Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Sådan bruger du bedst tiden på de sociale medier

Astrid Haug rådgiver virksomheder og organisationer i, hvordan får mest mulig opmærksomhed for den tid, de bruger på de sociale medier. Det handler om at kortlægge relevans for følgerne, om at sætte mål og planer for indholdet og at skabe kvalitet i sine posts, så de lever længere. Og så skal indholdet skabe debat og lokke følgere til at kommentere og dele.A

Astrid Haug

Af Anne Anthon Andersen

Hvordan kommer man godt i gang med at skabe opmærksomhed på de sociale medier?

Godt indhold er altafgørende på de sociale medier, og med godt indhold mener jeg indhold, som engagerer brugerne. Det handler om at finde det sted, hvor der er overlap mellem det, I gerne vil fortælle og det, brugerne gerne vil høre. Samtidig er det vigtigt at skille sig ud, så man ikke bare ligner alle de andre på Facebook. 

Hvilket indhold fungerer?

Visuelt indhold i form af billeder, videoer og infografikker fungerer godt på sociale medier. Derudover fungerer humor og videndeling, der beriger brugerne. 

Tænk også i “less is more”, forstået på den måde, at godt indhold lever længere. Hvis indholdet bliver delt, liket og kommenteret har det en længere levetid. Brug derfor tid på at lave det gode indhold frem for at opdateret hyppigt med indhold, der ikke er relevant for brugerne.

Hvad fungerer ikke?

Det kunstige fungerer ofte ikke særligt godt. Brugerne foretrækker autentisk indhold, der ikke bærer for meget præg af reklame og salg. Pressemeddelelser er typisk ikke egnet til sociale medier.

Hvordan får man Facebook-algoritmen til at eksponere det indhold, man poster til så mange som muligt?

Det gør man ved at lave godt indhold, som brugerne engagerer sig i ved at like, kommentere, dele og klikke på indholdet. Disse interaktioner gør, at algoritmen finder indholdet relevant at eksponere for flere brugere. Dernæst ved at hjælpe indholdet på vej med annoncering.

Hvordan skaffer man nye fans?

Nye fans kan skaffes på organisk (ikke-betalt) eller betalt vis. Organisk fungerer det ved, at brugerne får indholdet at se, fordi deres venner har liket, kommenteret eller delt det. For at de gør det, skal indholdet være relevant for dem. Annoncering er blevet en væsentlig del af arbejdet med Facebook, hvor man kan annoncere målrettet efter at få flere fans/likes.

Hvordan får man dem til at blive ved med at følge som trofaste følgere?

Det gør man ved at blive ved med at producere godt indhold, som er relevant for dem. Det handler om at skabe værdi for brugerne og kommunikere netværksorienteret med fokus på, hvad I kan gøre for dem fremfor udelukkende at kommunikere afsenderorienteret med afsæt i jer selv og jeres produkter.

Hvilke fejl begår små virksomheder typisk på de sociale medier?

En af de typiske fejl er, at virksomheder ikke får afsat tid til at vedligeholde indsatsen på sociale medier. En Facebook-side uden aktivitet er ikke noget værd. Det kræver tid at producere relevant indhold samt svare på henvendelser og gå i dialog med brugerne.

Hvilke fordele er der ved som lille eller en-kvinde/mandsvirksomhed at bruge tid på de sociale medier?

Fordelen ved at bruge tid på sociale medier er, at I kan kommunikere med jeres brugere der, hvor de er. Danskerne har i den grad taget de sociale medier til sig, hvor Facebook som det største sociale medie herhjemme har 3,5 mio. danske brugere. Det betyder, at I kan nå ud til mange eller til flere forskellige målgrupper på én gang for bringe jeres indhold i spil.

5 nødvendige ingredienser i den effektive strategi for virksomheder

#1 Formål - hvad er jeres formål? Dette for at finde ud af, hvilket overordnet mål jeres kommunikation på sociale medier skal understøtte,

#2 Relevans - skab relevans for brugere, jf. svaret på forrige spørgsmål,

#3 Indhold - skab det gode indhold på baggrund af jeres kendskab til, hvad der er relevant for brugerne

#4 Plan og mål - planlæg jeres indsats ved at arbejde med årshjul, ugentlige indholdsplaner m.v., og evaluér indsatsen løbende for at sikre, at I når jeres mål

# 5 Få strategien forankret i organisationen og involvér medarbejderne.

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk