Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Sådan kommer du i gang med sælge til udlandet

10 gode råd at have i baghovedet, når du gerne vil afsætte til udenlandske medier.Sæl

Af Ota Tiefenböck

  • Læs de udenlandske medier, du vil sælge til, så du lærer deres stil, behov, deadlines osv. at kende.
  • Tænk bredt, når du udforsker en sag. Et lokalt spændende emne, kan vise sig at være langt mere spændende, hvis man kobler det sammen med lignende temaer fra andre lande.
  • Glem alt om News og Cavlingpriser, disk op med noget enkelt, utraditionalt og find din egen stil.
  • Støv dine eventuelle internationale kontakter op og støv dem af. Kan du namedroppe nogen, de kender, der kender dig eller medier, de kender, der har købt af dig, er det godt. 
  • Hav dine platforme i orden. For eksempel din profilp på LinkedIn og din hjemmeside.
  • Sæt dig grundigt ind i mediet, som du vil sælge til, dets udgivelsespuls og behov. Vurdér om det, du sælger, er gangbart i sig selv, som det er eller om du skal have en lokal case eller vinkel på for at øge dine salgsmuligheder.
  • Hav cross-border tankegang i alt, hvad du gør.
  • Tænk ikke på sproget. Der er altid nogen på redaktionerne, der kan oversætte teksten. Selvom du f.eks. taler flydende spansk, er det langt fra det samme som, at du kan præstere en tekst, der er besværet værd.
  • Sonder markedet for, hvilket medie der ville være det helt rigtige til din artikel. Tjek mediets profil grundigt, før du henvender dig. Det er for eksempel så godt som umuligt at afsætte stof fra Mellemøsten til en avis, der i forvejen har en korrespondent på stedet.
  • Husk: Det er altid svært i starten, men når man kommer i kontakt med folk, bliver det som regel meget lettere, og nye kontakter begynder at dukke op
Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk