Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Tjen mere med digitale produkter

Der findes et mylder af digitale produkter, der kan åbne døre til mersalg eller i sig selv udgøre en ny indtægtsgivende forretning. Det vigtige er, at du vælger et produkt, der er nemt for dig at gå til og ikke gaber over mere, end du kan klare.

foto

Daniel Schultz Madsen ”Jeg sparer tid, og jeg sidder i trygge omgivelser derhjemme. Krisen har fået mig til at give op på mine time-til-time-ydelser, og alt hvad jeg arbejder med nu, handler om onlinekurser og -materialer," siger Bolette Obbekær, der er designer.

Coronakrisen har medført en sand opblomstring af digitale måder at kontakte og formidle viden til kunder og netværk på. Webinarer, e-bøger, freebies, nyhedsbreve, online kurser, abonnementsklubber og betalingsgrupper på Facebook er blot nogle af de muligheder, du som selvstændig kan benytte dig af for at udvikle din forretning. Ifølge Business Mentor Cammilla Rysgaard er det imidlertid vigtigt at holde hovedet koldt, hvis du vil lykkes med din digitale indsats.

Cammilla Rysgaard rådgiver selvstændige om især online business, marketing og iværksætteri. Igennem sine 12 år som business mentor har hun set mange knække halsen på for høje ambitioner, når det kommer til udvikling af digitale produkter.  

”Jeg ser ofte den der alt eller intet-tilgang, hvor folk enten giver op på forhånd, fordi deres projekt pludselig bliver for overvældende i forhold til deres ressourcer, eller at de kommer halvvejs igennem og så smider det hele på gulvet, fordi det bare er blevet for surt at følge det til dørs. For eksempel er det tidskrævende at starte op med at udbyde online kurser, en ting er at udvikle indholdet, men oven i den indsats ligger en teknik- og betalingsdel, der for nybegyndere tager tid at sætte sig ind i og få på plads. ”

Kom i gang med digitale produkter - og lær, hvordan du sælger klipperkort

Læs flere artikler LIGE HER.

 

Hvad er en 'freebie'

En freebie er gratis indhold, der kan få kommende kunder til at abonnere på dit nyhedsbrev. En lead magnet - eller læsermagnet - er det samme, og du kan se det som en slags byttehandel: Dine læsere giver dig deres e-mailadresse mod at få gratis indhold. 

En freebie kan for eksempel være: 

En guide, en e-bog eller et webinar.

Skab dit community, inden du kaster dig over de krævende produkter 
Ligesom det er tidskrævende at skabe kendskab til ens forretning gennem almindeligt opsøgende salg, tager det også tid at opbygge en digital kundekreds, hvilket er endnu en god grund til at starte småt, mener Cammilla Rysgaard. 

”Det er nemmere at sælge et produkt til 249 kr. end et, der koster 4-5000 kr. Dels undgår du nemmere at drukne i det, og samtidig lærer folk dig stille og roligt at kende. Mange selvstændige tror fejlagtigt, at deres lille produkt er for banalt, men i virkeligheden ønsker de fleste ikke at tage en hel uddannelse eller at skulle tygge sig igennem et leksikon, men søger en nem løsning og en konkret vej, til noget a la ’Sådan får du dit barn til at sove uden besvær’ eller ’Sådan tager du smukke naturfotos med din smartphone’. For at blive kendt handler det altså mere om at tænke i enkle baner end at have avancerede digitale produkter på hylden, som du måske knækker halsen på midt i processen.” 

Brug freebies til at udbygge din kundekreds 
’Før i tiden’ tog man til konferencer og messer, hvis man ville nå ud til en større kreds af kunder. Man investerede tid og penge på fysisk tilstedeværelse. I dag kan det betale sig at tilbyde gratis viden på nettet for at komme i kontakt med relevante kunder, siger Cammilla Rysgaard. 

”Hvis du ikke har nogen email-liste i forvejen, kan du i dag lave en ’lokke-freebie’ og en annonce på de sociale medier, hvor du reklamerer for din freebie. Du kan komme i gang med en investering på omkring 500-1000 kr. på en målrettet annonce på de sociale medier, hvorefter du kan være heldig at få et par hundrede helt relevante og interesserede potentielle kunder, der har downloadet din freebie. Og som du derefter kan arbejde målrettet videre på med din markedsføring.” 

Du må finde dig i at lave gratis arbejde for at komme i kontakt med din målgruppe, og du må tænke bredt og kreativt, siger Cammilla. 

”Hvor er der et publikum, en scene, en konference, et webinar, et gå-hjem-møde, hvor du kan få lov at holde et lille gratis oplæg og tilføje, at de selvfølgelig kan få dine slides, hvis du får deres e-mailadresse? I stedet for at ringe op til virksomheder en for en, markedsfører du dig med freebies, opbygger email-lister og skaber relevant indhold til din målgruppe.” 

Bliv yderligere inspireret af Camilla Rysgaard på hendes hjemmeside https://www.cammillarysgaard.dk/ 

”Mine digitale produkter arbejder for mig, når jeg holder fri” 

Majbritt Lund

foto

Anne Kring

Nogle mener, at det er forkert at forære viden væk, men for tekstforfatter Majbritt Lund er freebies en bevidst valgt markedsføringsstrategi, der har skabt en vital og bæredygtig forretning. Samtidig er det en strategi, der skaffer kunder 24/7, også når det er weekend eller ferie.

 

Majbritt Lund hjælper primært sine kunder med SEO-optimering, hjemmesider, nyhedsbreve og salgstekster. På hendes hjemmeside ligger et væld af nyhedsbreve, blogindlæg, webinarer og e-bøger om relevante emner lige til at downloade. Den eneste betaling, Majbritt Lund kræver til gengæld, er, at hver gang du downloader videoer, e-bøger og udvalgte blogindlæg, skal du også skrive dig op til relevante nyheder.

Digitale produkter skaber læring og goodwill 

De gratis produkter lærer fra sig til potentielle kunder, og gør dem i stand til selv at klare en masse digitale opgaver, hvilket giver goodwill. På den anden side gør de også potentielle kunder bevidste om, hvor stort et arbejde det er, hvis de selv skal optimere deres tekster, hjemmesider og salg.

”Mine onlineprodukter i form af freebies, der ligger på hjemmesiden, mine blogindlæg og nyhedsbreve tiltrækker og fastholder kunder. Med mine onlineprodukter føler kunderne, at de kender mig og ved, hvad jeg står for. Når de kontakter mig, har de ofte fulgt med i flere år og er meget klar til at tage kontakt, fordi de har lært mig at kende stille og roligt.” 

Gratis online produkter er en anden måde at sælge på  

De digitale produkter tager tid at udvikle, men har erstattet andre mere konservative salgsmetoder og sparer på den måde tid andre steder i hendes virksomhed. 

”På den tid det tager at holde ét uforpligtende kundemøde, kan jeg nå meget vedrørende optimering af min tilstedeværelse online, så den type kundemøder har jeg bevidst ikke holdt i mange år. Jeg kan på min måde nå mange flere potentielle kunder på kortere tid. På den anden side kan folk også via fem klik på min hjemmeside finde ud af, hvis jeg ikke er noget for dem, uden at jeg skal bruge kostbar tid på dem.”

Online produkter gør det nemt at blive anbefalet af netværket 

Ifølge Majbritt er det også i forhold til salg gennem hendes netværk en fordel, at hun har en stærk online tilstedeværelse.

”Mange i mit netværk henviser kunder til mig, længe inden kunderne er klar til at købe, fordi de henviser dem til alle de freebies, jeg har liggende. ’Gå ind og læs Majbritt, hun har skrevet om det her’. Mine gratis online produkter gør det nemt for netværket at henvise til mig. Ligesom det er nemmere for mig selv at henvise til kolleger, der har en gennemarbejdet hjemmeside, der viser, hvad de kan, end hvis jeg kun kan henvise til at kontakte en kollega om et afklarende møde.” 

Når de én gang er lavet, bliver de ved med at virke for dig 

Det tager tid at være til stede online og bevare folks bevidsthed om ens forretning, men det gør ’gammeldags’ salgsarbejde også. Der er et fast spor i Majbritts kalender, hvor der er sat tid af til at overveje, hvordan næste uges nyhedsbrev skal se ud, hvad hun gerne vil have, at læserne er optaget af, og hvad hun gerne vil have dem til at gøre. Den arbejdstilrettelæggelse kræver struktur, men giver på den anden side stor frihed.

”Fiduserne ved at alt det online er, at du kun skal gøre tingene én gang samtidig med, at det påvirker mange. Og vil du videreudvikle eller relancere nogle af dine produkter, har du et godt basismateriale i forvejen, hvor du med en begrænset indsats kan løfte det 10-20 procent. Når tingene er lavet, ligger materialerne på nettet 24/7 hele året og gør, at du altid er synlig, lige meget om du er på arbejde, holder ferie, er ude ved nogle kunder eller underviser.” 

Majbritt Lunds mest populære freebie er hendes e-bog om SEO.  

"Coronakrisen har boostet den digitale del af min forretning"

Bolette Obbekær

foto

Daniel Schultz Madsen

Bolette Obbekær elsker den fysiske kontakt, hun normalt har med kunder og med deltagere på hendes kurser. Men hun er også vild med det digitale undervisningsboom, der initieret af Coronakrisen, har bragt ny udvikling til hendes forretning.   

 

Siden hun startede sin forretning i 2007 har designer Bolette Obbekær tilbudt 1:1-undervisning både fysisk og online.  

”Ved at tilbyde online hjemmeside-udvikling, fik jeg mange jyske kunder, så allerede dengang var det fifty-fifty online-undervisning og hjemme hos mig. Til online-arbejdet brugte jeg et program, der minder om Zoom, og jeg kunne undervise fuldstændig som i dag med at dele skærme, bytte skærme osv. Jeg underviste halvanden time, og bagefter fik kunden en pdf over, hvad vi havde gennemgået.” 

Den pdf udviklede sig senere hen til at blive en lille video. Det er vigtigt for Bolette Obbekær, at kunderne lærer at bruge deres hjemmeside, og derfor skal de have denne opfølgning på undervisningen. Igennem årene har Bolette erfaret, at videoerne bliver set og brugt mest, når hun pinder dem helt ud i små detaljer, der får dem til kun at vare mellem 45 sekunder og et par minutter. ’Sådan fejlfinder du’, ’Sådan opretter du en side’ osv. Det skal være helt enkelt.

Undervisningsmakker gjorde online-kurserne sjove

Det kan også være en god idé at slå sig sammen med en makker, når man skal debutere med at undervise på et ’rigtigt’ onlinekursus med flere kursusdeltagere. Det har Bolette i hvert fald gode erfaringer med. Hun og en kollega slog sig sammen om at udbyde et WordPress-kursus over to måneder for 12 deltagere. De mødtes én dag med kursisterne til et kickoff seminar, hvorefter de afholdt et ugentligt webinar i syv uger, hvor Bolette og hendes makker førte kursisterne igennem de trin, de skulle lære med efterfølgende spørgetime.

Den digitale eksplosion gav ideer til nye produkter 

Selvom Bolette har undervist online før, kom det enorme behov for digital undervisning i forbindelse med krisen bag på hende, men allerede nu føler hun, at hun er blevet bedre og har fået mere mod.

”I løbet af de seneste par måneder er jeg blevet mere og mere besluttet på at udvide min online tilstedeværelse. Jeg har fået blod på tanden. Der er nogle hurdler, jeg har skullet over ved onlinekurserne, for eksempel det der med at huske at holde energien hele vejen igennem, når jeg sidder bag en skærm. Det kræver, at man er lidt performer, synes jeg. Og online er det også sværere for mig at opfange, hvis der er nogen, der ikke tør spørge om noget. Som online-underviser skal man faktisk glemme, at man laver video og fokusere på, at man taler til og med mennesker, selvom man ikke er fysisk sammen med dem. Det værste jeg selv ved er webinarer, hvor underviseren taler dødt og fladt og glemmer at se mig i øjnene. Så bliver det nærmest som, når jeg hører en podcast, inden jeg skal sove.” 

Onlinekurserne har givet kortere arbejdsdage  

Der er flere onlinekurser i støbeskeen, for Bolette har nydt at slippe for lange kursusdage med to timers transporttid i hver ende af koncentreret undervisning.     

”Jeg sparer tid, og jeg sidder i trygge omgivelser derhjemme. Krisen har fået mig til at give op på mine time-til-time-ydelser, og alt hvad jeg arbejder med nu, handler om onlinekurser og -materialer. Min virksomhed er begyndt at dreje sig mere om design og mindre om teknik, og jeg underviser lige nu online i, hvordan man styrker sine budskaber visuelt.”

Hen over sommeren vil Bolette udvikle freebies til bestemte målgrupper om bestemte problemer. Den gratis uddeling af viden skal bane vejen for de næste skridt på ’forretningsrejsen’: Online-kurser, der kan køre automatisk uden hendes tilstedeværelse. I støbeskeen ligger online-kurser om WordPress, Bedre visuelle præsentationer og designkurser med forskellige muligheder for opfølgning. Mod yderligere betaling naturligvis.

Det er virksom markedsføring at dele gratis ud af sin viden, og det er god stil 
Hendes råd til andre, der vil starte på at undervise eller skaffe nye kunder, er at begynde med at dele ud i lange baner af freebies med viden, tjeklister, guides osv. Det er markedsføring, der virker. I starten af karrieren som selvstændig lagde Bolette videoer med sig selv ud på YouTube. Det var videoer, der viste, at hun kunne noget. Videoer, der forklarede noget, som andre (måske) kunne have brug for at vide. Nogle mente, at det var dumt, at hun forærede sin viden væk i stedet for at tage penge for den, men det viste sig at være god forretning.

”Jeg fik kunder på at vise folk, hvad de skulle igennem for at få deres hjemmeside til at blive, som de gerne ville have den. Dengang jeg ikke havde noget netværk, var YouTube en genvej til at få skabt en positiv stemning omkring mig, og det har aldrig skadet mig. Der er mennesker, der aldrig kommer til at købe noget af dig, der gratis deler viden ud, men der er også potentielle kunder, der får en fornemmelse af, hvem du er, og som får nemmere ved at beslutte sig for at bruge dig. Udover det har jeg fået masser af gratis indhold af andre, og så er det god stil at give noget tilbage.”

Du kan lade dig inspirere yderligere af Bolette Obbekær på hendes hjemmeside https://obbekaer.dk/

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.