Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Flemming Østergaard

Økonom, finans- og erhvervsjournalist

Om mig

MSc(Econ), journalist - for ENGLISH look below

DANISH

Cand. Merc. i finansiering, erhvervs- og samfundsøkonomi. Journalist (Tillægsuddannelsen). Har gennem 28 år arbejdet som Makro- og Finansanalytiker, Kommunikationsrådgiver, Finans- og Erhvervsjournalist, Afdelingsdirektør, Chefredaktør, Presse & Content Manager, Content Marketing Specialist.

Jeg arbejder med kommunikation, journalistik og analyse – profilering og synliggørelse af virksomheden i den digitale tidsalder i tæt koordination med virksomhedens forretningsudvikling, overordnede strategiske mål og potentielle målgrupper.

Jeg har særlig stor erfaring i den finansielle sektor, investering og økonomi, men arbejder med alle typer af virksomheder. Jeg er ekspert i at levendegøre tungt fagligt stof og skabe overblik for forskellige målgrupper med forskellige forudsætninger. 

Mine vigtigste kompetencer er mine analytiske, kreative og formidlingsmæssige evner i kombination med bred erfaring i relevante kommunikationsværktøjer. Jeg er hurtig, effektiv og målrettet i mit arbejde.

Skriv til mig eller giv mig et ring og lad os tage et uforpligtende møde om, hvordan jeg kan forbedre mediestrategien i din virksomhed, skabe mere synlighed og skaffe flere kunder. 

Nøgleord:

• Idéudvikling, Mediestrategi 
• Content Marketing, Storytelling, News-you-can-use
• Copywriting, Tekstforfatter, Pressemeddelelser, Webtekster 
• Ghostwriting af indlæg og kronikker 
• Interviews, Versionering til forskellige kanaler
• Corporate Communication, PR, IR, CSR
• Online og Offline kommunikation, Redaktør, Magasin, Nyhedsbreve, Årsberetninger
• Research, Analyse, Whitepapers

Investering, finans, realkredit, boligmarked, kapitalforvaltning, privatøkonomi, Investor Relations, investeringsforeninger, pension, samfundsaktuelle emner, globale trends, perspektivering, B2B, B2C, finansielle og økonomiske markedskommentarer, sådan-gør-du guides

ENGLISH

MSc(Econ), journalist. For the past 28 years I have been working as a Macroeconomist and Financial Analyst, Communications Advisor, Financial Reporter and Business Journalist, Department Director, Editor-in-Chief, Press & Content Manager, Content Marketing Specialist.

I have a particular knowledge, experience and insight into the financial world, investing, macroeconomics and world-changing global trends - among these a very engaged personal interest in and knowledge of sustainability issues.

I am particularly skilled in making complex issues come alive in inspiring, manageable, easily comprehendible and catchy ways – customized at specific audiences and media platforms.

I offer my services to foreign investment advisers, asset managers, banks and other financial institutions who aim to expand in the Danish market.

Key words

• Media Strategy, Public Relations, Idea Development 

• Competitive Analysis, Research, White Papers

• Content Marketing, Storytelling, “News you can use”

• Copywriting

• Interviews (text/video), Feature Articles, Press Releases

• Social Media Strategy

• Web Text, Content and Structure

• How-to guides, E-learning

• Magazine, Newsletters, Annual Reports

• B2B, B2C, B2G Communications


 

Portfolio

Magasinet INVESTERING for Danske Bank

Skrev alene INVESTERING inkl. leder, rettet mod 40.000 VIP-kunder i Norden. Et kritisk og meget populært magasin om vigtige globale trends. Et godt eksempel på Content Marketing med stor gennemslagskraft. Også på iPad med relevante videoer og interviews. 

Whitepaper for Danske Bank om realkredit til udenlandske institutionelle kunder

Whitepaper om realkredit. 

Lavede papiret fra bunden med research og analyse og skrev på engelsk. 

Whitepaper for Danske Bank om dividendeaktier til udenlandske institutionelle kunder

Whitepaper for Danske Bank om dividendeaktier. 

Lavede papiret fra bunden med research og analyse og skrev på engelsk. 

Bolighandel (2002)

Udgav bogen Bolighandel i 2002 på Børsens Forlag.

Eksempel på pressemeddelelse (publiceret af Ritzau Focus)

Pendlere betaler dyrt for at køre på arbejde. 

Lavede den bagvedliggende analyse og skrev pressemeddelelsen for Spar Nord.

Artikel til Finans/Invest februar 2019

Investering via flere blandede mandater er ikke optimalt

Udarbejdede analyse og dette white paper for Jentzen & Partners vedrørende danske kapitalforvalteres performance og mange institutionelle investorers uhensigtsmæssige brug af flere kapitalforvaltere til at håndtere den taktiske aktivallokering - som giver et lavere afkast end simple, mekaniske udvælgelser af de bedste investeringsfonde. Skrev denne artikel til Finans/Invest - Danmarks eneste akademiske magasin om finansielle forhold - om hovedkonklusionerne. 

 

Eksempel på pressemeddelelse (publiceret af Ritzau)

Lås renten fast på et historisk lavt niveau

Udarbejdet for Spar Nord.

CV

  • Sted og beskrivelse

    2018 - Content Marketing Advice

    Selvstændig kommunikationsrådgiver

    2017-2018 - Spar Nord

    Presse & Content Manager i Spar Nord

    2015-2017 - Content Marketing Advice

    Selvstændig kommunikationsrådgiver

    2000-2015 - Danske Bank

    Afdelingsdirektør og leder af online finansiel nyhedsredaktion, Chief Communications Consultant, chefredaktør, trendspotter.

    1998-2000 - Berlingske Business

    Finans- og erhvervsjournalist. Samfundsøkonomi, politik, finans, erhverv. Særlig fokus på investering og privatøkonomi - ”news you can use”.

    1997-1998 - Reuters Finans

    Finansreporter. 

    1995-1997 - Selvstændig

    Freelancejournalist og kommunikationsrådgiver

    1991-1994 - Aktivbanken

    Makro- og finansanalytiker. Udarbejdede makroanalyser, strategier med brug af derivater, porteføljeoptimering.

  • Uddannelse

    Sted og beskrivelse

    Cand. Merc. i finansiering, erhvervs- og samfundsøkonomi, Aarhus BSS (1991).

    Tillægsuddannelsen på Journalisthøjskolen (1995). Journalistuddannelsen i komprimeret form over 6 mdr., rettet mod folk med en videregående uddannelse.

    Kort & Dokumentar Filmskolen vedr. produktion af webfilm og dokumentarfilm (2015). Jeg planlægger, producerer og redigerer videopræsentationer og –interviews.

    Digital Markedsføring hos Bigum & Co (2016). Komprimeret kursus over 6 uger i den digitale verdens vigtigste værktøjer i relation til online markedsføring med fokus på praktisk anvendelse i virksomheden. SEO, Konverteringsoptimering, Google Adwords & Analytics, E-handel, SoMe-strategier, E-mail markedsføring, Content Marketing etc.

    Kurser og konferencer i finans, journalistik, videnskab, teknologi i Danmark, London og New York (1991-2014).