”Jeg kan finde på at kaste Mars-barer gennem lokalet”
Mette Kjærsgaard er freelancejournalist og underviser på Roskilde Universitet og højskolerne Krogerup og Vallekilde.
Af Anne Anthon Andersen
Hvorfor har du valgt at gøre undervisning til en del af din forretning?
Det startede vel egentlig lidt som en tilfældighed, da jeg blev tilbudt at undervise i et kursus på RUC. Jeg var sindssygt nervøs, første gang jeg skulle bag katederet, men blev hurtigt virkelig glad for det. Jeg kan godt lide at holde fast i den akademiske verden, at få dykket ned i akademiske journaler, jeg ellers ikke ville have læst.
Når man laver nyheder, glemmer man lynhurtigt den del af sagen, teorien og de objektive refleksioner omkring sine arbejdsgange. Og så holder jeg af kontakten med de studerende. Deres ambitioner, drømme og mål med journalistikken inspirerer, og det er fedt at få lov til at påvirke dem og se dem rykke sig helt vildt i et forløb. Jeg bliver grebet af min opgave i, at de skal klare sig godt. Jeg mener, at faget er så vigtigt og spiller en så afgørende rolle i samfundet, at det giver meget mening at få lov til at præge dem, som skal varetage det derude i mediebranchen de næste mange år.
Hele den idealistiske tilgang fastholder man lettere som underviser end ude på en redaktion, hvor standarderne for hvad der er den gode historie bliver styret af nogle andre ting. Jeg genlærer mig selv helt vildt meget. Hvis jeg fx skal undervise i, hvordan man skriver den gode reportage, er jeg nødt til at granske mig selv. Man undgår at gro fast i rutiner, på den måde er det at undervise en slags konstant efteruddannelse, man selv står for.
Hvilke fordele har det?
Man lærer at stå og tale for en stor forsamling. Første gang var jeg nærmest bange for de studerendes spørgsmål, og at jeg ikke ville kunne svare. Den nervøsitet er helt fordampet, og jeg har fået et helt andet afslappet forhold til situationen. I dag kan jeg finde på sådan noget som at kaste Mars-barer gennem lokalet til dem, der byder ind, hvis jeg fornemmer, at de studerende er ved at gå sukkerkolde, og jeg vil have dem til at deltage mere aktivt. Så er det bare med at kaste en chokoladebar ud til dem, der svarer.
Hvilke udfordringer er der forbundet med at undervise?
Arbejdet som underviser vokser sig ind i resten af butikken og stjæler tid fra de andre opgaver. Som underviser kan man altid forberede sig lidt bedre, vejlede de studerende lidt grundigere og længere tid, end man reelt får betaling for. Og svare på mails. Som ekstern underviser har man ofte meget abrupte opgaver, hvor man pludselig skal holde et møde med studerende her og der. Her har jeg lært, hvor vigtigt det er at forsøge at samle undervisningsopgaverne på konkrete dage og mine opgaver som skrivende journalist på andre, så jeg ikke får for meget ubetalt tid imellem opgaverne.
Hvad skal man overveje, hvis man vil gøre undervisning til en del af butikken?
Om man kan lide at skulle formidle mere pædagogisk, og om man er nørdet nok omkring journalistikken. Det er vigtigt at respektere, hvor de studerende er, hvad de kan, og at de stadig er ved at lære. Målet er, at de lærer noget, ikke at de leverer perfekte produkter fra dag et. Man skal have lyst til at stille sig op foran an masse mennesker. Man kan godt være dygtig journalist, men det er ikke ensbetydende med, at man er god til at stå over for en forsamling som underviser.
Hvordan kommer man godt i gang?
Man kan forsøge at skrue et kursus sammen selv og byde ind med det som efteruddannelse, nu hvor UPDATE ikke sidder så tungt på efteruddannelsen mere. Tænk over om du mestrer et særligt redskab eller viden, du kan undervise i. Der er også FOF og AOF, højskoler, mindre virksomheder, organisationer og gymnasier, som har medielinjer. Generelt handler det om at undersøge markedet for huller og om at tage kontakt.
Hvordan får du undervisningsopgaverne i hus?
For mig har det været meget netværksbaseret. Jeg har fået næsten alle mine opgaver som underviser ved at blive kontaktet af folk, der kender mig. Tjek opslag. Ring til FOF.
Hvordan sætter du prisen for en undervisningsopgave?
Jeg tager den samme pris som for artikler. Jeg plejer at give en samlet pris på kurset baseret på type og varighed af opgave, forberedelse, transport osv.. Hvis man bruger en hel uge på at forberede et kursus, der varer en dag, skal man jo sætte prisen efter det. Så er det i hvert fald 10-15.000.