Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Samtlige kunder indstillet til FreelancePrisen 2013

FreelanceGruppens medlemmer har indstillet 24 forskellige kunder til FreelancePrisen 2013.

Prisen 2013

Illustration: Jens Anders Wejsmark Sørensen

Først vil jeg som formand for priskomiteen og på vegne af komiteens andre medlemmer Annelise Mølvig og Stefan Kai Nielsen gerne sige en stor tak for de mange indstillinger til FreelancePrisen 2013. Efter at have rykket deadline med omkring en uge nåede vi op på 24 indstillinger – det er virkeligt flot og faktisk to flere end sidste år.

Hvis du mener, at en eller flere af de indstillede ikke burde være det, så hører vi meget gerne fra dig på jas@freelancegruppen.dk - men det skal være inden tirsdag 22. januar. Umiddelbar herefter vil priskomiteen nemlig udvælge fem kandidater til prisen – de bliver naturligvis også offentliggjort  på vores hjemmeside.

Vinderen annonceres ved en fest og højtidelighed på Comwell Kellers Park ved Vejle lørdag 23. februar i forbindelse med vores årlige seminar og generalforsamling.

Herunder kan du se de indstillede, hvem der har indstillet, og ikke mindst begrundelsen for indstillingen. De er ordnet efter modtagelsesdato og gengivet præcis som modtaget.  

Kunde: Flemming Nielsen, direktør i Prosedo.

Indstiller: Marie Kraul

Begrundelse: Jeg vil hermed gerne indstille en af mine kunder til FreelancePrisen 2013. Flemming Nielsen er direktør i den lille virksomhed Prosedo, der sælger hjemmesideløsninger til boligforeninger og også tilbyder de stresscoaching og lederudvikling. Jeg har foreløbig lavet et nyhedsbrev for Prosedo, men med mere i udsigt. Selvom vores samarbejde kun er i sin begyndelse, har Flemming som kunde udmærket sig på flere måder:

1. Han tænker aktivt i, hvordan han gennem sit netværk kan skabe merværdi og flere kunder for mig. Konkret ved at foreslå at jeg figurerer på hans hjemmeside over konsulenter, ved at anbefale mig til en af sine egne kunder og ved i det hele taget at bruge sit netværk aktivt. Dette er også en fordel for ham selv, men det gør det ikke mindre prisværdigt for mig som nystartet selvstændig.

2. Han har ikke på noget tidspunkt stillet spørgsmålstegn ved at jeg bruger DJs takst for kommunikationsarbejde - tværtimod. Dette til trods for at han næppe har store kommunikationsbudgetter.

3. Han viser respekt for min faglighed, selvom han ikke har meget erfaring med at arbejde med journalister, men har en sælgerbaggrund. Han laver ikke detaljerytteri og piller teksten fra hinanden. Hvad der også er rart er hurtig positiv tilbagemelding trods travlhed. Jeg fik en mail efter han havde modtaget teksten med en hurtig kommentar om at det så rigtig godt ud, og at han ville vende tilbage når der var mere tid.

Det er en fornøjelse at hjælpe små virksomheder med at kommunikere om deres budskaber og produkter, når det kan foregå med den gensidige respekt, som der er mellem Flemming Nielsen og mig.

Kunde: Kommunikationsdirektør Tino Pedersen, Louis Nielsen.

Indstiller: Helle Therkelsen

Begrundelse: Tino Pedersen og Louis Nielsen er intet mindre end en drømmekunde. Opgaverne er varierede, han lytter til ideer, der er oftest god tid til udførelse af opgaverne, masser af frihed under ansvar og så bliver fakturaerne betalt til tiden.

Som menneske er Tino Pedersen både klog og kompetent. Han udviser stor respekt for andres faglighed. Han er meget professionel og benytter ofte ekstern arbejdskraft, der varierer fra opgave til opgave og projekt til projekt. Han er fuld af humor, hvorfor skæve ideer modtages i en positiv ånd, og jeg har stor en grad af frihed til at løse opgaverne. Tino Pedersen er god til at rose (en sjældent hård tørn blev oven i købet omgående værdsat med vin og chokolade) og sprede arbejdsglæde, hvilket breder sig til hele organisationen. Den tæller over 600 medarbejdere.

Kunde: Grethe-Birgitte Friis Jakobsen, Post Danmark.

Indstiller: Henrik Petit

Begrundelse: Jeg vil gerne indstille Grethe-Birgitte Friis Jakobsen. Hun er journalist og chef for intern kommunikation i Post Danmark. Hun er bund-reel, krævende (på den gode måde), engageret og meget behagelig at samarbejde med. Der er aldrig nogen smålige prutten-om-priser, og hun respekterer mine arbejdsvilkår som pressefotograf. F.eks. bliver jeg altid spurgt når et foto evt. skal bruges til eksterne medier, eller på en anden måde end aftalt. Hun er også en god ambassadør for ophavsretten når hun gang på gang oplyser (læs: belærer) andre i organisationen om vilkår for anvendelse af fotografier købt af professionelle fotografer. Hun har også turde kaste mig ud i video-produktioner, efter jeg fortalte hende om de videokurser, jeg deltog i gennem DJ.

Kunde: Henrik Brun, udlandsredaktør på Kristeligt Dagblad.

Indstiller: Mathias Irminger Sonne.

Begrundelse: Jeg vil gerne indstille Henrik Brun, udlandsredaktør på Kristeligt Dagblad, til freelanceprisen. Henrik Brun er unægteligt en travl mand, men han er fremragende til at tage hurtige beslutninger, sparre effektivt på ideer og give tips til, hvordan de kan vinkles til den læserskare, han repræsenterer. Desuden viser han fin forståelse for, at man som freelancer må prioritere mellem presserende opgaver og analytiske sager med længere holdbarhedsdato, og han udviser en grundlæggende tillid til, at freelancere har en anden - og høj - faglighed, der kan overraske ham positivt og bidrage med noget uventet til avisen. En tilgang, som mange andre udlandsredaktioner hjemme i DK kunne lære noget af. Hvis andre journalister/freelancere har foreslået lignende ideer får man desuden et loyalt nej tak med begrundelse. Eneste anke må være, at han med et lille bladhus i ryggen er tvunget (eller bare god?) til at presse prisen på dagens frie marked for journalistiske tekster... Det opvejes heldigvis af Bruns sans for at anspore til effektivt arbejde. Alt i alt mange fine dyder for en dagbladsredaktør med et meget højt tempo!

Kunde: Lise Bach Hansen, Det Kongelig Bibliotek og international forfatterscene.

Indstiller: Barbara Læssøe Stephensen

Begrundelse: Jeg vil gerne nominere Lise Bach Hansen fra det kongelig bibliotek og international forfatterscene. Det er en utraditionel kandidat, men værd at peje på - dels  fordi at live arrangementer er et stadig vigtigere marked for freelance journalister og dels fordi at netop Lise Bach Hansen har gjort at fantastisk arbejde ved at tro på at interviews, med fylde og tid, er en genre der er værd at satse på og som kan gøres til top underholdning for 6000 mennesker.

Lise Bach Hansen har desuden insisteret på at bruge professionelle interviewere, med en stir respekt og indlevelse i den enkelte interwieres måde at matche interviewpersonen på. Og så behandler hun altid - også i markedsføringen af arrangementerne og den internationale forfatterscene, at give interviewerne opmærksomhed og pondus, og ofte løfter hun dem op , gennem en fyldig og ligeværdig præsentation,  på linie med den person der interviewes.

Endelig har det kongelige bibliotek med Lise Bach Hansen sat en forbilledlig standard for hvordan freelancere bør behandles i et sådant samarbejde: ved altid at få en kontrakt, et anstændigt honorar. Som freelancer på Diamanten føler man sig som en et tilfører huset noget vigtigt og ikke som en billig arbejdskraft.

De høje standarder smitter af på arrangementerne der gang på trækker fulde huse og skaber fornyet interesse og respekt og liv i en genre som freelancere alt for sjældent får lejlighed til at lægge arm med: det lange interview/portræt. Og har vist os nye facetter af en lang række forskellige freelance journalister og skribenter.

Kunde: Sanna Kjær Hansen - redaktionschef på Ældresagens medlemsblad "Nu".

Indstiller: Tina Blomgreen

Begrundelse: Hermed nominerer jeg journalist og redaktionschef Sanna Kjær Hansen - mangeårig redaktør af Ældresagens medlemsblad "Nu" - nuværende redaktionschef - som modtager af årets Freelance-redaktørpris. Sanna Kjær Hansen har altid forholdt sig nysgerrigt og interesseret til nye fotografer, journalister, temaer og læsere.

Sanna Kjær Hansen har gennem årene (det må snart være 15 eller flere) udviklet bladet – og formået at gøre det læseværdigt på linje med "Ud at Se" og "Samvirke" - for yngre, såvel som ældre ”gamle”.  Det er lykkedes hende at skabe et blad med humør, glæde, alvor og ordentlighed. Som redaktør har hun altid haft et fint jugement, og hun mestrer såvel "ja" som "nej" til forslag og idéer på en god måde. At der så også altid er orden i regnskaberne (om end lønforhandlingerne kan være svære og altid "to the point") og lønnen ankommer til tiden - er en stor bonus for en freelancer.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg kender Sanna Kjær Hansen privat, men hver gang jeg har fået en opgave - tilkæmpet eller foreslået - har jeg følt, at hun mente, jeg var den bedste til at løse den. Ikke som ven, men som journalist.

Hun er en god sparringspartner undervejs i idéproces m.h.t. såvel vinkler, kilder og de større perspektiver. Det skal tilføjes at Sanna Kjær Hansen mere end en gang har reddet en fattig freelancer på randen af dagpengegrænse og vist hensyn til private forhold hele vejen igennem sin karriere på bladet. Sanna Kjær Hansen har stor kærlighed til sit fag og for sine medmennesker og fortjener et kæmpe skulderklap. Ikke blot fra mig, men fra mange andre freelancere som har nydt godt af hendes værdier, vurderinger, professionalisme og menneskelige evner.

Kunde: Kirsten Skaaning fra Ældresagen NU

Indstiller: Lise Ravnkilde

Begrundelse: Jeg vil gerne indstille Kirsten Skaaning fra Ældresagen NU til årets FreelancePris. Jeg sendte for nylig et artikelforslag til Kirsten Skaaning. Kirsten var desværre ikke interesseret i at købe artiklen, men: Hun nøjedes ikke med at sende en mail med nej tak, hun ringede til mig og brugte et kvarters tid på at forklare, hvorfor hun ikke ville købe lige den artikel, jeg foreslog. Hun svarede uddybende på mine spørgsmål om, hvad der så kunne være muligt at afsætte til Ældresagen og kom desuden med eksempler på historier, hun gerne ville se i bladet. Efter samtalen følte jeg mig helt opløftet - jeg tror ikke, jeg nogensinde tidligere har følt et afslag/nej tak så opmuntrende. Det skal lige bemærkes, at det var første gang, jeg henvendte mig til Kirsten Skaaning/Ældresagen.

Kunde: Ruth Storm, redaktør og radiojournalist på DR Kultur.

Indstiller: Anna Thaulow og Maja Nyvang Christensen.

Begrundelse: Ruth Storm har i sine år på DR altid skabt rum og veje til freelancere. I sin tid som redaktør for blandt andet featuren, Klubværelset og Agenda på P1 har hun med sin åbenhed overfor freelancere været med til at radioreportage har udviklet sig og fundet sine krøllede, finurlige og rørende veje ud til begejstrede lyttere. Ruth har flere gange opdaget uopdagede radiotalenter til glæde for både redaktionen og lytterne. Som freelancer for DR-Reportage er det både berigende, beroligende og bekræftende at mødes med Ruth til en kop kaffe og en snak. Hun giver sig tid, lytter og har aldrig for travlt til at hjælpe med at føre én god ide videre.

Kunde: Hans Peter Kragh, redaktør på Thisted Dagblad. 

Indstiller: Jens Øster-Mortensen.

Begrundelse: Som freelancer har det altid for mig været en god oplevelse at levere stof til Thisted Dagblad som jo egentlig drives af Nordjyske. Chefredaktør Hans Peter Kragh som i efteråret stoppede på avisen har altid været god at snakke med omkring de person historier som jeg gennem mange år har leveret, hvad enten historien var fra Grønland, Færøerne eller andet.

Kunde: Formand Anders Hjulmand og sekretariatschef Anita Møller, Erhverv Norddanmark.

Indstiller: Steen Bjerre.

Begrundelse:  Erhverv Norddanmark, der er Aalborg-regionens største erhvervsorganisation (grundlagt 1431; ca. 500 medlemmer), er en forbilledlig kunde for en freelancer. En kunde, der ikke alene bestiller (mange) konkrete opgaver, men i mindst lige så høj grad lytter, inddrager og med glæde modtager forslag til såvel fremtidige fokusområder som konkrete aktiviteter. Arbejdsopgaverne er meget forskelligartede – fra udvikling og ajourføring af såvel kommunikationsstrategi som overordnet strategi over opdatering af website og sociale medier til produktion af medlemsmagasin, pressekontakt og sparring i forbindelse med formandens taler, herunder årsberetninger. Dertil kommer blandt andet udvikling af arrangementer, deltagelse i tænketank og sågar assistance i forbindelse med udvikling af organisationens visuelle identitet.

Kunde: Peter Klingenberg og Marianne Storm, projektledere i Arbejdsmiljøsekretariatet.

Indstiller: Lone Bolther Rubin

Begrundelse: Arbejdsmiljøsekretariatet er først og fremmest en god samarbejdspartner. Jeg har arbejdet sammen med to forskellige projektledere på sekretariatet, og de er gode til at definere opgaven og gå i dialog om løsningen. De er også gode sparringsparter undervejs i processen. De har god forståelse, hvis der opstår en situation (for eksempel sygdom eller vanskelige kilder) som gør, at en opgave bliver forsinket. De forstår også, at man ind i mellem er hængt op af opgaver for andre kunder.

Jeg har to gange oplevet, at de selv har bedt om regningen, som altid bliver betalt til tiden. Prisen beror som hovedregel på en kontrakt, man indgår på forhånd. For mit vedkommende går det som hovedregel op med de forventninger, man kan have forhold til Journalistforbundets vejledende vilkår.

Kunde: Kirsten Elley, magasinchef på Jyllands-Posten.

Indstiller: Nina Ewald

Begrundelse: En oplagt kandidat til den bedste redaktør må være magasinchef Kirsten Elley fra Jyllands-Posten. Både fagligt og menneskeligt. Hun forstår at gå i dialog med freelancerne, uden at fratage dem det frie initiativ. Er inspirerende, uden af ville pådutte bestemte holdninger og meninger. Altid åben overfor ideer og nye tiltag. Hertil kommer, at hun er et meget venligt og behageligt menneske – en vederhæftig person, man kan regne med. Samtidig er Kirsten Elley hurtig til at reagere på mail (hvilket bestemt ikke er hverdagskost for freelancere!), så man kan være sikker på at få svar på spørgsmål og forslag inden for meget kort tid. Som regel allerede samme dag.

Kunde: Øjvind Hesselager og Bo Elkjær, Journalisten.

Indstiller: Søren Frandsen

Begrundelse: Jeg vil gerne indstille redaktørerne på fagbladet Journalisten – Øjvind Hesselager og Bo Elkjær – til FreelancePrisen 2013. Begge har en empatisk tilgang deres redaktørroller, hvorfor jeg som fast freelancer på Journalisten.dk altid føler mig som en del af holdet bag vores fagblad. I en travl dagligdag på Journalisten.dk har ingen af de to for travlt til at idéudvikle – hverken på den korte eller lange bane – og samtidig komme med efterkritik på de allerede publicerede artikler. Som freelancer på Journalisten.dk bliver jeg på hver eneste vagt mindet om, hvorfor jeg gik ind i faget: Vi laver ”rigtig” journalistik med fokus på sagen frem for manden. En journalistik som Hesselager og Elkjær er garanter for.

Kunde: Stefan Katic, redaktør på magasinet Udvikling.

Indstiller: Jeppe Villadsen.

Begrundelse: Jeg tillader mig for tredje gang at indstille Stefan Katic, redaktør på Danidas magasin Udvikling. Han fortjener om nogen FreelancePrisen, fordi han er en undtagelse blandt redaktører. Han, og redaktionen, fastholder - også i travle tider - den gode vane med at give feedback på freelancernes artikler. Han gør et et stædigt forsøg på at holde den journalistiske fane højt i en politisk styret organisation. Han er altid fair i løn- og arbejdsvilkår. Man bliver ikke forgyldt, men kan snakke om tingene og får altid et honorar, der følger opgavens omfang.

Og han er ofte parat til at hoppe med, når man som freelanceskribent igen har brudt aftalerne og skrevet for langt og for sent. Hvis historien er god, får man ikke skældud, men mere plads og mere løn.

Det hele glider nemmere med en strøm af humoristiske mail-bemærkninger og opmuntrende kommentarer. Det kræver jo i virkeligheden så lidt, og virker så godt (=glæde + arbejdsmotivation), men sker så sjældent fra redaktører. Det lille (og nogen gange store) ekstra!

Og så har Stefan  for nylig  stået i spidsen for en relancering af Udvikling fra avis til magasin, der har gjort det til en drømmeplatform som skribent, fordi det bare er så flot og lækkert. Uden redaktørundtagelser som Stefan Katic ville jeg for længst være stoppet som freelancer og fundet mig et fast job!

Kunde: Ruth von Sperling, redaktør på DR P1.

Indstiller: Jørn Stjerneklar

Begrundelse: Jeg vil hermed indstille Panorama-redaktør (DRP1) Ruth von Sperling til Freelanceprisen 2013. Jeg har leveret indslag til Panorama, dvs. Ruth, siden 2003, altså i 10 år. Ruth har i alle årene været ualmindelig åben overfor ideer til programmer og har de senere år givet undertegnede frie hænder til at producere radio, da hun som en af få har lært af erfaring, at det kan jeg godt finde ud af. Hun giver altid konstruktiv efterkritik og det i sig selv er jo heller ikke hverdagskost for os freelancere. Hun har tilmed kæmpet med ledelsen om, at vi fik bedre betaling for indslagene, hvilket lykkedes for nogle få år siden.

Ruth von Sperling har desværre nået en moden alder forstået på den måde, at hun nok ikke fortsætter på DR et årti mere. Så også derfor er det på tide, at hun får anerkendelse for sin umådelige fine behandling af freelancere gennem årene, freelancere som leverer hovedparten af Panorama udsendelserne.

Kunde: Pia Rosager, redaktør Fødevareforbundet NNF.

Indstiller: Claus Gjedsig

Begrundelse: Man føler sig i den grad tryg og godt tilpas, når man arbejder sammen med Pia Rosager. Hun er redaktøren, der trods stort arbejdspres, altid har tid til at snakke forslag grundigt igennem. Hun er åben for nye vinkler på artikler, er utrolig venlig i sine mails og i telefonen. Og så forsvarer Pia Rosager sine freelancere som en anden løvemor. Når man arbejder for et fagblad, kan det ikke undgås, at der kommer konflikter eks. med større virksomheder, der ikke bryder sig om negativ omtale. Her er Pia Rosager redaktøren, der med skjold og sværd – og ordet i sin  magt – kæmper for “sine” freelancere. Det – og meget andet – skaber stor respekt om Pia Rosager. Var alle redaktører som hende, så vores freelance-verden meget anderledes ud.

Kunde: Johs Krarup, redaktør fra Kommunikationsafdelingen i Ingeniørforeningen i Danmark (IDA).

Indstiller: Karen Witt Olsen

Begrundelse: Jeg indstiller Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) for at være en helt igennem professionel, sød, hjælpsom og sjov organisation – at arbejde både for og med. Uanset om jobbet er for kommunikationsafdelingen, marketing, politisk interessevaretagelse eller ledelse, er det blevet aftalt i en god og ærlig tone med respekt for arbejdsindsats og tilhørende prisniveau.  Og uanset om arbejdet bliver til i samarbejde med køkken, forsikringsafdeling, trykkeri, reception eller a-kasse er det altid muligt at komme igennem, få den rette hjælp til den rette tid – og oftest også en fin snak og et godt grin. Som prismodtager på organisationens vegne indstiller jeg redaktør Johs Krarup fra IDAs Kommunikationsafdeling.

Kunde: Charlotte Haase, redaktionschef på magasinet Psykologi.

Indstiller: Heidi Vesterberg

Begrundelse: Jeg vil gerne indstille redaktionschef på magasinet Psykologi - Charlotte Heje Haase. Hun behandler sine freelancere med respekt for deres faglighed og indviduelle kompetencer. Hun forstår at behandle freelancere som kompetente og dygtige samarbejdspartnere -  i stedet for små maskiner, der skal levere en vare, som hun bestiller.  Hun svarer altid hurtigt og lytter til freelancerens overvejelser. Og er altid parat til at diskutere vinkler og temaer. Hun er ambitiøs både på magasinets og sine faste freelanceres vegne - og det smitter.

Og så kompenserer hun for bladets ikke ret imponerende prisniveau ved at give grundig feedback og ved at fremhæve sine faste freelancere og deres arbejde for eksempel på Facebook. Hun er opmærksom på at se den enkelte freelanceres særlige kvaliteter og kompetencer - og forstår at bruge dem i bladet. Kort sagt formår Charlotte at gøre købmandshandlen mellem freelancer og redaktion til et SAMARBEJDE - hvilket desværre ikke er en selvfølge på markedet i dag.

Kunde: Irene Scharbau, redaktør for Høreforeningens blad, Hørelsen.

Indstiller: Birgitte Vange

Begrundelse: Hun værdsætter og anerkender freelancejournalisters betydning for bladet, som trods sin umiddelbart snævre målgruppe og emnefelt er både flot, informativt og varieret. Høreforeningen har netop haft 100års jubilæum og i foreningens jubilæumsskrift skriver Irene bl.a. om freelancernes artikler i Hørelsen:

"Ligeledes indfører han (Hørelsens redaktør i 1995, Henrik Boesen (bv)) brugen af freelancejournalister, der giver mindre monotoni og sjovere læseoplevelser" og senere i artiklen "Bladets design er siden justeret, og der er kommet nye, dygtige freelancejournalister til..." 

Irene er kontant, god at sparre med, fleksibel og fair at samarbejde med. Hun giver ordentlige svar på henvendelser - også selv om emnet ikke har interesse. Ofte anvises alternative emner eller vinkler til overvejelse, som vi så kan drøfte. Irene indgår konstruktivt i ideudviklingen og giver også feedback på resultatet.

Irene sender også en mail til "sine" freelancere, når hun har stof nok, så vi IKKE bruger vores tid på at udvikle og sende synopser, som der alligevel ikke er brug for lige nu. Sidst men ikke mindst bliver man som freelancer glad for Irene Scharbaus jule- og nytårs-mail med anerkendelse til dem, der har leveret til bladet i årets løb og tak for samarbejdet. Irene Scharbau fortjener Freelanceprisen 2013 som årets redaktør for et forbilledligt samarbejde med freelancere, som andre kunne lære af.

Kunde: Ole Hjuler, forstander på Blå Kors Pensionat Taastrup.

Indstiller: Jette Hvidtfeldt

Begrundelse: En arbejdsgiver, der

  • altid husker at takke
  • som fremhæver de særligt gode ting, der er ved det afleverede
  • som pædagogisk forklarer én eventuelle misforståelser OG påtager sig ansvaret for, at man ikke kunne forstå det fra begyndelsen
  • som på forhånd medinddrager en i overvejelser og tanker om nye ting, så man kan følge med i diskussionen ved mødet
  • som kan aflevere en skideballe over noget, man helt har svedt ud, på en sådan måde, at man er helt glad bagefter ved tanken om, at det nok går alt sammen
  • som uden videre dikkedarer giver én en vikaransættelse, når man siger, at man hellere vil være på timeløn end sende fakturaer
  • som giver en julegave på lige fod med alle de fastansatte og
  • som anbefaler ens arbejdskraft på det varmeste til sine kolleger, så man derved får nye kunder
  • sådan en arbejdsgiver er Ole Hjuler, forstander for et pensionat for hjemløse.

Og til hvad har han så brug for en journalist?

Jo, det kan f.eks. være:

  • Artikler til Blå Kors Bladet – det er et Blå Kors Pensionat – og til andre blade om emner, der udspringer fra Pensionatet. Det kan være et besøg af en socialminister, en fortælling om en hjemløs eller et interview med en medarbejder.
  • Kontakt til medierne om begivenheder på Pensionatet, f.eks. ministerbesøg.
  • Oplæg til medarbejderne om det sprog og tonefald, vi bruger i daglig tale mellem kollegerne (De kan godt finde ud af at tale pænt til beboerne)
  • Hvervet som ordstyrer på konferencer
  • Gennemskrivning af større rapporter, f. eks. målsætningsrapport, akkrediteringsansøgning o.lign.
  • Blogs til hjemmesiden
  • Opdatering af facebooksiden

Selvom han ikke kan give journalistisk sparring, så får man en faglige sparring, der er nødvendig for, at det journalistisk behandlede stof også er fagligt korrekt. Og samtidig værdsætter Ole Hjuler, at det fagligt korrekte også kan læses og forstås af lægfolk.

Kunde: Lene Søborg, redaktør på fagbladet Børn & Unge.

Indstiller: Mikkel Kamp, Jacob Carlsen, Jeppe Carlsen, Jens Hasse, Gitte Sofie Hansen og Hung Tien Vu.

Begrundelse: Som freelancer kan man ikke ønske sig en bedre samarbejdspartner end Lene Søborg, der er redaktør på fagbladet Børn & Unge. Derfor synes vi, at hun skal have Freelanceprisen 2013. Først og fremmest er Lene Søborg god at arbejde sammen med, fordi hun altid sætter sig ordenligt ind i opgaverne og sørger for at briefe alle involverede. Hun er utroligt god til at sætte ord på sine ideer og til at få fotograf, grafiker og journalist til selv at ping-pong’e om opgaven, så resultatet kan blive tip-top.

Når hun har givet opgaven fra sig, stoler hun til gengæld 100 % på, at vi løser den optimalt. Desuden savner man som freelancer aldrig feedback, når man arbejder sammen med Lene. Hun er rigtig god til at vende tilbage med respons både før og efter en opgave. Hun er kritisk, men fair, og når hun deler roser ud, er man aldrig i tvivl om, at de er ægte. Samtidig er Lene Søborg altid positiv. Hun er lydhør og åben over for nye ideer, og hun lader sig gerne begejstre. Desuden er hun super loyal og har også overskud til en personlig kommentar ind imellem det faglige.

Med til historien hører også, at hun virkelig værdsætter kvalitet i tekst og fotografier – både når det gælder indhold og det æstetisk visuelle. Det er kort sagt en fornøjelse at arbejde sammen med Lene Søborg, og vi vil varmt anbefale hende som modtager af Freelanceprisen 2013.

Kunde: Ole Pedersen, redaktør for fagbladet Dansk Told & Skat.

Indstiller: Johnny Wichmann

Begrundelse: Han laver sit fagblad næsten helt selv - endda ikke på fuld tid. Han er ikke journalist. Jeg fatter ikke, hvordan han når det. For i organisationen laver han også masser af andre småting. Billederne overlader han trygt til os.

Han er en af de få - nej han er den eneste. Han er den eneste, der ved, hvad hans fagblad skal fyldes med om to måneder. Det sker stort set hver gang på et job, som sidst her i første uge i januar:

"Har du tid den 22. marts?"

Ja, gu har jeg tid. Stort set alle jobs bookes under 8 dage før deadline - ihvertfald hos mig. Jeg behøver ikke en gang kigge i kalenderen. Så langt ud i fremtiden er den altid ledig, med mindre jeg selv har en plan. Vi er altid briefet om, hvad det er for job, vi skal på, hvor lang tid det tager, og hvad han forventer. han ved altid, hvem der skal på forsiden.

Han har delt Danmark imellem to fotografer - Mikael i øst og mig i vest. Så vi kender stort set alle ansatte og hjørner af etaten. Vi kender kulturen. Og vi kender hans behov. Han ved godt, at ikke alle opgaver er lige nemme i de dødsyge statskontorer, hans kilder og kolleger arbejder i. Men vi gør alt, for at få bladet med de lange fagartikler om nummerpladecentralisering, kundetidsbestillings-projekter og ustandselige nedskæringer løftet visuelt.

Og ikke alle har lige tid til de spektakulære billeder, vi alle ønsker os. De skal tilbage til jobbet. Men uden at han egentlig lægger noget som helst pres på os for at opnå dette, så gør vi alt, hvad der er muligt for at lokke etatsmusene lidt væk fra kontorerne. Og så er han rigtig god til at sætte plads af i bladet, når vi har haft mulighed for at boltre os på, skatteminister- og direktør-portrætter, hash-hundehvalpe-trænings-reportager eller toldrazziaer. Man bliver altid i godt humør, når man sammen med ham og .....

Kunde: Redaktør Thomas Hviid fra Web Guide Partner Scandinavia AB.

Indstiller: John de Summer-Brason

Begrundelse: Thomas og hans organisation Web Guide Partner Scandinavia AB skal have stor ros for at overlade et overmål af redaktionel frihed til undertegnede på bloggen "Alt på Rødt" på casino affiliate-sitet Casinotop10.dk. De eneste krav jeg har mødt i etableringen af bloggen, er at vi dels tilstræber en tone i retning af Euroman, dels at jeg er fritaget fra at anprise sitet eller sitets annoncører.

Med Dan Turéll og hans I Byen-indlæg som inspirationskilde er det så bare at skrive løs. Der publiceres ca. 3 blogindlæg hver uge, skiftende fra observationer over det nære, f.eks. min kats kvaler under Nytårsbulderet, over populærdramaer som Erik & Annis storhed og fald til egentlige journalistiske bidrag med kant, som f.eks. mit originale bidrag til sagen om DSB's "køb" af kritisk journalist (som Mogens Blicher Bjerregaard har været så venlig at tweete

Kommentarer