Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Fra DBA og en isplakat til truede dyr og toiletpapir

Når kravlingprisen uddeles for 20. gang kæmper de fire nomineringer i kommunikationskategorien om den prestigefyldte kravlingstatuette og 10.000 kr. Projekterne i kommunikationskategorien handler om genbrug, klima, unges forventningspres og truede dyr. Men hvem er de nominerede og hvordan kom de på idéen, der er en kravling værdig?

Kommunikationskategorien

Tekst af Marisa Bjørklund

 

Første nominering kommer fra Jonathan Fjord, der læser Kreativ Kommunikation på DMJX. Han er nomineret for Alternativets Isplakat, der efter eget udsagn råber på handling. Jonathan er også nomineret til kravlingprisen for design.

 

Vil du introducere dig selv?

"Jonathan Slyngborg Fjord, 31 år, læser Kreativ Kommunikation på DMJX, er selvstændig Creative og Art Director."

Hvad er du nomineret for?

"Jeg er nomineret for "Isplakaten", Alternativets valgplakat og en strategisk kampagne til folketingsvalget 2019, i Designprisen og Kommunikationsprisen." 

Hvorfor har du lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra? 

"Mit mål var at hjælpe Alternativet med at sætte klimaforandringerne øverst på dagsordenen til folketingsvalget. Idéen opstod i koblingen mellem klimakrise og valg, hvor smeltende poler og den traditionelle valgplakat blev til en valgplakat af is."

Hvorfor er dit produkt væsentligt? 

"Klimakrisen raser og vi nøler afsted. 'Isplakaten' råber på handling, mens vi stadig kan gøre en forskel. Og så giver kampagnen et både designmæssigt og strategisk bud på, hvordan vi kan kommunikere politik mere bæredygtigt uden at overdynge landet med pap og portrætter."

Hvad ser du frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020? 

"Jeg har lagt mange timer i projektet, så er vildt taknemmelig for begge nomineringer. Men det kunne da være ret fedt, hvis en af dem blev til mere. Og så på en børnefri jubilæumsaften med min kone og en masse andre gode mennesker."

Se mere af Isplakaten her.

________________________________________

 

Anden nominering er Sofie og Simone, der nu er bachelor fra Kreativ Kommunikation på DMJX og arbejder i London. De er nomineret for konceptet 'DBA Swish', som er en kampagne for Den Blå Avis, der skal få danskerne til at købe flere genbrugsgaver til jul. 

 

DBA Swish

Sofie Saietz Bergstrand & Simone Weilborg Billeder fra projektet 'DBA Swish'

Vil I introducere jer selv?

"Sofie Saietz Bergstrand, 26 år. Simone Weilborg, 25 år. For et år siden dimitterede vi fra Kreativ Kommunikation på DMJX, i dag arbejder vi som junior kreative i London."

Hvad er I nomineret for?

"Vi er nominerede til kommunikationsprisen for vores bachelorprojekt kaldet DBA Swish, som er en produktudvikling, visuel identitet og integreret kampagne for DBA, der skal få danskerne til at købe flere genbrugsgaver til jul."

Hvorfor har I lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra?

"Vi går selv meget op i bæredygtighed, og var begge to irriterede over hvor stor en miljøsviner juletiden er. Og for at være helt ærlige var vi også bare dødtrætte af julegaveræset, "bestillings-ønskelisten" og hvor kedeligt det nogle gange kan være at købe gaver."

"Vi ville gerne have magien og spændingen tilbage juleaften. I en overspringshandling sad vi en dag og swipede igennem hinandens Tinder og der kom idéen til os - hvorfor ikke swipe sig til den perfekte brugte julegave?" 

Hvorfor skal man se jeres produkt?

"Man skal se vores løsning for at blive mindet om at se kritisk på de vaner og traditioner, man til tider bare følger blindt. Og hvis man er nysgerrig på hvordan swipes, julegaver og genbrug kan gå op i en højere enhed, eller bare gerne vil se en kæmpe Royal Copenhagen samling og tusindvis af Barbiedukker." 

Hvad ser I frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020?

"Vi kan desværre ikke deltage i festen, men vi skåler med fra London og håber alle får en sjov aften - og at nogen sender en sms, hvis vi vinder."

________________________________________

 

Tredje nominering kommer fra Sofie Høyer Steenbuch, Rikke Harbel, Daniel Colunga, Hans Høite Augustenborg og Rasmus Svane, der under Innovation X-forløbet på DMJX udarbejdede konceptet 'Skid på det'. Kampagnen blev efterfølgende solgt til Psykiatrifonden. Se mere i videoen herunder.

 

Vil I introducere jer selv? 

Rasmus Svane, 25 år, Medieproduktion og Ledelse, Kreativ Koordinator hos Butter Agency.
Hans Augustenborg, 27 år, Kreativ Kommunikation, Art Director på Uncle Grey.
Sofie Høyer Steenbuch, 24 år, Tv- og Medietilrettelæggelse, er i gang med afsluttende semester på TVM.
Daniel Colunga, 27 år, Grafisk Design. Jobsøgende freelance designer med et lille københavnsk mikrovineri som sideprojekt.
Rikke Harbel, 24 år, studerer kommunikation på 6. semester, hvor jeg er i praktik hos Kompas Kommunikation.

Hvad er I nomineret for?

"Vi er nomineret for kampagnen 'Skid på det' i kommunikationskategorien. Kampagnen er en blanding af en fysisk- og digital kampagne, der har været afviklet på Psykiatrifondens sociale medier samt Ungdommensfolkemøde 2019." 

Hvorfor har I lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra?

"Vi udviklede konceptet 'Skid på det' i forbindelse med forløbet Innovation X på DMJX i 2018. Idéen kom efter, at vi var løbet ind i en kreativ mur, og valgte at tage en pause til et godt afsnit Landmand Søger Kærlighed. Vi ville gerne lave et humoristisk produkt til unge, som de både kunne grine af samt give stof til eftertanke. Målet med produktet er, at unge i aldersgruppen 13-18 år, skal skide mere på det pres de står overfor hver dag bl.a. på sociale medier, i skolen og i hjemmet." 

Hvorfor skal man se jeres produkt?

"Vi mener selv, at man skal se vores produkt fordi det på en humoristisk facon fortæller unge mennesker, at man skal skide på forventningspresset fra sociale medier, skole osv.

Kampagnen har skabt og skaber baggrund for god dialog unge som gamle imellem om det forventningspres, som mange unge mennesker er underlagt."

Hvad ser I frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020?

Rasmus: "Jeg glæder mig utrolig meget til kolde øl, gode venner og et underholdende show." 
Hans: "Jeg glæder mig til at komme til et arrangement i den virkelige verden igen - se, lugte og møde ægte mennesker af kød og blod."
Sofie: "Jeg ser mest frem til have en sjov og dejlig aften med mine med-nominerede."
Daniel: "Jeg ser frem til at være med i eventet, at møde mit hold og andre kendte og ukendte ansigter på selve aftenen."

________________________________________

 

Fjerde nominerede er Pernille Lund, der studerer Kreativ Kommunikation på DMJX. Pernille er nomineret for konceptet 'Adopt A Misfit'. Se mere i videoen herunder.

 

Vil du introducere dig selv?

"Jeg hedder Pernille og studerer Kreativ Kommunikation på DMJX. Og så har jeg en baggrund inden for film og storytelling, som er noget jeg tit bruger i mit kommunikationsarbejde."

Hvad er du nomineret for?

"Jeg er nomineret i kommunikationskategorien for 'Adopt A Misfit', som er et koncept, hvor man økonomisk støtter et overset, ofte grimt, og truet dyr." 

Hvorfor har du lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra?

"De fleste har hørt, at antallet af truede dyrearter er steget voldsomt de seneste år. Men hvad de færreste ved er, at mindre end 1% af truede dyrearter får størstedelen af alle støttekronerne - og at grunden til, at det er dem, som får pengene, er fordi, vi synes, de ser nuttede ud (tænk: pandaer). Så hvordan overlever man så, hvis man er et truet grimt dyr? Paradoksalt nok fandt jeg samtidig ud af, at det er alle de oversete, grimme dyr, som er dem, der bidrager mest til vores biodiversitet og dermed til at sikre vores overlevelse som mennesker. Og det var det min idé udsprang af."

Hvorfor er dit produkt væsentligt?

"Adopt A Misfit handler om mere end truede dyrearter, funding og biodiversitet. Det handler også om at være anderledes, odd og out-of-place. Noget som jeg tror, vi allesammen har prøvet på et eller andet tidspunkt. Det er nok også derfor, at Adopt A Misfit er så relaterbart for mange. Fordi den giver os mulighed for, hver især, at adoptere et andet misfit, hvilket giver os noget good-will og samtidig får os til at føle os som en del af noget større."

Hvad ser du frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020?

"Det bliver fedt at se, hvad de andre nominerede har lavet. Den slags synes jeg altid er vildt inspirerende. Og så glæder jeg mig selvfølgelig til at være med til selve prisuddelingen."