"Pas på interessekonflikter, når du kombinerer"
Hvis du vil bevare din troværdighed som journalist, skal du takke nej til opgaver, når der er optakt til interessekonflikt.
Af Katrine Nadia Jørgensen
Flere freelancere arbejder i krydsfeltet mellem journalistik og kommunikation. En økonomisk nødvendighed, mener konsulent Anne Rohde, der underviser på Journalistforbundets kurser for selvstændige hos Dansk Journalistforbund:
"Markedet for ren journalistik falder drastigt, og du spreder din risiko, hvis du kaster dig over flere områder,” siger hun og understreger, at private virksomheder og organisationer “hungrer” efter freelancere med styr på den journalistiske værktøjskasse.
Kommunikation er blevet stuerent
“Den sobre og objektive tone, som I kan levere, har gjort kommunikationsarbejdet mere stuerent og sagligt. Der er kommet mindre salgsgas, og for os almindelige købere, der vil putte penge i jeres firmakasse, er der absolut ingen forskel på journalistik og kommunikation,” siger hun. Men det er også lige præcis derfor, at freelancejournalisten skal holde tungen lige i munden, når kommunikation bliver en fast vare i forretningen, mener rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole:
“Skjult reklame er en stor udfordring. Kommunikation skal ikke være objektiv og uafhængig. Som journalister er vi demokratiske vagthunde, og vi leverer noget så fornemt som folkeoplysning. Derfor er det vigtigt, at vi er ekstremt tydelige, når vi pludselig sidder på den anden side af bordet og kommunikerer for en virksomhed,” siger Jens Otto Kjær Hansen og anbefaler, at vi til enhver tid takker nej til en opgave, hvis det betyder, at vi blander de to roller sammen.
Du kan ikke lave kommunikationsarbejde det ene øjeblik - og det næste foregøgle, at du laver journalistik inden for samme emne. Din etik skal være så høj, at du undgår at lave journalistik og kommunikation om samme emner, kilder og virksomheder. Ellers mister du troværdighed og undergraver din egen rolle.
Jens Otto Kjær Hansen
Svært at opretholde skellet
Konsulent Anne Rohde er til dels enig: “Selvfølgelig kan du ikke skrive en kritisk artikel om din kommunikationskundes område. Du kan for eksempel ikke få foden indenfor hos Statoil, hvis du samtidig skriver kritiske artikler om oliebranchen. Men jeg mener, at journalister skal komme ned fra den høje hest, de sidder på, og udnytte deres potentiale. Det er et åbent hav af muligheder, ” slår hun fast. Og kommunikationsarbejdet kan oven i købet smitte positivt af på freelancerens mulighed for at oparbejde et solidt stofområde, tilføjer hun: “Den positive synergieffekt går begge veje. Jeg havde en kursist, der lavede kommunikation for et spildevandsfirma. Efterfølgende blev hun headhuntet hos flere medier, fordi hun kunne skrive saglige journalistiske artikler om samme stofområde.”
Og selvom holdningen provokerer en del af de journalister, der deltager på forbundets kurser for selvstændige, vælger stadig flere at søge muligheder i kommunikationsbranchen. Mere end halvdelen af dette års kursister kombinerer journalistik med kommunikation, vurderer Anne Rohde. Og hos Danmarks Medie- og Journalisthøjskole oplever man samme tendens.
“I løbet af de sidste ti år er det blevet mere normalt at befinde sig i begge roller. Især de nyuddannede journalister skelner slet ikke, så på den lange bane, bliver det måske vanskeligt for os at opretholde skellet mellem de to fag,” siger Jens Otto Kjær Hansen.