Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Sæt pris på dit podcastarbejde

Guide: Podcastlytterne bliver flere og flere, og det samme gør antallet af mediehuse og private virksomheder, der har fået øjnene op for mulighederne i at producere en podcast. Men hvordan prissætter du dit arbejde, og hvilke faldgruber skal du være opmærksom på, når du laver en aftale om at producere en podcast? Her er dit overblik

Karin Høgh, podcastskolen

Privat foto

”Lydens første guldalder er forbi – men den næste er lige begyndt” lyder det i DR-rapporten Medieudviklingen 2018 med henvisning til, at antallet af podcastlyttere er steget fra 15% i 2017 til 18% i 2018.

Og der er ikke noget, der tyder på, at udviklingen vender foreløbig.

Med udviklingen er der kommet en underskov af producenter, og podcastmediet får stigende interesse fra organisationer, virksomheder og offentlige aktører. Statens Museum for Kunst har sin egen podcast, mediehuset Ingeniøren har flere podcasts, og enhver fagforening eller A-kasse med respekt for sig selv har sin egen podcast. Journalistforbundet har selvfølgelig også en.

Lyt med her

Med mediets nye guldalder burde enhver producent slikke sig om munden og øjne nye kunder og nye muligheder. Men pas på: Som podcastproducent skal du sørge for at levere en professionel rådgivning til dine kunder, som ofte ikke helt kender mediet, og så skal du sikre, at du (og dine kunder) er helt afklaret med, hvad du skal levere.

Byd ind på hele opgaven

Du kan levere og tage dig betalt for mere end bare lydfilerne. Som podcaster og indehaver af Podcastskolen Karin Høgh forklarer, så er det ikke en podcast, hvis man bare lægger lydfilerne på hjemmesiden. Dermed udnytter man ikke mediets muligheder, og du risikerer, at kunderne ikke oplever, at det giver nogen værdi.

”Det er vigtigt, at vi –  når vi leverer indhold til andres podcast – rådgiver kunden om mediet, byder ind med hele entreprisen og tager os betalt for det. Vi skal ikke nøjes med at levere nogle optagelser og måske noget tekst til kunden. At producere en podcast er ikke det samme som at levere et indslag til radio, eller en artikel til et magasin, hvor kunden selv har styr på publikationen. Podcastmediet er ret nyt, og din kunde har måske ikke i samme grad styr på processen,” siger Karin Høgh.

Karin Høgh har arbejdet med podcast siden 2005. Hun rådgiver kunder, der ønsker at producere deres egen podcast, og så har hun oprettet Podcastskolen, hvor nogle kurser er rettet mod freelancere, der ønsker at producere podcast for andre. Hun påpeger, at podcast er et relativt ungt medie, og at mange kunder ved meget lidt om, hvordan de når ud til brugerne og lytterne. Ofte hører hun derfor, at det tekniske ”det klarer de ovre i it-afdelingen.”

”De vil gerne overlade det til en webmaster eller en fra it-afdelingen, men dér kommer jeg ind med min rådgivning,” siger Karin Høgh. Hun mener, at måden at publicere podcasten på, er lige så vigtig som selve indholdet. Publicering bør derfor ikke overlades til teknikere, blot fordi der er elementer af programmering i det. Generelt mener hun, at mange, både nye producenter og aftagere, undervurderer, hvor komplekst det er at producere en podcast.

Læs mere om Podcastskolen her

Skab en fælles ramme

Første led i processen handler om at få defineret en fælles ramme, og som podcastproducer Anders Høeg Nissen forklarer, så handler det om at få defineret, hvad det vil sige at producere en podcast, at få forventningsafstemt.

Anders Høeg Nissen

Anders Høeg Nissen

”Jeg plejer at spørge mine kunder, ”hvad er din yndlings-podcast?” Hvis blikket flakker lidt, og de ikke helt ved, hvad de skal svare, så er det nok et billede på, at de er meget nye lyttere,” fortæller Anders Høeg Nissen.

”Samtidig er det vigtigt, at vi kender kundernes præferencer. Har de en forventning om noget, der minder om This American Life, eller drømmer de om en monteret fortælling a la Third Ear? Ja, det kan vi godt lave, men det kræver tid,” forklarer Anders Høeg Nissen.

Anders Høeg Nissen har i tyve år produceret radio for DR, og de seneste 2½ år har han som selvstændig produceret podcast for firmaer og organisationer. Han har også oplevet en stigende interesse for mediet.

”Der er mange, der hopper med på vognen, fordi det er det nye, det alle taler om. Men de ved ikke helt, hvad de skal bruge det til, og ofte ved de heller ikke, hvad mediet kan.”

Anders Høeg Nissen spørger derfor altid sine kunder: ”Hvad vil I med en podcast, og hvad er det, I tror en podcast kan gøre for jer, der er unikt for det medie?”

Anders Høeg Nissen sender derfor eksempler på produktioner for andre virksomheder. Det giver kunderne en idé om, hvad man kan. Herfra kan man sammen udvikle konceptet og afprøve nye idéer.

Gennemgå processen med dine kunder

”Podcast er jo i bund og grund bare radio. Det er nære fortællinger med menneskelige stemmer, der skaber en nærværende stemning, når det er bedst. Men det er også meget andet,” siger Anders Høeg Nissen.

Han mener, at mediet har sin største styrke, fordi brugerne selv vælger, hvornår de vil lytte, og fordi de kan lytte, mens de laver andre ting. Derfor er det også vigtigt at forklare kunderne, at podcastmediet er noget andet end en artikel til et nyhedsbrev eller en video på YouTube, og at processen derfor er kompleks.

Du kan høre Anders Høeg Nissen podcast ”Transformator”, der er produceret for Ingeniøren her

Karin Høgh understreger, at der er en faglighed forbundet med mediet, og det er en del af den vare, kunder betaler for.

”Hvis journalister vil tilbyde sig som professionelle podcastproducenter, så er det efter min mening vigtigt, at vi kender og mestrer mediets vigtige maskindele,” siger hun.

”Mange har lyst til at kaste armene op i luften, når de ser et rss-feed, som skal oprettes, hostes, valideres og submittes til Apple, og så videre til en hjemmeside, hvor det embeddes, osv. Jeg beder dem holde hænderne på tastaturet lidt længere, og bagefter udbryder de fleste, at jamen det er jo vigtigt. Det er jo vores arbejde, og det skal vi forklare kunderne,” siger Karin Høgh.

Derfor skal vi som producenter vise kunderne, hvor tæt processen er forbundet med indholdet, og vi derfor også skal holde fast i processen så langt så muligt. Karin Høgh understreger, at det er podcastproducentens opgave at sikre, at indholdet bliver publiceret på en måde, så det kommer ud.

”Ellers er risikoen, at indholdet forbliver hemmeligt, og at det ikke skaber værdi for kunden.”

Karin Høgh mener, at man risikerer at levere et halvfærdigt produkt, og dermed får kunden en dårlig oplevelse af et medie, der ikke lever op til deres forventninger.

Find vores store tema om podcast LIGE HER

INFO - Få alle led i processen med

  1. Aftale og afgrænsning af opgaven
  2. Research og konceptudvikling
  3. Produktion og optagelser
  4. Post-produktion: Optage speak, redigering, lyddesign og musik
  5. Udgivelse
  • Grafik og shownotes
  • Podcast feed (og validering)
  • Publicering på egen hjemmeside (eller hos host)
  • Submit /tilmeld podcast til Apple Podcasts, Google, mv.
  • Del via sociale medier og få lyttere  

Lav en klar aftale

Anders Høeg Nissen gør meget ud af at lave en klar aftale med kunden. En aftale skal både definere, hvad aftalen indeholder, og – måske endnu vigtigere – hvad den ikke indeholder:

”Jeg har produceret for kunder, som selv har en platform, der kører, og et feed, der virker. Her leverer jeg indhold, episoden, og så uploader jeg til deres host, hvor jeg også leverer show notes,” forklarer Anders Høeg Nissen om en podcast, han laver for HK.

På samme måde producerer han podcasten Transformator for Ingeniøren, hvor mediehuset selv varetager publicering, hosting og deling via sociale medier.

”For mig er det en rådgivningsopgave, der er lige så vigtig som selve lydproduktionen. Ofte involverer jeg mig ikke i publiceringen, men jeg rådgiver dem. Og når de så skal dele, så er det jo vigtigt, at det indgår i deres kommunikationsstrategi, at det passer ind i deres profil,” siger Anders Høeg Nissen.

I udformningen af aftalen kan du som producer evt. tage udgangspunkt i 360-freelanceguiden. Her kan du få råd til prissætning, og hvordan du sikrer den gode aftale. Podcast er ikke videnskab. Du skal blot sikre, at du får penge for alle de ydelser, du leverer. Her er det vores ansvar at forklare kunderne, hvor mange elementer en podcastproduktion indeholder.

Find 360-freelanceguiden her

Læs mere om prissætning

Anders Høeg Nissen har haft held med at lave pakker for kunderne. En guld-, sølv- og en bronzepakke. Her kan man også arbejde med kundernes forventninger. "Ja, I kan få kunst, men det koster, og ja, vi kan lave den skrabede model, men…" 9 ud af 10 kunder køber sølvpakken.

Få styr på dine timer

Men hvor lang tid tager det at producere en podcast - hvor meget tid skal der afsættes til de forskellige faser? Det korte svar er: Prøv dig frem. Afstem forventninger med dine kunder, og som Anders Høeg Nissen fortæller, så find en metode til at registrere dit tidsforbrug. Han anbefaler Toggl eller Timings.

TIP: Find en app, som kan hjælpe med at tracke dit tidsforbrug, f.eks.:

https://toggl.com  

https://www.mediaatelier.com/Timings3/

Tre anbefalinger til podcastproduceren

  •  Afstem forventninger med kunden. Spørg evt. ”Hvad er din yndlingspodcast?” Del evt. en af dine egne produktioner
  • Rådgiv kunden igennem alle faserne af produktionen. Det viser opgavens omfang, og det sikrer, at du får penge for alle dine ydelser
  • Brug en app til at tracke din tid
  • Lav din egen podcast. Lær det på egen krop, før du prøver at sælge det

”Oftest tilbyder jeg en pakkepris for hele produktionen. Men jeg har også kunder, hvor vi har en længere aftale, hvor jeg bruger en eller to dage, fordelt på to uger. Det sikrer, at jeg får penge for mine timer, og kunderne kan se, hvad de betaler for,” forklarer Anders Høeg Nissen.

Anders Høeg Nissen mener, at det vigtigste er at få afgrænset opgaven. Og det kræver, at man har prøvet det flere gange. Karin Høgh anbefaler derfor alle, der vil producere podcast for betalende kunder, at de starter med at lave deres egen podcast.

”Podcasting er et fag i sig selv. Det kræver, at man ved, hvad man laver, og at man kan forklare for virksomhederne, at der er mere forbundet med det, end blot en optagelse. Derfor siger jeg: Lav din egen podcast. Det er din sandkasse, det er der, du prøver ting af. Det er her, vi får de værdifulde erfaringer,” lyder det fra Karin Høgh. Og så er det en hjælp til din prissætning – for hvordan skal du vide, hvor lang tid, det tager, hvis du ikke har prøvet det?

Anders Høeg Nissen bedste råd til podcastere er: ”Brug tid på at blive specifik, når I skal lave en aftale. Det er et nyt medie, derfor skal I forventningsafstemme. Der er mange forskellige opfattelser af, hvad en podcast er. Enten kommer man til at overproducere, eller også kommer man til at underlevere. Ingen af delene skaber glade kunder.”

Lyt med

Anders Høeg Nissen har tidligere lavet en privat con amore-podcast, da han blev selvstændig - for at blive klogere på formater, processer og tidsforbrug. Podcasten hedder work.flow. Lyt med her

Du kan høre Karin Høghs egen podcast ”Solopreneurcast” her

Kommentarer

Nalle Kirkvåg

man, 07/01/2019 - 12:25

Kan det virkelig have sin rigtighed, at DJ Podcast ikke ligger i Apple Podcast? Det er for øvrigt en svær titel at søge på, da der findes et hav af podcast DJ i titlen, dvs. om musik mv. Måske I skulle have entreret med nogle, der særligt ved noget om podcast, hosting mv.? Well, bare en tanke...

Bh. Nalle

Kære Nalle,
ja det ser ud som om podcast kun kan findes her i DJ-universet, eller på SoundCloud. Jeg kender ikke overvejelserne bag; men prøv at kontakte Journalisten. De har sikkert været inde over.
Ellers ligger de alle her: https://journalistforbundet.dk/dj-podcast