Influenter, bloggere og skjult reklame
I denne FAQ får du hjælp til at overholde markedsføringslovens regler om skjult reklame. FAQ'en tager udgangspunkt i markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens vejledninger vedrørende influenter, sociale medier og skjult reklame.
Bloggere og influenter skal markere omtaler, hvis en virksomhed har været involveret i omtalen og haft en kommerciel hensigt. Omtaler kan finde sted både i form af tekst, billede og video.
Influenter skal markere omtaler som reklame, hvis de har en aftale med virksomheden om omtalen. Det gælder også stiltiende aftaler. Opslag, hvor influenten får en anden form for fordel, skal også markeres.
Forbrugerombudsmanden stiller øgede krav til mærkning, hvis en ikke ubetydelig del af influentens følgere er under 18 år. Det samme gælder på sociale medier, hvor kravene til markering ligeledes er højere.
Hvornår er en omtale af en virksomhed eller et produkt reklame?
Hvis du har lavet en aftale med en virksomhed om at omtale virksomheden eller dens produkt, vil omtalen være reklame.
Der skal ikke meget til, før at du anses for at have indgået en aftale med virksomheden. Får du en form for betaling af virksomheden, vil det også anses som reklame. Betalingen kan bestå af
- penge,
- rabatter på eller gratis produkter eller ydelser,
- gratis lån af produkter,
- kommission fra affiliate-aftaler,
- invitationen til arrangementer, eller
- andre fordele, som andre personer ikke almindeligvis får.
Arrangerer du konkurrencer eller lignende for en virksomhed, har du en aftale med virksomheden.
Det gælder uanset, om din kontakt har været direkte med virksomheden eller gennem et medie- eller reklamebureau.
Der kan også være tale om reklame eller kommerciel hensigt, selv du hverken udtrykkeligt eller stiltiende har en aftale med virksomheden. Det kan efter omstændighederne være, hvis dit samarbejde med virksomheden netop er ophørt, hvis du omtaler virksomheden med henblik på et samarbejde, eller hvis du tagger eller omtaler virksomheden.
Hvordan kan jeg markere reklamer?
Som udgangspunkt må du selv vælge, hvordan du markerer reklame. Markeringen skal bare klart og tydeligt oplyse dine følgere, om at det er reklame. Det er eksempelvis ikke tilstrækkeligt at tagge virksomheden.
Hvis det tydeligt fremgår af omstændighederne, at der er tale om reklame, kan du undlade at markere det som reklame. Det kan eksempelvis være tilfælde, hvor du tydeligt beskriver, hvilken fordel du har fået af virksomheden, fx et bestemt produkt. På sociale medier skal der dog ikke meget til, før det alene er en markering med "Reklame" eller "Annonce", som er tilstrækkelig.
DJ anbefaler derfor, at du følger de sikre forslag fra Forbrugerombudsmandens vejledning og tydeligt markerer reklamerne med "Reklame" eller "Annonce". Er dit opslag på engelsk og henvendt til personer, der forstår engelsk, vil det være tilstrækkeligt markeret, hvis du markerer reklamerne med "Advertisement" eller "Commercial promotion".
Retter reklamen sig mod børn og unge, er kravet til tydeligheden af markeringen endnu højere. Ordene "Reklame" og "Annonce" er dog tilstrækkeligt tydelige også i forhold til børn og unge.
Bemærk, at Forbrugerombudsmanden mener, at brug af de sociale mediers standardmarkeringer, fx "betalt partnerskab", som hovedregel ikke kan stå alene som reklamemarkering.
I mange tilfælde vil dine følgere eller andre ikke være i tvivl om, hvem reklamen er for. Skulle det ikke være tilfældet, har du også pligt til at angive, hvem reklamen er for.
Hvor skal jeg placere markeringen?
Er produktet eller virksomheden omtalt i en tekst, skal dine læsere blive klar over, at det er reklame, så snart de ser omtalen. DJ anbefaler, at du placerer en tydelig markering i starten af teksten, fx med en placering eller typografi, der adskiller sig fra den øvrige. På sociale medier skal markeringen være i starten af opslaget — også hvis du deler en reklameomtale fra din blog.
Består omtalen af et billede, anbefaler DJ, at du placerer markeringen i begyndelsen af billedteksten. For videoer anbefaler DJ, at reklamemarkeringen indgår som det første i videoens titel.
På mange platforme og sociale medier kan brugere og følgere tilgå videoer og billeder, uden at de først læser billederteksten. I disse tilfælde anbefaler DJ, at du i starten af videoen eller på selve billedet markerer, at videoen er reklame. Du bør vælge en skrifttype og grafik, så markeringen er tydelig.
Hvornår er en omtale af en virksomhed eller produkt IKKE reklame?
Hvis du ikke har en forudgående dialog med virksomheden på nogen måde, fx fordi du selv vælger at omtale deres produkt, behøver du ikke at markere det som reklame.
Det kan være tilfælde, hvor du besøger en restaurant eller bruger et produkt, som du selv har købt.
Det gælder dog ikke, hvis du har lavet opslaget med henblik på at få et samarbejde med virksomheden. I så fald anses opslaget som reklame.
Husk på, at har du fået en fordel, fx en særlig rabat på din restaurant-regning, vil det være reklame.
Hvordan markerer jeg reklame/affiliate-links?
Hvis du på din blog har reklame/affilate-links, skal det markeres i samme stil som reklamer.
DJ anbefaler, at du følger forslagene fra Forbrugerombudsmandens vejledning og markerer links'ne med "Reklame-link".
Markeringen placeres enten direkte i forlængelse af linket eller oven over, fx som en slags overskrift.
Hvis hele dit indlæg er reklame - fx fordi du har fået penge for at skrive det - og markeret som sådan, kan du i visse tilfælde undlade også at markere links'ne. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis du linker til den virksomhed, som står bag reklamen.
Er du i tvivl, så spørg DJ.
Jeg skriver både positive og negative anmeldelser af produkter. Er der også tale om reklame, når jeg får tilsendt produkter?
Ifølge Forbrugerombudsmanden vil virksomheden bag produktet have en kommerciel hensigt, som skal markeres.
Det gælder dog - ifølge Forbrugerombudsmanden - ikke, hvis du er kulturanmelder, forudsat at du kun modtager det antal eksemplarer og billetter, som er nødvendige for din anmeldelse. I så fald kan du undlade at oplyse om, at du har fået tilsendt en bog eller en billet til film, musik, kunst eller teater fra virksomheden. Det er usikkert, hvor meget kultur du vil skulle anmelde, før Forbrugerombudsmanden vil anse dig som kulturanmelder.
Spørg DJ, hvis du er i tvivl.
Jeg har fået et par bukser af en virksomhed. Skal alle billeder, hvor jeg bukserne på, markeres - og hvor længe?
Så længe billedet har en kommerciel værdi for virksomheden, skal du markere billedet.
Det vil være en konkret vurdering af sagen, som afgør, hvorvidt billedet har en kommerciel værdi for virksomheden.
I den vurdering er det værd at bemærke, at den kommercielle værdi oftest aftager over tid, men det er svært på forhånd at afgøre, hvornår den er forsvundet. Hvis du henviser til virksomheden, fx ved at tagge, vil den kommercielle værdi bestå.
Det vil også have betydning, hvor meget bukserne er eksponeret på billedet.
Hvor kan jeg læse Forbrugerombudsmandens vejledning?
Hos Forbrugerombudsmanden kan du læse en vejledning om skjult reklame på sociale medier og en samling af typiske spørgsmål og svar med særlig vægt på influenter.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med blandt andet markedsføringsloven og flere andre love med regler til forbrugerbeskyttelse.
Forbrugerombudsmandens forståelse af eksempelvis markedsføringslovens regler kommer til udtryk i dennes vejledning. Det er dog i sidste ende domstolene, som kan fastsætte, hvordan markedsføringsloven skal forstås.
Uanset dette anbefaler DJ, at bloggere og andre influenter overholder og indretter sig efter Forbrugerombudsmandens anvisninger.