Media Evolution City: Malmø’s mediebranches innovative fælleshus
I Malmø har medlemsorganisationen Media Evolution sat skub i digitaliseringen af mediebranchen og resten af samfundet ved at føre mediebranchen i Skåne sammen i ét hus. Her deler freelancere, mikrovirksomheder og etablerede medier kaffemaskine og udsigt. Organisationen overvejer nu at bygge et hus til - i København.
Af Marie Bille
Fællesskab og samarbejde er vejen frem, hvis der skal skabes udvikling og vækst i mediebranchen på vej ind i den digitale fremtid. Den bedste måde at skabe fællesskaber og samarbejde er ved at mødes. Altså IRL – in real life - på god gammeldags maner, ansigt til ansigt.
Det er tanken bag Media Evolution City i Malmø, hvor freelancere, mikrovirksomheder og etablerede medier, som f.eks. Sydsvenska Dagbladet arbejder side om side i ét hus. Idéen fik Magnus Thure Nilsson, tidligere producer Malmøs's teater- og kunstverden, i dag adm. direktør i Mediea Evolution City.
”Tilbage i 2004 så jeg en verdensomspændende trend. Ethvert nyt produkt eller service, al innovation på det digitale område havde brug fra kompetencer fra andre områder af det digitale felt. Men folk mødtes ikke. Så jeg tænkte, lad os lave en platform, hvor de forskellige kompetencer fra forskellige brancher kan mødes. Så folk fra tv-branchen kan mødes med folk, der laver computerspil og så videre,” fortæller han.
Hvad laver du?
I dag arbejder mellem 4-500 mennesker i Media Evolution City. De fleste er freelancere og mindre virksomheder, der nu er kommet tættere på kunderne.
”De store køber af de små. Det kan være alt fra en app til noget kommunikation eller et design til en hjemmeside. Folk mødes over kaffemaskinen, og hvis du mødes ved kaffemaskinen i det her hus, så spørger du bare – hvad laver du? Hvad arbejder du med? Det ville være mærkeligt at spørge om, hvis du stod ved siden af nogen og drak kaffe på en almindelig cafe,” fortæller han.
Bygger fællesskaber op
Bag projektet Media Evolution City står medlemsorganisationen Media Evolution, der arbejder med at skabe fællesskaber og samarbejde på tværs i Skånes mediebrancher i bredeste forstand. Medlemmer af organisationen er både kommuner, universiteter, store og små virksomheder og freelancere. Midlerne er, udover huset, en lange rækker initiativer til community building. Morgenmadsmøder, fyraftens-arrangementer med oplæg og rundbordssamtaler og så en af de største konferencer om det digitale område; The Conference, med omkring 1000 deltagere en uge i august.
De små får idéerne
Målet er at skabe innovation udvikling og vækst ved at føre folk sammen og skabe en platform for samarbejde mellem dem, der ellers ikke ville mødes.
”Det er netværket og mødet mellem de små og de store, der er kodeordet. For de små er ofte de visionære, men de store er næsten altid dem, der så udfører visionerne. Men det er ikke nødvendigvis de store, der får idéerne,” Siger Magnus Thure Nilsson.
Planer om hus i København
”Vi har planer om, måske at bygge et hus i Danmark. Men det er afhængigt af, om vi kan få en platform for et fællesskab omkring det, for huset er intet uden denne platform. Men vi er blevet kontaktet af nogle ejendomsmæglere, som viser interesse. Nu skal vi finde ud af, om det er muligt at bygge projekt op om en samarbejds-platform i København – for ellers er det bare et kontorhotel, og det er ikke særligt interessant. Det bedste ville være at skabe et samarbejde mellem huset i Malmø og et hus i København, så hvis du har kontor i København, har du automatisk kontor i Malmø også. Det ville virkelig kunne skabe samarbejde mellem de to lande,” siger han.
Se Magnus Thure Olsson fortælle mere om Media Evolution City.