Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Design møder fremtiden

Når kravlingprisen uddeles d. 9 oktober i år kæmper de fire nomineringer i designkategorien om den prestigefyldte kravlingstatuette og 10.000kr. Designkategorien viser i år, hvordan fremtiden ser ud i en verden med klimaforandringer og digital læselyst, hvor en tur i rummet snart ikke er så langt væk og hvor menstruationsprodukter ikke er tabuiseret. Men hvem er de nominerede og hvordan kom de på idéen, der bliver nomineret til en kravling?

Design

Tekst af Marisa Bjørklund

 

Første nominerede er Sally Trier og Mette Hau Larsen, der studerer Kreativ Kommunikation på DMJX. De to er nomineret for konceptet 'Penguin books to be continued'. Se mere i videoen herunder. 

 

Vil I introducere jer selv? 

Sally Trier: 26 år, Studerende på DMJX, Kreativ Kommunikation
Mette Hau Larsen: 23 år, Studerende på DMJX, Kreativ Kommunikation

Hvad er I nomineret for? 

"'Penguin Books, To be continued'. Vi kombinerer de tre mest almindelige måder at læse på (lydbogen, e-bogen og den fysiske bog) i en app."

Hvorfor har I lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra?

"Da vi foretrækker at læse fysiske bøger, frustrerede det os, at vi ikke kunne tage historien med videre, når vi var på farten. Vi savnede en service, der ikke kun gør det muligt at skifte mellem de digitale læsemuligheder såsom e-bøger og lydbøger, men også inkluderer den analoge bog. Vi kunne ikke finde andre, der kunne tilbyde os den service, så lavede vi den selv. Desuden kan der opstå perioder i vores liv, hvor vi ikke får læst videre i vores bøger. Derfor skabte vi en feature, der gør det muligt at få et resume af de læste kapitler, sådan at læseren ikke skal starte forfra med bogen igen."  

Hvorfor er jeres produkt væsentligt?

"Vi ved, at folk i 2020 har en livsstil, hvor de ofte er på farten, og derfor vægter tilgængelighed og fleksibilitet højt. Derfor er denne service netop relevant, da den tilpasser sig den enkelte læsers livsstil og behov." 

Hvad ser I frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020?

"Vi glæder os til at møde de andre nominerede, se deres projekter og lade os inspirere. Og ikke mindst fejre, at vi overhovedet er blevet nomineret!"

________________________________________

 

Anden nominerede er Mark Terkelsbøl, der nu er bachelor i Kreativ Kommunikation fra DMJX. Han er nomineret for konceptet 'Pad Paper', som han lavede sammen med Nicolas Housted og Joachim Klintfäll på studiet. At der ikke er ligestilling mellem produkter, som bruges til ufrivillige biologiske behov, er noget 'Pad Paper' kan lave om på. Se mere i videoen herunder. 

 

Vil I introducere jer selv? 

Mit navn er Mark og jeg er 27 år gammel. Jeg har lige færdiggjort min bachelor i Kreativ Kommunikation på DMJX. Jeg har efter færdiggørelsen af min uddannelse, dedikeret min tid til at lave film, hvor jeg forsøger at bruge mine nye læren, som instruktør og konceptudvikler. 

Hvad er du/I nomineret for? 

"Vi er nomineret for vores case 'Pad Paper'. PadPaper er et produkt, der søger at afstigmatisere menstruation og menstruationsprodukter, ved at gøre det til et ligeså naturligt produkt at købe, som, ja.. toiletpapir."

Hvorfor har I lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra?

"Casen er lavet som en indsendelse til D&ADs ungdomskonkurrence, “New Blood”. Briefen, af Case For Her og McKinsey Design, gik ud på at gøre kvinders menstruation til en ikke-tabu-belagt, naturlig del af hverdagslivet. Vi tog udgangspunkt i det faktum, at menstruationsprodukter verden over pålægges en skat, ganske som var de luksusprodukter, som smykker og vin. Vi fandt ud af at vi, ved at emballere bind på papruller (som toiletpapir), kunne fjerne denne luksus-beskatning og samtidig kategorisere menstruationsbind på lige fod med toiletpapir." 

Hvorfor skal man se jeres produkt?

"Pad Paper er designet, så det iscenesætter problemet, som det løser – at der ikke er ligestilling mellem produkter, som bruges til ufrivillige biologiske behov. Pad Paper kan både lægge pres på for at ændre loven om, hvordan forskellige produkter bør beskattes, men kan også blive produceret og anvendt med det samme. Vi giver naturligvis  alle brands fri adgang til at producere Pad Paper, så vi kan få afviklet de stigmatiserende skatter og afgifter, som er målrettet mod menstruationsprodukter."

Hvad ser I frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020?

"Det bliver vildt hyggeligt at se en masse søde og smukke mennesker, man ikke har set i lang tid, igen."

________________________________________

 

Tredje nominering kommer fra Jonathan Fjord, der læser Kreativ Kommunikation på DMJX. Han er nomineret for Alternativets Isplakat, der efter eget udsagn råber på handling. Jonathan er også nomineret til kravlingprisen for kommunikation.

 

  • Jonathan Fjord

Vil du introducere dig selv? 

"Jonathan Slyngborg Fjord, 31, DMJX, Kreativ Kommunikation, selvstændig Creative og Art Director" 

Hvad er du nomineret for?  

"Jeg er nomineret for Isplakaten, Alternativets valgplakat og en strategisk kampagne til folketingsvalget 2020, i Designprisen og Kommunikationsprisen."

Hvorfor har du lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra? 

"Mit mål var at hjælpe Alternativet med at sætte klimaforandringerne øverst på dagsordenen til folketingsvalget. Idéen opstod i koblingen mellem klimakrise og valg, hvor smeltende poler og den traditionelle valgplakat blev til en valgplakat af is."

Hvorfor skal man se dit produkt? 

"Klimakrisen raser og vi nøler afsted. Isplakaten råber på handling, mens vi stadig kan gøre en forskel. Og så giver kampagnen et både designmæssigt og strategisk bud på, hvordan vi kan kommunikere politik mere bæredygtigt uden at overdynge landet med pap og portrætter." 

Hvad ser du frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020? 

"Jeg har lagt mange timer i projektet, så er vildt taknemmelig for begge nomineringer. Men det kunne da være ret fedt, hvis en af dem blev til mere. Og så på en børnefri jubilæumsaften med min kone og en masse andre gode mennesker."

Se mere af Isplakaten her.

________________________________________

 

Fjerde nominerede er Marie Rud Bjørndal, der er bachelor i Grafisk Design fra DMJX 2019. Hun er nomineret for netop sit bachelorprojekt 'STARSHIP - SpaceX'. Ifølge Marie selv handler det om at lege med tanken om, at man gennem design kan manipulere et usandsynligt eller grotesk koncept til at virke mere troværdigt. Se mere herunder. 

 

 

Vil du introducere dig selv?

"Mit navn er Marie Rud Bjørndal, jeg er 29 år og afsluttede min bachelor i Grafisk Design på DMJX sommeren 2019. Jeg er pt. designer på Barkas."

Hvad er du nomineret for?

"Jeg er nomineret i design kategorien for mit bachelorprojekt, hvor jeg lavede en visuel identitet til 'STARSHIP - SpaceX' bud på et kommercielt rumskib, der i fremtiden skal åbne Rummet op for privatpersoner og tilbyde rejser til bl.a. Månen og Mars." 

Hvorfor har du lavet dette produkt, og hvor kom idéen fra?

"At Elon Musk og SpaceX har sat sig for at bygge et rumskib med plads til ca. 100 passagerer med kurs mod det ydre rum, virker for mig - komplet vanvittigt. På den anden side, så har rigtig mange ting, vi tager for givet i dag, også virket vanvittige engang. 

Derfor ville jeg gerne lege med tanken om, at man gennem design kan manipulere et usandsynligt eller grotesk koncept til at virke mere troværdigt. Akkurat som når man laver rekvisitter og kulisser til en film. I sidste ende, har jeg designet mig igennem den groteske tanke om, at vi går en fremtid i møde, hvor man skifter skiferien i Frankrig ud med en måneskinstur på ja, Månen. Og nu virker det faktisk slet ikke så vanvittigt."

Hvorfor skal man se dit produkt?

"Man skal hoppe ombord i mit Starship projekt, hvis man vil have et lille glimt af en fremtid vi højst sandsynlig går i møde."

Hvad ser du frem til på aftenen til Kravlingprisen 2020?

"Jeg glæder mig til at se det flotte show, der er stablet på benene! Om det skal nydes fra scenekanten eller hjemme fra stuen i passende corona afstand, det må tiden vise. Lige meget hvad satser jeg på en superstærk aften."

Se mere af STARSHIP her.