Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan ændres journalistikken


Vores spørgeundersøgelse blandt medlemmerne afslører en tendens til, at det er andet end de klassiske nyhedskriterier, der bliver prioriteret på medierne. Læs et uddrag af deres kommentarer her:

“Visse historie bliver lavet, fordi vi ved, de klikker. Og så selv om folk sikkert bliver skuffede, når de første er klikket ind. Andre bliver droppet eller nedprioriteret, fordi vi ved, de ikke vil klikke godt. Væsentlighedskriteriet er forsvundet.”

“Det er en anden form for journalistik med andre nyhedskriterier end tidligere. Nu er identifikation, sensation og sharebility vigtigere end væsentlighed og konflikt f.eks.”

“Vi skal helst bruge kendte mennesker og deres historier, selvom det ikke nødvendigvis er den bedste måde at fortælle historierne på. Men det trækker flere seere.”

“Det er typisk historier, der ikke bliver tjekket ordentligt, fordi tidsfaktoren spiller ind.”

“Væsentligheden er ikke så vigtig længere - underholdningsværdien i antal visninger og likes på FB overtrumfer.”

“Ingen går op i journalistiske kriterier, bare der er klik nok.”

“Dagligt får jeg at vide en journalistisk god historie ikke er betegnet fordi den ikke klikker. Rubrikker forvanskes for at blive klikegnet.”

“Væsentlighedskriteriet skubbes til side til fordel for pjat som 'hemmelige steder' osv.”

“Der skal altid laves opfølgere på historier, som har fået meget trafik. Når der ikke er noget nyt at fortælle, må man finde på noget. Der bliver aldrig tid til graverhistorier, fordi der skal sælges aviser og genereres mere trafik. Man kører masser af "verden på vrangen"-historier, som giver meget trafik i stedet for mere traditionelle nyheder.”

“Rubrikker bliver strammet til kanten af det fagligt forsvarlige for at generere klik. Dog røres der ikke ved indholdet.”

“Debatten om overskrifter er konstant. Der tales sjældent om gode historier, men om gode overskrifter og hvor mange klik en historier har givet. Det er som om ledelsen ikke længere interesserer sig for, hvad der kommer efter overskriften.”

“Vi skal være de første på nettet før vore lokale elektroniske og digitale konkurrenter og så er troværdigheden i historien af mindre betydning. For er vi ikke først, så skal vi slet ikke bringe historien.”

“Visse kolleger har for vane at lægge uredigerede pressemeddelelser på nettet, "fordi det gør alle de andre medier også".”

“Det er ofte virale historier, der er svære at påvise ægtheden af, der trækker mange klik. Vi ser igennem fingre med den genre, netop fordi, at klikkene er gode. Det sker dog meget sjældent med danske historier.”

“Fokus på historier med bryster, med overraskende rubrikker 'men så skete dette' fremfor væsentlighed.”

“Vi laver ofte debathistorier på baggrund af potentielle seere, i højere grad end den egentlige substans.”

Du kan læse, hvordan denne tendens påvirker nogle journalister, hvordan journalistikken bliver målt i praksis eller hvad undersøgelsen generelt viser.