Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Symposium: Hvordan engagerer vi næste generation?

Når etablerede medier diskuterer, hvordan man engagerer de unge mediebrugere, er FreelanceGruppen med. De unge er ikke blot mediebrugere, men også producenter, og de er med til at påvirke mediebranchen. FreelanceGruppens udsendte fra udvalget ”De nye” deltog, da et nyt symposium stillede skarpt på de unge. For vi skal have flere unge med i klubben

Nicolai Zwinge, medlem af bestyrelsen for FreelanceGruppen

Per Daugaard Nicolai Zwinge, medlem af bestyrelsen for FreelanceGruppen

I september afholdt SDU, Mediernes Forsknings- og Innovationscenter og Danske medier et symposium i Odense med fokus på ”de yngste voksne”, altså 18+’erne, der dels står over for deres første demokratiske handlinger (at stemme), dels er storforbrugere af medier. Symposiet skulle undersøge, ”hvordan medierne engagerer næste generation af mediebrugere”.

Det arbejder vi også benhårdt på i FreelanceGruppen: At engagere de unge. Derfor var vi med, da en række journalister, redaktører og forskere var samlet for at debattere de unge som en ny generation af publikum og medieproducenter. De unge er storforbrugere af medier, men ikke medier i klassisk forstand: De får indhold (og nyheder) fra sociale medier og ikke mindst YouTube, hvor en stor del af indholdet bliver produceret af de unge selv.

Så på den ene side har etablerede medier svært ved at engagere de unge, på den anden side er der rigtigt mange, der har held med at nå de unge, nemlig de unge selv. De producerer indhold i stor stil til den målgruppe, de kender bedst.

Alexander Husum (22 år) har 380.000+ abonnenter på YouTube. Morten Mûnster, Rasmus Brohave og Kristine Sloth er er andre eksempler på youtubere, der har flere end 200.000 abonnenter, og som ved udgivelse når 100.000 visninger i løbet af et øjeblik. Sideløbende er der unge influencere, som blogger, poster og på andre måder taler til de unge på en ny måde – med stor reach (som det hedder på moderne dansk).

På de unges bane

En af målsætningerne for Udvalget ”De nye” er at komme i dialog med de unge medie-producenter. Når klassiske print- eller digitale medier vil diskutere mediernes nye smertensbarn: ”Hvordan når de ud til de unge?”, så vil vi i udvalget hellere diskutere, hvem de unge indholdsproducenter er, og hvordan vi kan nå dem.

Unge producerer på deres egne præmisser. De selvudgiver, blogger og har succes med at tale til brugerne i øjenhøjde. Fremfor alt er de med til at tegne et helt nyt mediebillede. På symposiet i Odense forklarede DR Nyheders unge Snapchatvært og journalist, hvordan man taler til de unge – i øjenhøjde med relevante historier og alt det der. Andre medier fortalte, hvordan de engagerer unge influencere, youtubere og andre, som kender de unge.

Opskriften fra etablererede medier er altså at hente de unge ind på mediernes egne platforme, eller som DR at søge over på de unges platforme – fx Snapchat.

I den forstand påvirker de unge nu ikke kun ”de unges” medier, men også form og indhold i hele branchen.

Derfor er det interessant at komme i dialog med de unge producenter. Og derfor søger FreelanceGruppen indflydelse, når medier og forskere mødes for at blive klogere på mediebranchens nye kritiske og kreative selvproducerende publikum.

Med i klubben

Vores branche er i udvikling, vores fag er påvirket af nye fortælleformer. Alle elsker SKAM – billigt produceret norsk fiktion, der med stor succes taler direkte til en klart defineret målgruppe: gymnasieelever. Vi andre følger nysgerrigt med, og redaktører forsøger at knække SKAM-koden.

I udvalget ”De nye” ønsker vi at undersøge, hvem de er – de unge indholdsproducenter. Om de kommer fra etablerede medie- eller journalisthøjskoler, eller om de er selvlærte selvudgivere. De påvirker faget og medierne som helhed.

I Odense sad etablerede medier (og et par freelancere) sammen og diskuterede, hvordan ”vi engagerer de unge”. Men blandt de fremmødte var næsten halvdelen 40+, og blot to var under 25. Det illustrerer måske noget af udfordringen.

Hvis vi skal i dialog med de unge, skal vi dels møde dem på deres banehalvdel, og så tror jeg personligt, at vi skal tale med dem, der allerede har stor succes med at engagere brugerne: De unge medieproducenter. Om det er Rasmus Brohave, Fie Laursen eller andre, så har de en krog i de unge. De taler til dem på en måde, som i høj grad påvirker mediefaget.

Det er ikke godt eller skidt, det er nyt. Vi skal lære af dem, og vi skal have dem med i klubben, så også unge producenter kan arbejde på ordentlige vilkår.

Disclaimer: Freelancegruppens udsendte er selv 47 år og uddannet journalist på en printavis. Han er far til en søn på 14 og derfor ret nysgerrig på, hvem de er… de der unge, der engagerer min søn (og andre unge) 24/7 på YouTube og de sociale medier

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.