Mit bedste arbejdsredskab: Klippekort
Et klippekort til kommunikation giver dig mindre administration og flere penge. Sådan lyder budskabet fra Majbritt Lund, der har solgt klippekort til sine kunder i fire år.
Anne Kring
Det sker ganske sjældent, at journalist Majbritt Lund sætter sig ved tastaturet for at sende en faktura til en kunde. I stedet foregår størstedelen af hendes salg over hjemmesiden www.majbrittlund.dk, hvor kunderne køber og betaler for klippekort til kommunikationsydelser, som for eksempel PR eller rådgivning. Når de har betalt, får de et kodeord, som de kan bruge til at følge med i, hvad deres klip bliver brugt til.
Kunderne kan ikke fortryde et klippekort
Et klip udløser et kvarters kommunikationshjælp, og i Majbritt Lunds netbutik kan kunderne for eksempel købe et “Startklippekort” med 15 klip for 5.500 kroner eller et klippekort med 50 timer for 50.000 kroner. De store virksomhedskunder, der er målgruppen for det dyreste klippekort, får samtidig en tredjedel rabat på timeprisen. Og rabatten er hurtigt tjent ind igen, fordi klippekortene giver Majbritt Lund bedre overblik over sin tid.
“Jeg arbejder først, når kunden har betalt. Før i tiden kunne jeg risikere, at kunderne pludselig ombestemte sig, selvom vi allerede havde lavet en aftale. Jeg havde sat tid af til kunden, men med klippekortet betaler de med det samme og kan ikke fortryde deres køb bagefter,” siger Majbritt Lund, der har gjort sig umage med at skære forretningsbetingelserne ud i pap på hjemmesiden.
Klare forretningsbetingelser er nødvendigt
Klippekortene udløber et år efter indkøbsdatoen, og ubrugte klip kan aldrig refunderes, får kunderne forklaret, når de klikker sig rundt i netbutikken. Og Majbritt Lund har ingen etiske skrupler, når det kommer til de klare forretningsbetingelser.
“Kunder skifter nogle gange mening undervejs, men når man skriver sig op til at modtage en stor rabat, har man også pligt til at betale for den mængde, der udløser rabatten,” slår hun fast og forklarer, at klippekortskunderne samtidigt får lov til at aflyse en aftale i hendes kalender med blot 24 timers varsel.
“Det er i forvejen kunder, der har smidt mindst 5.000 kroner ind på min bankkonto, da de købte et klippekort. Derfor har jeg lidt ekstra overskud over for dem. Og når kunderne i forvejen har betalt og booket en tid, bliver det også en mere fast aftale,” siger Majbritt Lund, der oplever, at klippekortskunderne sjældent aflyser.
Attraktivt for små virksomheder
Klippekortet er især attraktivt i samarbejdet med små virksomheder, der blot har brug for en smule hjælp engang imellem. Samarbejdet bliver mere fleksibelt, når mikrovirksomhederne kan stemple ind og ud hos Majbritt Lund, når behovet opstår.
“Hvis jeg skulle bruge en halv time på at rådgive en kunde for derefter at bruge tid på at skrive en faktura, som kunden så skal bruge tid på at betale, ville det ikke give mening for nogen af os,” forklarer Majbritt Lund, der oplever, at hun oftere bliver kontaktet af de kunder, der har investeret i et klippekort hos hende.
“Klippekortet sikrer mig en opgave af en vis mængde og på den måde kan jeg bedre fastholde kunderne. Klippekortet sikrer også, at kunden får gode resultater. Jeg kan følge dem hele vejen igennem et forløb, fordi de har betalt på forhånd. Og jeg får gode ambassadører, fordi kunderne bliver ført hele vejen igennem processen.”
Sådan kommer du i gang med at sælge klippekort
- Tænk din målgruppe igennem. Har du mange små virksomheder, der har brug for løbende hjælp med småopgaver, kan et klippekort være oplagt. Det giver kunderne fleksibilitet.
- Hvis du har mindre end fem aktive klippekortskunder, kan du holde styr på deres timeforbrug ved hjælp af et Excel-ark. Har du mange aktive kunder, kan du bruge et system som EffiHUB, der løbende giver både kunderne og dig selv indblik i, hvor mange klip, der er tilbage på klippekortet.
- Skær dine forretningsbetingelser ud i pap på din hjemmeside. Ubrugte klip kan selvfølgelig ikke refunderes, og dit klippekort bør have en udløbsdato. Det giver dig mulighed for at planlægge din tid ordentligt.
- Dit klippekort skal passe ind i din arbejdsuge. Hvis du har mange kurser, der tager hele dage, kan dine kunder ikke forstyrre dig på mail og telefon. Forretningsbetingelserne skal forklare, hvor hurtigt du svarer på henvendelser fra klippekortskunder og eventuelt hvor hurtigt kunderne kan få en aftale i din kalender.
- Det er en god ide, hvis du hver dag kan sætte tid af i kalenderen til klippekortskunder, der kontakter dig uventet. Det gør dig mere fleksibel end konkurrenterne.
- Fortæl altid kunden, hvor mange timer - og dermed klip - du regner med at bruge på en given opgave, inden du går i gang med opgaven.
Kommentarer
Lige et spørgsmål.
Et klippekort på 15 klip til en pris af 5500, kr. er timeprisen så ca 1.400 kr
eller har jeg misforstået det.
de bedste hilsner
Lene