Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Udvid din andedam - sælg til udlandet

Tænk nyt og skab nye afsætningsmuligheder. En globaliseret verden giver mulighed for salg af journalistiske produkter på tværs af grænser.SælgUdla

 Af Ota Tiefenböck

I EU har vi fri bevægelighed for personer, varer og serviceydelser, og det gælder også journalistbranchen. Flere og flere danske og udenlandske fotografer og journalister har i de senere år fået øje på udenlandske medier, som en mulighed for afsætning af journalistiske produkter, men der er stadig plads på markedet.

Sune Engel Rasmussen har solgt artikler til udenlandske medier i flere år, og han undrer sig over, hvorfor flere danske freelancere endnu ikke har opdaget, at salg til andre landes medier giver nye muligheder i freelancebranchen.

”Mange unge journalister dækker emner, der ville være international interesse for, men så vidt jeg ved, er der desværre kun ganske få danske journalister, der rapporterer for internationale medier”, siger Sune Engel Rasmussen.

”Det er ærgerligt, fordi jeg tror faktisk, det er en måde mange freelancejournalister vil kunne overleve på”, siger han.

Sune Engel Rasmussen bor i Kabul og dækker Afghanistan for blandt andre Weekendavisen og DR, men sælger derudover til udenlandske medier og medier i de  skandinaviske lande. Udenlandske medier udgør endda hovedparten af hans forretningsgrundlag.

Find de sjove, nære lokale historier, andre ikke har tid til

Salg til udenlandske medier er dog langtfra kun forbeholdt udenrigsjournalister, som har en særlig viden om et land, region eller dækker en krig. Videojournalist og illustrator Steen Redder mener, at salg af journalistiske produkter til udlandet også er mange andre ting,

”Det handler om at tænke ud af boksen, om research, om at tænke utraditionelt og om at finde de sjove, nære, lokale historier, som andre ikke har tid eller evne til at finde”, siger han og tilføjer, at blandt hans kunder er flere norske og svenske medier.

Eric Delaperrière er fransk journalist og fotograf. Han har specialiseret sig i turisme, skiing og udendørsaktiviteter generelt, og udover Frankrig sælger han sine produkter til medier i Spanien, Tyskland, Schweiz og Italien. Mindst 20 procent af hans årlige indkomst kommer fra udlandet.  Eric Delaperrière mener, det er helt naturligt at sælge sine produkter til andre medier end kun de franske.

”Jeg begyndte at udvide mine afsætningsmuligheder straks efter, at jeg begyndte min professionelle karriere. Jeg ser det som noget ganske naturligt at få publiceret mine features mere end en gang eller to”, siger Eric Delaperrière.

Lav grundig research på de medier, du vil sælge til

Også udlandsredaktør på Kristeligt Dagblad, Kerrin Linde kender til fænomenet. Hun får ofte henvendelser fra udenlandske, især nordiske journalister, som gerne vil sælge en artikel til Kristeligt Dagblad, og det sker ind i mellem, at hun gerne vil købe den.

”Det afhænger meget af, om emnet lige er i skabet i forhold til avisens profil og fokus på tro, etik og eksistens, og naturligvis også af, hvorvidt avisen har korrespondenter eller faste freelancere i de pågældende områder,” siger Kerrin Linde.

Hun understreger, at det er forholdsvis sjældent de to ting går op i en højere enhed og peger derfor på vigtigheden af at resarche mediets behov og profil grundigt, hvis man skal gøre sig håb om at sælge sit produkt til et udenlandsk medie.

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk