Sådan bliver du redaktørens drømmefreelancer
Tjek, tjek, tjek – print ud og hæng op på væggen bag skærmen.
Af Anne Anthon Andersen
#1 Afstem forventningerne fra starten for dit samarbejde med en ny redaktør. Skriv begge jeres behov og ønsker til den anden ned, så I kender og husker dem.
#2 Sæt dig grundigt ind i mediet så du kan levere idéer, der rammer mixet eller sendefladen og undgår at spilde redaktørens tid med dine løse strøtanker. De bliver trætte af at skulle bruge tid at forholde sig til idéer, der er urealistiske, fordi de ikke passer ind eller ikke er færdigudviklede.
#3 Send dit pitch skriftligt per mail og vær konkret. Hvad er vinklen? Hvordan vil du fortælle historien? Hvem er kilderne? Scenerne? Osv.
#4 Afsæt den nødvendige tid til at løse opgaven og vær grundig. Stavefejl og andet sjusk signalerer, at du ikke er seriøs og professionel.
#5 Vis engagement. Dit engagement, overskud og overblik er guld for den travle redaktør.
#6 Lav klare aftaler med redaktøren. Og lav dem alle på en gang fra start. Du skal være en hjælp for redaktøren – løse hans eller hendes problemer og udfordringer – ikke leverer flere. Hvis redaktøren hele tiden skal tage stilling til dig på telefon eller mail, skaber du udfordringer i stedet for at løse dem.
#7 Hvis du støder panden mod muren i din research, så tag kontakt til redaktøren med det samme. Vent ikke til 11. time lige før deadline.
#8 Vær tjekket og aflever alt dit materiale til den aftalte tid og i et samlet dokument med tydelig markering af, hvad der er hvad, alle bokse og andet udstyr. Skriv i mailen, hvad dokumentet indeholder, så du skaber overblik for din redaktør. Det tager tid og skaber frustration, hvis han eller hun skal gennemtrawle sin mailboks og lede efter flere mails for at sammenstykke dit endelige produkt som et andet puslespil.
#9 Kend mediets og redaktørens arbejdsgange, så du ved, hvornår det er bedst at tage kontakt, og hvornår der er tryk på fx lige før deadline, hvor det er forstyrrende at ringe.
#10 Husk at redaktøren har mange andre end dig at forholde sig til, og at det ændrer mange arbejdsgange i en større proces, hvis du sadler om undervejs eller ikke overholder jeres aftaler.