Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Sådan vælger du den rette efteruddannelse

Der er et væld af muligheder for at dygtiggøre sig som freelancer eller selvstændig. Men hvordan prioriterer man tiden og pengene bedst og vælger det område, der giver mest mening? Få gode råd fra både eksperter og selvstændige her.

foto

Charlotte de la Fuente En del ”glemmer” at bruge de nye redskaber, når kurset er forbi, og det er en skam, for så kan kurset meget vel vise sig at være rent spild af tid og penge – vel at mærke dine egne.

En tilværelse som freelancer eller selvstændig er ofte præget af usikkerhed om økonomi og tid, og fokus er som udgangspunkt på at servicere kunderne bedst muligt her og nu. Det kan derfor kræve en smule disciplin og vilje at hive kostbare dage eller uger ud ad kalenderen og trække på kassebeholdningen for at prioritere sig selv og egne kompetencer på den længere bane.

Men det betaler sig i den grad at tage det lange lys på, i forhold til hvor man gerne vil bevæge sig hen fagligt, og hvor nye eventyr kan vente.

Efteruddannelse er på alle fronter givet godt ud, også hvis man er relativt nyuddannet, lyder det fra Stine Daugaard, der er karrierekonsulent i Dansk Journalistforbund og rådgiver medlemmer om bl.a. efteruddannelse.

”Arbejdslivet er forhåbentlig ikke statisk. Det er vigtigt at holde sig relevant i forhold til sine arbejdsgivere, men også at afprøve nye muligheder og dermed fastholde glæden i arbejdslivet. Find ud af, hvad du drømmer om at kunne, og hvad du måske mangler for at komme helt derhen,” siger Stine Daugaard fra DJ.

Prioriter din egen udvikling

Første skridt er at træffe en beslutning om at prioritere efteruddannelse - også selv om du måske ikke føler, at du har tiden eller pengene.

”Ellers er risikoen, at man aldrig rigtig får gjort noget ved det. At dygtiggøre sig, blive udfordret og få nye perspektiver er en investering på den lange bane, på samme måde som man forhåbentlig sætter tid af til andre ting, der betyder noget på sigt, fx at holde ferie eller betale ind til pension,” siger Stine Daugaard.

Meldingen er den samme fra Michael Aage Jensen, som er daglig leder i Pressens Uddannelsesfond (PU) og Mediernes Efteruddannelse, der samler alle kurser, som freelancere i DJ kan få PU-støtte til.

 ”Alle fagene udvikler sig, og man er nødt til at følge med, også selv om man er dybt specialiseret. Det er desuden fedt at følge med i, hvad der sker, og man kan gøre rigtig meget selv i dagligdagen i stedet for måske at sætte sin lid til det årlige kursus,” siger han.

Økonomisk hjælp at hente

En række udbydere tilbyder kurser inden for journalistisk, kommunikation, grafik og foto, og man kan få tilskud fra Pressens Uddannelsesfond – også som freelancer – og søge yderligere støtte fra Ophavsretsfonden. Læs mere om støttemuligheder lige her

Men det er ikke noget must at melde sig til et af de store og dyre kurser eller i det hele taget have pengepungen frem for at sikre en løbende faglig udfordring. Faktisk kan man også sagtens tilegne sig nye kompetencer på egen hånd, hvis man går struktureret til værks. Efteruddannelse og udvikling af dine kompetencer kan også være at læse en bog, begynde at følge nyhedsbreve på et specifikt område eller se YouTube-videoer. Det vigtige er, at man prioriterer sin egen udvikling.

”Jeg vil helt klart opfordre til, at man finder den der mikroinspiration. Sæt noget tid i kalenderen hver eneste uge. Giv dig selv lov til at læse noget fagligt, se videoer, tale med dygtige folk eller deltage i korte kurser. Det er en rigtig god måde til at snuse til noget nyt og finde ud af, om det er sjovt og giver mening for din forretning,” siger Stine Daugaard fra DJ.

Dansk Journalistforbund afholder en lang række events, som kan gøre dig klogere på alt fra Instagram til brug af kunstig intelligens og annoncering på sociale medier, og mange af arrangementerne er gratis for medlemmer. Se kalenderen her – og find FreelanceGruppens arrangementer lige her.

foto

Benita Marcussen

Al efteruddannelse vil rykke og inspirere dig. Men jeg vil anbefale at man sætter sig ind i, hvad arbejdsgiverne forventer at få brug for i de kommende år. Måske kan man endda spørge sine nuværende kunder

Stine Daugaard, Dansk Journalistforbund

5 tips til efteruddannelse fra Stine Daugaard, karriere-konsulent i DJ

  • Prioritér selv efteruddannelse. Ingen kommer og foreslår dig et kursus
  • Søg hjælp hos DJ’s karriererådgivere til hvilke kurser, der giver mening for dig
  • Kompetenceudvikling kan også være i det små. Tænk udvikling ind i hverdagen og udnyt din frihed til at lade dig inspirere
  • Tænk over, om du vælger en efteruddannelse, der er sjov og spændende - eller om det er et strategisk valg, der kan udvikle din forretning
  • Tjek, hvad DJ har på hylderne af gratis kurser, herunder BIZ-sparring-samtaler, 4-dages opstartskursus og et stort bagkatalog af webinarer.
  • Hav modet til at finde din egen niche frem for at blive ’den journalistiske kinagrill’

Læs alt om efteruddannelse og støttemuligheder vores store guide ”360° Guide til freelancere og selvstændige inden for medier og kommunikation”

Skal hjernen eller hjertet bestemme?

Men hvad skal afgøre, om man vælger det fede fotokursus i Berlin, det appellerende portrætkursus eller det fornuftige kursus i søgemaskineoptimering? Står det til Stine Daugaard fra DJ bør man primært tænke strategisk, men selvfølgelig også vælge et område, man har lyst til at lære mere om og godt kunne tænke sig at tilbyde sine kunder fremover.

”Al efteruddannelse vil rykke og inspirere dig. Men jeg vil anbefale at man sætter sig ind i, hvad arbejdsgiverne forventer at få brug for i de kommende år. Måske kan man endda spørge sine nuværende kunder. Samtidig skal man også passe på med at blive ’den journalistiske kinagrill’, der har det hele på menuen uden at være specialiseret i noget specifikt,” siger Stine Daugaard.

Michael Aage Jensen fra Pressens Uddannelsesfond og Mediernes Efteruddannelse mener, at man på dagens arbejdsmarked er tvunget til i højere grad at se andre selvstændige som konkurrenter frem for kolleger, hvis man vil fastholde eller øge sine indtægter.

”Det er en rigtig god ide at brede sig ud fagligt, så man for eksempel som skrivende også kan noget med fotos og grafik – og den anden vej rundt. Ellers risikerer man, at andre ender med at løse ens opgaver, fordi de har valgt at brede sig ud,” siger han.

Nødt til at tænke business

Fotografer og grafikere har en tendens til at være ensporede, mens en del skrivende er begyndt at snuse til for eksempel at fotografere. Men trafikken kan sagtens gå begge veje. Samtidig kan man lægge flere lag på sin faglighed ved at sikre, at man har de rette digitale kompetencer og ved måske at blive dygtig til projektledelse, så man er i stand til at have ansvaret for et projekt omkring en årsberetning, et magasin eller en folder.

”Det er lidt fy-fy at bevæge sig ind på andres områder, men man er jo også nødt til at tænke business. Kan man se, at man vil kunne løse flere opgaver for sine kunder ved at dygtiggøre sig, så ville jeg strategisk kigge på, om jeg kunne tilegne mig de kompetencer,” siger Michael Aage Jensen fra Pressens Uddannelsesfond og Mediernes Efteruddannelse.

Få de nye kompetencer ud at leve

Ét er at efteruddanne sig eller på anden vis dygtiggøre sig, noget andet er at få de nye kompetencer ud og arbejde i praksis. Her kan tiden være en faktor, lige som troen på ens egne evner kan være en hæmsko. Fordi man har taget et kursus i at optage og redigere video på sin smartphone, betyder det ikke, at man hverken føler sig som en videoguro eller rent faktisk er det. Det kommer med tiden.  

En del ”glemmer” at bruge de nye redskaber, når kurset er forbi, og det er en skam, for så kan kurset meget vel vise sig at være rent spild af tid og penge – vel at mærke dine egne. Det handler om at komme ud over rampen, og har man for eksempel lært at lave podcasts, kan det være en ide at begynde med at tilbyde sin produktion til en ny eller eksisterende kunde. Måske en kunde, der ikke nødvendigvis har enorme forventninger til kvaliteten, men måske drømmer om at lave noget med lyd uden at have de vilde ressourcer. Der er dog ingen grund til at underspille og prissætte sig for lavt, blot fordi man mangler praktisk erfaring, lyder det fra Stine Daugaard.

”Frem for at sige, at du ikke har så stor erfaring og derfor gerne vil give en god pris, er det bedre at prissætte, som du plejer, og så måske investere nogle ekstra timer i opgaven for egen regning uden at nævne det for kunden,” siger Stine Daugaard fra DJ.

foto

Charlotte de la Fuente Pas på med at blive den journalistiske kinagrill, der har det hele på menuen.

Det er en rigtig god ide at brede sig ud fagligt, så man for eksempel som skrivende også kan noget med fotos og grafik – og den anden vej rundt. Ellers risikerer man, at andre ender med at løse ens opgaver, fordi de har valgt at brede sig ud.

Michael Aage Jensen, Pressens Uddannelsesfond / Mediernes Efteruddannelse

foto

Privatfoto Keyvan Thomsen Bamdej er uddannet i Journalistik og Historie fra RUC i 2015. Selvstændig siden 2016.

Keyvan har styrket sin profil med efteruddannelse

Hvordan har du brugt efteruddannelse?

Jeg har deltaget i en håndfuld kortere og længere DJ-kurser, blandt andet i interviewteknik ved Kurt Strand. Desuden har jeg fået stort udbytte af DJ BIZ Kickstart-kurser, hvor man bliver skarp på hele forretningsdelen. Jeg har også taget et dronekursus gennem DJ's kursusudbud og lært at klippe og redigere film i Final Cut på Kort- & Dokumentar Filmskolen.

Hvad har det givet dig?

Det har gjort, at jeg i dag føler mig mere komplet, fordi jeg kan levere en holistisk kommunikationsindsats. Meget af det, jeg ikke fik med i min uddannelse, har jeg nu bevidst selv fået bygget på, herunder ikke mindst den visuelle del af formidlingsfaget. En del af det skyldes kurser, men jeg har også set YouTube-videoer i hundredvis af timer og brugt Skillshare, som er en slags LinkedIn Learning inden for læring af kreative fag. Jeg nyder, at jeg i dag har mange strenge at spille på.

Har det givet dig nye og flere opgaver?

Ja, det har det faktisk. For mig har det været en kæmpe styrkelse af min profil, at jeg ikke kun er skrivende, men også kan lave video. Det har for eksempel gjort, at jeg har landet opgaver hos Team Danmark og Wonderful Copenhagen, hvor jeg laver portrætter af atleter og nystartede virksomheder, og at jeg samarbejder med flere produktionsselskaber.

Men er du også blevet den journalistiske kinagrill, der kan tilbyde lidt af det hele?

Jeg valgte til at begynde med at sprede mig selv ud for at blive klogere på, hvad jeg selv havde lyst til, og hvad markedet efterspurgte. Men jeg anerkender også, at når jeg for eksempel bliver dygtigere til video, så kan det at skrive blive en smule sværere, da alle fagligheder kræver vedligeholdelse. Derfor mener jeg også, det er vigtigt, at man ikke markedsfører sig som en person, der kan det hele, men at man har to-tre fokuspunkter inden for et nicheområde - for eksempel tech og innovation for mit vedkommende.

Overvejer du yderligere efteruddannelse?

Ja! Nu handler det for mig om at blive bedre i dybden frem for i bredden. Jeg vil for eksempel gerne blive endnu bedre til at lave portrætter, både på video og skrift i regi af min egen medievirksomhed "Bamdej Communication ApS", sideløbende med at jeg som kommunikationschef for Skandinaviens største tech-konference, TechBBQ, har en indædt ambition om at øge kendskabsgraden til iværksættermiljøet i Danmark og Norden over for pressen, lokalt, nationalt og internationalt.

Har du gode tips til andre, der overvejer efteruddannelse?

Det handler virkelig om at definere, hvad man gerne vil, og så gøre noget ved det. Så simpelt er det. Mulighederne er der, og man kan som selvstændig få hjælp mange steder fra. Samtidig er kurser et rigtig godt sted at møde andre, der går med nogle af de samme tanker som dig selv, og som du måske kan teame op med på et tidspunkt.

Jeg vil anbefale, at man på forhånd undersøger, hvor meget hjemmearbejde, der ligger i efteruddannelsen, og blokker nogle dage i sin egen kalender.

Journalist Linda Corfitz Jensen

foto

Privatfoto Linda Corfitz Jensen er uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2011, selvstændig siden 2021 og specialiseret i at skrive om historie.

Linda vælger efteruddannelse med hjertet frem for hjernen

Hvordan har du efteruddannet dig som selvstændig?

Et seks-dages kursus i at producere podcasts gennem Mediernes Efteruddannelse.

Hvorfor valgte du netop et kursus i podcasts?

Jeg har i en del år drømt om at lære at lave podcasts, fordi det virker spændende og kan give mening i forhold til at lave større fortællinger, som jeg er specialiseret i. Jeg er nu tryg ved teknikken og har fået øjnene op for, hvordan man for eksempel skaber et godt lydunivers.

Hvad fik du ud af kurset?

Man bliver jo ikke specialist på seks dage. Det er lidt som på journalistuddannelsen, hvor man får et fundament at bygge videre på og bliver bekræftet i, at det grundlæggende ikke er mere avanceret end som så. Jeg er nu i stand til selv at producere en snakkepodcast. Hvis jeg, som jeg gerne vil, skal lave en mere ambitiøs historiefortælling med et godt lydunivers, for eksempel for et museum, skal jeg have en sound designer ind over.

Har du brugt kurset efterfølgende?

Ikke endnu. Jeg har haft for travlt med mine nuværende kunder, som jo er førsteprioriteten. Men jeg håber snart at kunne pitche ideer ind, for det er noget, jeg rigtig gerne vil, og jeg ved jo godt, at det først er, når jeg rent faktisk skal lave en rigtig podcast, at det for alvor rykker.

Hvordan vil du anbefale andre at få mere ud af deres efteruddannelse?

Jeg havde nogle store deadlines i den periode, hvor kurset kørte, så jeg havde ikke tid til at få lavet øvelserne imellem undervisningsdagene. Jeg vil anbefale, at man på forhånd undersøger, hvor meget hjemmearbejde, der ligger i efteruddannelsen, og blokker nogle dage i sin egen kalender.

Hvordan vælger man det rette kursus?

Mit valg af efteruddannelse er 100 procent lystbetonet. Jeg forstår godt, hvis nogle vælger kurser efter, hvad der er fornuftigt, men min ledestjerne er, at det skal være sjovt og spændende, frem for strategisk.

Overvejer du yderligere efteruddannelse?

Det er en del af min forretningsplan, at jeg vil efteruddanne mig hvert år. Noget af det fedeste ved at være selvstændig er, at man selv bestemmer, hvad man vil bruge sin tid og sine penge på. Mit næste kursus kunne meget vel blive i præsentationsteknik, fordi jeg gerne vil holde foredrag og lave workshops.

 

Kommentarer