Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Kommunikatør! Sådan bliver du headhunted

At blive headhunted er ikke forbeholdt kommunikatører på toppen. Det kunne ske for dig, også selvom du måske er nyuddannet og uden ledelseserfaring, men det kræver, at du ved, hvad der skal til. Her guider headhunter Tina Overgaard fra konsulentfirmaet ”Genitor” dig gennem spillereglerne.

sgsg

Privat

1. Gør dig lækker

Der er ingen vej udenom, at enhver headhunter tænder på et spændende cv. Umiddelbart skønner Tina Overgaard, at du som kommunikatør står bedst i forhold til at blive headhunted, hvis du ikke ”kun” er journalistuddannet. En universitetsuddannelse inden for kommunikation er mere efterspurgt eller en overbygning, enten inden for kommunikation eller noget andet. Til gengæld er det på ingen måde en ulempe, at du er helt ung og måske nyuddannet.

”Det handler ikke sjældent om at få fat på nogen, der besidder den nyeste viden. De helt unge har også den fordel, at de har en mere naturlig forståelse for de sociale medier, som de ældre og mere erfarne ikke kan konkurrere med, men det afhænger selvfølgelig af, hvad kandidaten skal sættes til. Er det ledelseserfaring, der er brug for, er det nok ikke en helt ung, man går efter,” understreger Tina Overgaard og tilføjer, at det under alle omstændigheder er vigtigt at gøre noget ud af dine særlige kompetencer på cv´et.

Præsenter dig selv på en troværdig og attraktiv måde. Udadvendt, dialogorienteret, stærk i forhold til netværksarbejde, stor gennemslagskraft og nysgerrighed samt stærke analytiske forudsætninger er nogle af de kendetegn, headhunteren gerne vil sætte flueben ved, når hun tjekker kommunikatørens personlige egenskaber. Beskriv dine kompetencer og de opgaver, du har løst, så det er tydeligt, hvor du gerne vil hen. Det er også vigtigt, at hun kan se, at du løbende fornyer din viden. Beskriv dine kompetencer og de opgaver, du har løst, så det er tydeligt, hvor du gerne vil hen. Det er også vigtigt, at man kan se, at du løbende fornyer din viden.

Sørg for at have nogle referencer med. Det kan både være fra chefen, spændende kunder eller samarbejdspartnere. Nævner du en virksomhed, du har arbejdet for, som ikke er stor og alment kendt, så brug også lige en linje eller to på at beskrive den.

Længden på et godt cv behøver ikke at være mere end et par sider, hvis du er nyuddannet. Har du mere erfaring er 3-5 sider typisk passende. 

2. Bliv set

De fleste headhuntere har deres egen database, hvor du kan lægge dit cv ind. Direkte adspurgt indrømmer Tina Overgaard, at det desuden vil være en fordel, at du ringer headhunteren op.

”Jeg vil nødigt have for mange af den slags opringninger, men hvis du kan fortælle lidt om din baggrund og hvad du leder efter, betyder det selvfølgelig, at jeg har lettere ved at huske dig, når jeg står med et job, som vil passe til din profil.”

Ud over headhunterens database og eget netværk er LinkedIn stedet, når headhunteren er på jagt. Sørg for, at din profil er offentlig, så man kan se den i sin fulde længde uden at være en af dine kontakter. Tænk nøje over, hvad du poster. Husk at slette eventuelle gamle profiler, og hold dine kompetencer opdaterede.  

3. Vær forberedt på…

At en alment kendt strategi blandt headhuntere er at ringe en potentiel kandidat op spørge, om han kender nogen, der vil kunne matche den stilling, headhunteren forsøger at få besat. Vender kandidaten tilbage og siger, at han godt selv kunne være interesseret i jobbet, er det pludselig ham, der er den aktive, og det betyder noget i forhold til lønforhandlingen.

”Traditionelt vil du nok være fristet til at presse lønnen op, hvis du bliver headhunted, mens det er sværere at stille højere krav, hvis du selv er den aktive, ” forklarer Tina Overgaard. 

Et headhunterforløb kan strække sig over lang tid med flere kandidater i spil. Hos Genitor tager forløbet typisk fire til seks uger, påpeger Tina Overgaard, men i nogle headhunterbureauer kan der gå måneder. Selvom du ikke får jobbet, vil det, at du har været i spil, dog også betyde, at headhunteren husker dig til næste gang. 

At fordelen ved at blive headhunted af et bureau, som har specialiseret sig i headhunting frem for direkte af den virksomhed, du skal ansættes i, er, at headhunteren er særligt grundig, når hun vil sikre sig, at du er den rette til jobbet.

”Typisk er der en garanti på tre til seks måneder. Springer kandidaten fra i løbet af garantiperioden, forpligter headhunteren sig til at gennemføre en ny rekruttering uden beregning, men selvfølgelig kun såfremt det ikke er virksomheden selv, der har skabt nogle vilkår for kandidaten, der ikke var udgangspunktet ved ansættelsen”, siger Tina Overgaard.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.