Sådan pitcher du den perfekte podcast
Passion, personlighed og en skarp vinkel. De tre elementer giver dig grundlaget for at fortælle en historie, som lytterne vil podcaste. Sådan lyder det fra Tim Hinman, konsulent, podcastredaktør og grundlægger medievirksomheden Third Ear, der blandt andet leverer podcasts til Dagbladet Politiken.
Af Katrine Nadia Jørgensen
Hvad skal et godt pitch fra en freelancer indeholde?
Du skal have en ide om, hvad din historie er - og hvilke lydlige virkemidler, du vil fortælle den med. Du skal vide, hvem der er med og hvilket synspunkt, der fortælles fra. Din vinkling skal være skarp og genkendelig - og det skal fremgå, om du har adgang til at få optagelserne i hus. Måske har du allerede lavet interviewaftaler.
Hvad indeholder en god podcast?
Den skal være fortalt med passion og personlighed. Selvom jeg ikke kan lide fodbold, kan en fodboldpodcast være god, hvis den er lavet af folk, der elsker fodbold og samtidig er gode formidlere.
Hvor meget teknisk snilde kræver det?
Det er vigtigt, at du kan opnå en professionel kvalitet. Men hvis du har et vanvittigt sjovt og spændende emne, kan du sagtens lave en podcast med en iPhone. Der findes ingen klar manual, og hos Third Ear har vi både brugt lyd fra telefoner, diktafoner og kassettebånd. Vi klipper det bare omhyggeligt sammen.
Hvis du har et lille budget, kan du overveje at investere i en mikrofon til et par tusinde kroner og bruge den sammen med din telefon og redigere på et gratis program på din bærbare computer. Pak dig ind under din dyne, når du speaker. Find instruktioner på YouTube.
Hvis du har 5.000 kroner kan jeg anbefale en Zoom eller Sony-optager.
Giver det mening at bruge nyhedskriterierne?
Glem tidsaktualiteten. De fleste lytter til podcasts længe efter, de udkommer. Vores “Guldhornene” er syv år gammel og er stadig en af de mest lyttede, kan vi se på iTunes.
Vi tror ikke på objektivitet. Mange af vores historier har personlige fortællere, og vi hører ikke andre cases og modpartens vinkel. Vi behøver heller ikke eksperter til at balancere det.
Til gengæld tænker vi meget over, hvordan vi klipper historien. Vi har etik og en klassisk public service-attitude og manipulerer aldrig med den grundlæggende sandhed.