Gå til hovedindhold
Bliv medlem

”Jeg lærer en masse, når jeg underviser andre”

Mikkel Prytz er freelancejournalist og ekstern lektor på Journalistik på Roskilde Universitet - med masser af undervisningserfaring på bagen.

Af Anne Anthon Andersen

Hvorfor har du valgt at gøre undervisning til en del af din forretning?

Det var allerede en del af planen, da jeg startede som freelancer. Det var i høj grad et taktisk træk at brede forretningen ud over flere området for at sikre flere muligheder for at få opgaver. 

Jeg tænkte, at hvis jeg kun ville skrive artikler til fagblade, kunne det blive svært. Og så har jeg altid gerne ville være en del af universitetsverdenen. Efter at jeg skrev speciale, arbejdede jeg som journalist på Frederiksborg Amts Avis i fem år, men fik lyst til at komme tilbage til universitetet. 

Samspillet med de studerende giver mig rigtigt meget. Den energi, de ambitioner og de drømme de har, er inspirerende, synes jeg.

Hvilke fordele har det at undervise?

Som freelancer har det den fordel, at jeg altid har opgaver, der ligger forholdsvist fast. Artikler kan man altid skrive, og man kan plotte skriveopgaverne ind løbende, så man hele tiden har gang i biksen.

Undervisning er en anden måde at arbejde med formidling på, som også giver mig noget som journalist. Når jeg som underviser formidler mundtligt, bliver jeg bedre til at argumentere for mine påstande og forklare de begreber, jeg arbejder med. Det smitter af på de artikler, jeg skriver.

Når man står over for en gruppe studerende, kan man meget tydelig se, om de er med eller ej. Det er sværere når man har sendt en artikel til tryk, hvor man ikke ved, hvad læserne mener, og om de har forstået det hele. At undervise i interviewteknik har givet mig et nyt blik på, hvordan jeg selv interviewer. Kort sagt: Jeg lærer en masse selv, når jeg underviser andre.

Hvilke udfordringer er der forbundet med at undervise?

Det er da en udfordring at stille sig op foran en forsamling og bilde sig ind, at man har noget at give videre til dem. Det kræver, at man er forberedt, men der kommer alligevel altid et eller flere spørgsmål, som man ikke havde set komme. Det kan være nervepirrende at stå der og lede efter svaret, og det kræver en vis rutine, før man forstår, at man ikke nødvendigvis mister al autoritet i sådanne øjeblikke. Det er ok at sige: Det undersøger jeg lige til næste gang.

Hvad skal man overveje, hvis man vil gøre undervisning til en del af butikken?

Man skal seriøst overveje, om man brænder nok for det. At undervise kræver, at man giver en masse af sig selv. Efter en undervisningsdag er jeg helt smadret og må have en lur. Det kræver så meget energi at skulle inspirere andre mennesker. Jeg tror, at alle kender den type undervisere, der bare kører det samme pensum på tyvende år. Det er u-inspirerende og fanger meget sjældent publikum.

Hvis man skal motivere og inspirere andre, skal man være hundrede procent nærværende og villig til at give en stor del af sig selv. Det er et stort ansvar at bruge andres tid og stå for at udvikle og undervise dem. Det mener jeg, at man skal tage meget alvorligt.

Hvordan kommer man godt i gang?

Det handler om at få erfaring. Nogle af de første opgaver, jeg tog, gav ikke så mange kroner i kassen, men det var vigtigt for mig at komme ud og få noget erfaring og stå over for en flok. Jeg har altid undervist lidt. Allerede som studerende, og da jeg var fastansat, hvor jeg tog ud til skoleklasser og underviste i, hvordan man skriver journalistisk.

Man skal tage de små muligheder, der opstår, for at komme ud og komme i gang og selv opsøge dem. Hvis man har en god idé til noget, man gerne vil undervise i, så tag kontakt til foreninger som DGI, FOF AOF eller andre. Det er ikke min oplevelse, at de ser så meget på erfaring. Der er også altid brug for undervisere i det lokale frivillig-center.

Hvordan får man undervisningsopgaverne i hus?

Grib det an som var det en ganske almindelig artikel, du ville sælge. Ring op og forhør dig om, hvorvidt din ide er et produkt, de har behov for. Forsøgt at lægge dig på en pris, der er attraktiv for kunden, og hvor du ikke sælger dig selv for billigt. Skriv en udførlig synopsis med tidspunkter, indhold, antal kursister osv. og send den per mail. Ring op og følg op på dit tilbud og tag ud og forklar det.

Min erfaring er, at opgaverne efter de første jobs hos en større kunde ofte kommer af sig selv. Ofte har de henvendt sig til mig, hvis der fx er en anden eller ny afdeling, der har haft brug for et kursus. Der er meget ’word of mouth’ i salget af undervisningsopgaver. 

Hvordan sætter du prisen for en undervisningsopgave?

Jeg startede med 800 i timen og har senere taget 1000 i timen. Jeg har lavet tilbud på formiddags formiddagsseancer på 7-8.000 eller heldagskurser for 12.000 kroner for et hold på 20-25 deltagere.

Jeg har forsøgt at tage udgangspunkt i FreelanceGruppens vejledning. Men jeg var i starten meget bevidst om, at hvis jeg lagde mig i den billige ende, kunne jeg også tillade mig at lave et par fejl.  Vurder kunden – hvad er realistisk – pas på ikke at skræmme dem væk.

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk