Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sponseret indhold

Vi har i mange år oplevet, hvordan kommunikation har benyttet sig af de samme virkemidler som journalistik uden at leve op til de samme standarder om upartiskhed og fairness.

I det tilfælde har kommunikationen typisk benyttet sig af andre platforme end mediernes, så det har været nogenlunde tydeligt, at det ikke er journalistik.

Nu er flere medier så begyndt at lave sponseret indhold eller native advertising, der ligger på mediernes platforme og skal ligne journalistik så meget som muligt. Den udvikling er vi som fag nødt til at forholde os til.

Journalisterne i DJ anerkender fuldt ud, at medierne bliver nødt til at finde nye forretningsmodeller for at overleve. Sponseret indhold kan sagtens være en af dem, men det er meget vigtigt, at journalistikkens troværdighed ikke bliver udvandet.

Vinter 2017 udformede Journalisterne i DJ denne tilføjelse til Dansk Journalistforbunds mediepolitiske strategi. Den blev vedtaget i hovedbestyrelsen i april samme år:

”Sponseret indhold breder sig i medierne i flere forskellige afskygninger. Det er en potentiel trussel mod den journalistiske troværdighed. Derfor vil DJ arbejde for, at mærkningen af sponseret skal være markant tydeligere end i dag. Desuden opfordrer DJ hvert enkelt medie til at opstille nogle klare og åbne grænser for, hvor tæt en sponsor må komme på den redaktionelle proces.”

Undersøgelser fra udlandet viser, at folk har svært ved at kende sponseret indhold fra journalistik. I dag bliver sponsoreret indhold markeret med “advertorial”, “sponseret” eller “annonce”. Vi mener, at det bør stå lige så stort som fonten i overskriften.