Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Mit bedste arbejdsredskab: Ritzaus Tid & Sted

Let dit arbejde og øg din indtjening ved at bruge et af branchens bedste arbejdsredskaber: Ritzaus kalendertjeneste Tid & Sted, lyder opfordringen fra journalist og redaktør Mette Trudsø.

Mette Trudsø

Pia Tromborg

Det er ikke mange af de arbejdsredskaber, jeg brugte som ung journalistspire, der har stået distancen: Den kantede elektriske skrivemaskine i grumset beige, som jeg brugte til optagelsesprøven på DJH, er via flere opgraderinger udskiftet med en laber, sølvskinnende MacBook Pro.

Opulente opslagsværker og flittige fastnetopkald er afløst af Google og min smartphone. Og faxen er heldigvis gået helt heden til fordel for e-mailen.

Men der er ét arbejdsredskab, der har fulgt mig, lige siden jeg begyndte som praktikant på Jyllands-Posten for snart et kvart århundrede siden, og det er Ritzaus kalendertjeneste Tid & Sted.

Dengang blev den udsendt til redaktionerne som en printet moppedreng i en brun konvolut. I dag ligger den heldigvis online, hvilket jo kun har gjort tjenesten mere anvendelig, idet den både er søgbar og mere opdateret. Alligevel støder jeg forbløffende ofte på kolleger, der ikke kender til Tid & Sted.

Det er mig helt ubegribeligt, da jeg aldrig har mødt et bedre redskab til redaktionel idéudvikling og planlægning, og da vi medlemmer af FreelanceGruppen oven i købet kan abonnere på tjenesten for sølle 600 kroner om året – plus moms, men hey, det kan trækkes fra i årsregnskabet, så selv for de af os, der ikke er momsregistrerede, beløber det sig i omegnen af 30 kr. om måneden.

Det er min ublu og overbeviste påstand, at du har tjent de penge mindst hundredefold hjem igen efter den første måned – altså at du på den ene eller den anden måde kan øge din omsætning eller dit salg med mindst 3.000 kroner om måneden ved at bruge Tid & Sted. Og jeg vil naturligvis hjertens gerne indvie dig i hvordan – men først en kort forklaring på, hvori tjenesten består:

Tid & Sted er kort sagt en kalender, der indeholder alt, hvad Ritzaus redaktion kender til (og det er meget!) af kommende begivenheder, arrangementer og mærkedage. Du kan søge inden for forskellige stofområder som erhverv, kultur, klima, personalia og politik (opdelt i landspolitik og lokalpolitik), og du kan vælge at se en dag, en uge, en måned, et kvartal eller et helt år frem i tiden.

Ud over at byde på en oversigt over klimatopmøder, udgivelser af årsregnskaber, festivaler, filmpremierer, kommende fodboldlandskampe, vigtige retssager, kendte menneskers runde fødselsdage og meget mere, har hver dag i kalenderen en lille almanak med dagens navn og et oprids af væsentlige begivenheder, der fandt sted på denne dag for 5, 10, 15, 20 og op til flere hundrede år siden.

Se FreelanceGruppen medlemstilbud på Ritzau Tid & Sted her

Og hvad kan du så bruge alt det til? Som jeg ser det, mindst fem ting:

1. Hverve nye kunder

Har du kig på en potentiel kunde, men har du svært ved at finde en passende indgangsvinkel, kan du bruge Tid & Sted til at sætte dig ind i kommende begivenheder på deres område. Det gælder både medier og kommunikationskunder, hvor du til sidstnævnte kan pitche ideer i forbindelse med kommende messer, konferencer, premierer, politiske beslutninger, retssager og alt muligt andet med relevans for dem. Sådan viser du, at du ikke blot har styr på, hvad dine potentielle kunder allerede har foretaget sig, men at du også kan udpege, hvad der er vigtigt for dem i den nærmeste fremtid – også selvom du ikke før har arbejdet med branchen.

Egen erfaring: Selv fik jeg åbnet døren til Ugebrevet A4, da jeg via Tid & Sted opdagede, at det i februar 2015 var 10 år siden, at Mogens Lykketoft og Holger K. med få dages mellerum gik af som partiformænd for at lade en ny generation vende udviklingen for de gamle venstrefløjspartier. Det gav mig – som hverken har en fortid eller et netværk på Christiansborg– ideen til en status-artikel på, hvordan det så lige var gået med den dér udvikling. Siden har jeg og min gode kollega Susanne Sayers skrevet en række artikler for A4.

2. Udvikle og afsætte artikelideer

Du kan måneder og halve år i forvejen udvikle konkrete ideer til artikler, der på udgivelsestidspunktet har et aktuelt afsæt, og som redaktionerne endnu ikke selv har tænkt på (fastansatte magasinjournalister kender typisk ikke Tid & Sted, og på de dagsaktuellemedier arbejder de sjældent med en særlig lang tidshorisont).

Egen erfaring: Jeg har afsat flere artikler til blandt andre A4 og Femina med ideer, jeg har fået af systematisk at gennemgå Tid & Sted med de enkelte medier for øje. Fx blev jeg så tidligt mindet om 100-året for 1815-Grundloven, at jeg fik lov at skrive historien om kvinders valgret for Femina, i stedet for at en af deres egne journalister var blevet sat til at skrive den – hvilket helt sikkert var sket, når de var kommet lidt tættere på datoen.

Det, at vi var ude i god tid, gjorde også, at Susanne Sayers og jeg havde tid til at udtænke en anderledes vinkel på Grundlovsjubilæet til A4 – igen en begivenhed, som et medie typisk ville sætte deres egne journalister til at lave, men hvor vi kom først. Andre eksempler på ideer, jeg har fået fra Tid & Sted, er en artikel om myten og mennesket Greta Garbo (i anledning af 25-året for hendes død) og artiklen ”De kæmpede mod røgen” (i anledning af 20-året for, at den første rygelov trådte i kraft), begge afsat til Femina.

3. Finde stof til nyhedsnoter og kalenderstof

Har du også ansvaret for at samle eller skrive noter og kalenderstof til magasiner, fagblade eller hjemmesider? Så er Tid & Sted leveringsdygtig inden for alle stofområder.

Egen erfaring: I magasinet VoresVilla, som jeg er redaktør for, har vi en hus-og havekalender. I Tid & Sted kan jeg altid lige finde aktiviteter og facts, der passer til den kommende udgivelse, og som jeg ikke lige var obs på, fx tidspunktet for overgang til sommertid/vintertid, Naturens Dag og Skovens Dag. Jeg har i mine år som fastansat lavet samme øvelse på flere andre magasiner, eksempelvis madmagasinet Spis Bedre, hvor man altid kunne finde nogle nyheder om madmesser, fødevarefestivaller o. lign.

4. Planlægge redaktionelle publikationer og temaer

Kundemagasiner, redaktionelle temaer og tillæg, jubilæumsskrifter – er du ansvarlig for redaktionel planlægning af hvilken som helst slags, kan du hente inspiration i Tid & Sted. Mangler du en kendt person på forsiden af oktober måneds kundemagasin? Se i Tid & Sted, hvem der har premiere eller rund fødselsdag i den måned. Planlægger du et feminisme-tema i et fagblad? Hvad med at forsøge at få et interview med den kendte amerikanske komiker og feminist Amy Schumer, der snart kommer til Danmark? Et tillæg om danskhed? I september er det 150 år siden, Jeppe Aakjær blev født. Osv. osv.

Egen erfaring: Sidder faktisk lige nu og bladrer i Tid & Sted for inspiration til denne artikel og har undervejs fået et par geniale ideer til interview/forside-personer til VoresVillas novembernummer – men jeg vil ikke her afsløre hvem ; )

5. Styrke dine kunders kommunikations-og PR-indsats

Med Tid & Sted kan du god tid i forvejen se, hvilke messer dine kunder skal promovere sig på, hvilke politiske tiltag de skal omtale på deres hjemmeside og hvilke begivenheder der skal omtales på deres sociale medier.

Skal du udsende en pressemeddelelse for din kunde, kan du tjekke, hvornår der er en overhængende fare for dansk deltagelse i en vigtig sportsfinale, datoen for den amerikanske valggyser eller andre store begivenheder, der truer med at overtage hele mediebilledet. Så kan du vælge en anden udsendelsesdato, så der er større chance for, at jeres historie bliver samlet op.

Du kan også foreslå din kunde at koble sig op på aktuelle begivenheder, der ikke som sådan har noget med dem at gøre – men som passer godt ind i virksomhedens fortælling. Hvis jeg lavede kommunikation eller PR for en konditorvirksomhed, et datingsite, en kjoleskrædder, en guldsmed, Interflora, en romantisk restaurant, en vinimportør/handler, en webshop med bare én eneste romantisk gaveartikel eller nogen som helst med den mindste forbindelse til Australien, ville jeg i hvert fald allerede nu sidde og udtænke, hvordan vi skulle koble os op på Frederik og Marys kobberbryllup til november.

Og nej, jeg er ikke specielt royal og ville derfor ikke ane, hvornår kronprinsparret havde kobberbryllup – hvis ikke lige det var for Ritzaus Tid & Sted.

Disclaimer: Mette Trudsø har ingen som helst økonomiske interesser i Ritzau. Hun står dog fuldt og fast ved, at hun har en personlig faglig interesse i at opretholde et billigt abonnement på Tid & Sted gennem FreelanceGruppens aftale med Ritzau ;)

Se FreelanceGruppen medlemstilbud på Ritzau Tid & Sted her

Se alle medlemstilbud her

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.