TEMA: Sådan bliver du ekspert
Som ekspert på et område vinder du både opgaver og omtale af butikken.
Af Anne Anthon Andersen
Ekspertrollen giver adgang til en række nye spændende roller. Det kan være som foredragsholder, debattør, rådgiver eller bestyrelsesmedlem. Det kan altså blive en afgørende investering at indtage ekspertrollen. Men det kræver strategisk benarbejde. Hvad kan man gøre for at blive ekspert på et område? Og hvordan finder man ud af, hvad man skal være ekspert på?
Dette tema stiller skarpt på ekspertrollen og tre freelancere, der har specialiseret sig og oplevet, hvordan det har boostet butikken.
Ekspertrollen fremtidssikrer forretningen
Som din egen chef er lønstigning og faglig udvikling dit eget ansvar. At indtage ekspertrollen kan være med til at bane vejen.
Brandekspert: "Man skal turde stille sig op på scenen"
Om du arbejder strategisk med det eller ej, har omverdenen og dine kunder allerede en opfattelse af, hvem du er, og hvad du står for. Derfor er det en god investering at bruge det aktivt ved at gøre dig til ekspert på et område og lade det være med til at definere, hvad du står for.
"Ekspertrollen gør det lettere for folk at huske mig"
Det var egentlig ikke et strategisk valg fra starten, da jeg havde en drøm om at skrive store portrætter og alt muligt andet. Men det gik op for mig, at jeg kunne vende det til en fordel at bruge netop min ekspertise.
”Man skal ikke kimse af værdien af at forære sin viden væk”
Selv har jeg været drevet af foreningstankegangen – giv noget væk – forær det med glæde og omhu – så bliver folk glade, og så vil de have mere af dig.
"Jeg kan leve af det jeg brænder for"
Rollen som ekspert har blandt andet åbnet op for, at jeg kan undervise som fagspecialist under Pressens Uddannelsesfond og som selvstændig kursusudbyder.
GUIDE: 10 skridt nærmere ekspertrollen
10 grundlæggende råd, når du vil nærme dig ekspertstatus på et område.