Sådan øger du din succes: Tag DJ med på råd
Artikel- og fotosalg tværs over grænserne er langtfra ukendt for faglig konsulent i Dansk Journalistforbund Kirstine Baloti.
Af Ota Tiefenböck
Der er jævnligt folk, der spørger os til råds, dog mest journalister og fotografer. Det er oftest enten folk, der vil levere til danske medier fra udlandet eller danske freelancere, der vil videresælge deres produkter til udlandet.
Kirstine Baloti
Kirstine Balotis ansvarsområde er karriererådgivning af freelancere og forretningskurserne DJ BIZ, og her har emnet været på bordet gentagne gange.
“I vores DJ BIZPANEL, som vi har holdt fire af i 2015, har vi hver gang haft emnet på, og det har også hver gang affødt debat om ophavsret – altså at det ikke er ligegyldigt, om man har overdraget samtlige brugsrettigheder eller har mulighed for selv at sælge videre,” siger Kirstine Baloti og tilføjer, at de freelancere, der ønsker at udforske mulighederne for salg til udlandet er velkomne til at rette henvendelse til DJ.
”Vi er parat til at sparre med folk om de muligheder der findes på området og inspirerer gerne ved at fortælle, hvordan det lykkedes for andre. De spørgsmål, man skal stille sig selv er at vurdere relevansen og et eventuelt behov for versionering, siger Kirstine Baloti og tilføjer straks:
“Men vi skaber ikke kontakterne for folk, det må man selv klare.”
Find mere hjælp til at komme i gang med salg til udlandet her
www.mediavejviseren.dk - lister over internationale aviser
www.bibliotek.dk - Adgang til flere databaser over udenlandske medier, nogle kun på biblioteket
Vejledning om momsregler ved salg til udlandet: Moms ved levering til udlandet
Bog: Ota Tiefenböck: Overlev i mediebranchen – bliv ekspert, kapitel 16: Bred din ekspertise ud til udenlandske medier