DJ skal forsvare vores fag overfor sponsorer
DJ skal arbejde for at mærkning af redaktionel reklame (også kaldet sponsoreret journalistik) skal være markant tydeligere end i dag – og så undlade at kalde det for journalistik. Det mener Journalisterne, der i et svar til Mediepolitisk udvalg, netop uddyber denne holdning
. Rasmus Mark Pedersen, er formand for Journalisterne i DJ og uddyber holdningen: ”Journalistik, der ikke er fri og uafhængig, er ikke journalistik. Det er altafgørende, at modtagerne af vores journalistik forstår forskellen på journalistik og reklame. Hvis ikke, advertorials bliver meget tydeligt markeret som reklame, så ved vi fra undersøgelser, at læserne har svært ved at skelne. Dermed virker reklamen bedre, men det er ødelæggende for troværdigheden i journalistikken". Et presset mediemarked sætter netop nu fokus på problematikken: ”Vores arbejdsgivere leder efter nye måder at finde penge på. Det er jeg naturligvis utroligt glad for, da det er afgørende for mange journalistiske arbejdspladser. Men nogle mediers brug af advertorials tærer så meget på journalistikkens troværdighed, at det er ødelæggende for vores fag." At sætte grænser mellem den frie journalistik og det betalte indhold er ikke helt let: "Det er klart at vi arbejder i et grænsefelt, hvor det ikke er fuldstændigt klart, hvor tæt en annoncør må komme på en tekst, før det ikke længere er journalistik. Tag eksempelvis rejsejournalistik, hvor journalisten er inviteret til en destination, der så bliver beskrevet i avisen. Her bliver emnet bestemt af kommercielle interesser, men det er trods alt valgt til og fra efter redaktionelle principper, ligesom vinklen er fuldstændigt fri. Er det armslængde nok? Eller et tv-program, der viser dagligdagen i shoppingcenteret Fields, som kun bliver lavet, fordi produktionen bliver betalt af lufthavnen. Er det journalistik? De debatter skal vi have, så vores holdninger rent faktisk afspejler virkeligheden”, fortæller Rasmus Mark Pedersen, der på vegne af Journalisterne i DJ har givet input til Mediepolitisk Udvalg, der kan føre til en revision af mediepolitisk strategi, der kan behandles i hovedbestyrelsen og siden på delegeretmøde
Kommentarer