Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu
'
Studerende

Jonas Pryner Andersen

Inspiration til læringsdage for praktikanter

Her kan du finde inspiration til, hvad du som praktikantvejleder kan bruge læringsdagene til.

Som praktikantvejleder i en stor eller lille organisation har du selv en stærk faglig og personlig baggrund og et godt netværk blandt for eksempel kolleger, chefer, modtagere og kolleger. Mange praktiksteder har helt faste forløb med introdag(e), træning i særlige funktioner, platforme, genrer, teknikker eller særligt udstyr.

Se derfor på forslagene som en form for inspirationskatalog snarere end en færdig pakke til alle vejledere i enhver type organisationer.

Der er mange muligheder, og dine læringsdage skal selvfølgelig skrues sammen, så de passer til dine praktikanter og din organisation.

Savner du noget? Eller vil du dele noget?

Tøv ikke med at dele dine ideer til og erfaringer med læringsdage med dine vejlederkolleger.

Kontakt gerne journalist Lene Rimestad eller 53131243, hvis du vil fortælle om en god læringsdag, du tror, at andre kan få glæde af, eller hvis du har forslag til forbedringer af indholdet på siderne.

Om læringsdagene

Inspirationen til læringsdagene er baseret på flere kilder, blandt andet:

- Erfaringer og viden fra praktikantvejledere, ansatte på uddannelsesinstitutionerne og praktikanter, der har givet input til, hvordan læringsdagene foregår på mange forskellige typer arbejdspladser.

Praktikantundersøgelsen, som lektor Gitte Gravengaard, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, og journalist Lene Rimestad står bag.

 

Læringsdage skal svare til 1 dag pr. måned i gennemsnit. Dagene gives som hele dage.

Praktikdagene, når praktikanten er på uddannelsesinstitutionen i løbet af praktiktiden, tæller også med som læringsdage.

Det gør introdage eller dage med sidemandsoplæring eller træning som ”føl” også.

Det væsentligste er, at der på læringsdagene ikke er noget krav om egentlig produktion.