. Det er en undervisningssituation, hvor man får vist sig frem og oplevet, hvad det vil sige at stå overfor en masse mennesker som formidler. Det er en god idé, at man markerer sig journalistisk. Det ligger ligesom som en uudtalt præmis, at undervisere skal være dygtige rent journalistisk, fordi man fungerer som forbillede for de studerende. Man skal sørge for at publicere i de mere respekterede medier, hvor man bliver set.
Hvordan får du undervisningsopgaverne i hus?
Jeg sendte pitches ud til skoler og biblioteker, gymnasier og private virksomheder. Man skal selv have et godt foredrag at sælge. For mig startede det med, at jeg sammen med et par andre freelancekollegaer holdt foredrag om klimaprojektet, ’Face the Climate’, vi havde lavet. Det var i 2009, hvor vi opbyggede et multimediesite, hvor vi fulgte ni familier forskellige steder i verden, som alle var påvirket af klimaforandringer. Ellers er det via jobopslag og gennem netværk.
Hvordan sætter du prisen for en undervisningsopgave?
Meget ofte oplever jeg, at det er givet på forhånd. Biblioteker, gymnasier og folkeskoler har faste priser. Undersøg hvad andre journalister i dit netværk tager for lignende opgaver, så du ved, hvor du skal starte din forhandling.