Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Iris' niche er tyske turister: »Jeg fortæller alle de små nyheder«

Efter otte år som selvstændig med tysk PR og kommunikation for danske virksomheder trængte Iris Uellendahl til at skabe noget selv. Så i juni lancerede hun en nyhedsportal med tyske turistnyheder fra Danmark.

Iris

Jakob Kjøller

Iris Uellendahl er helt opmærksom på, at der allerede er masser af information til tyske turister om feriedestinationen Danmark.

”Alt står allerede på nettet om Danmark. Absolut alt!” erkender hun.

Alligevel startede hun i sommer sit eget site urlaub-in-daenemark.net, som er målrettet tyske turister med interesse i feriedestinationen Danmark.

”Jeg fortæller historier på en anden måde på min side. Min niche er, at jeg kun fortæller om det, der er nyt, som man kan se eller opleve. Det vinkler ingen andre på – de fortæller hele historien om Tivoli og ikke kun om den nye forlystelse, eller de fortæller alt om Bakken og ikke kun om julemandsfestivalen i juli,” forklarer Iris Uellendahl, som modsat turisme-organisationerne og rejseselskaberne definerer sit indhold ud fra en nyhedsvinkel.

Snæver specialbutik
Efter godt fire måneder i luften er hun blevet bekræftet i, at tyske læsere viser interesse for hendes korte indlæg om turismenyt fra Danmark. Hun skriver om alt fra det nye Lego House i Billund til Tivolis 175-års fødselsdag. Til gengæld har hun ingen generelle nyheder fra Danmark og laver ikke kritisk nyhedsjournalistik. Og hun er heller ikke en salgsplatform eller et reklamesite med salgsfloskler og marketing-lingo.

”Jeg vil gerne holde det snævert som en specialbutik for ikke at miste min kernemålgruppe og kun skrive om det, de tyske familier har en berøringsflade med, når de er på ferie her,” forklarer hun.

Jeg vil gerne holde det snævert som en specialbutik for ikke at miste min kernemålgruppe.

Iris Uellendahl

Til gengæld har hun plads til at fortælle om reglerne for kæledyr på de danske strande, at Rømø vokser fire meter hvert år og den slags historier, som har en lidt skæv nyhedsværdi og ikke skal sælge et produkt eller en destination.

”Jeg bliver ikke betalt af Visit Denmark eller andre turistorganisationer, men finder selv mine historier,” siger hun og tilføjer, at hun også gerne omtaler små projekter som fx Bikefriendprojekt, som ikke har nyhedsværdi i almindelige tyske medier, og derfor ikke kommer ud over rampen i Tyskland, selvom de faktisk er interessante for tyskere på ferie i Danmark.

Lodret læringskurve
Fra Iris Uellendahl fik ideen, til sitet gik i luften, gik det stærkt.

”Det er en læringskurve, som er lodret,” siger hun, stadig lidt forpustet over den hårde opstart.

Første trin var domænenavnet, og derefter skulle hun definere sitet, og hvad hun ville levere. Alt har hun selv finansieret, også at få siden bygget og hjælp til design. På sigt håber hun at finde samarbejdspartnere og finansieringsmuligheder. Ind til videre forsøger hun at skaffe annoncer, men det kræver en kritisk masse af læsere, så endnu tjener hun ikke penge på sit online medie. I første omgang er det heller ikke formålet.

”For mig er det en platform, hvor jeg kan vise, hvad jeg er god til og profilere mig som ekspert i kommunikation og tekster til Tyskland, siger hun og tilføjer, at hun også gerne vil holde foredrag om, hvordan man kommer tæt på tyske målgrupper.

For mig er det en platform, hvor jeg kan vise, hvad jeg er god til og profilere mig som ekspert

Iris Uellendahl

Følgere og fans
Selvom Iris Uellendahl ikke aktivt bruger Facebook privat, har hun været nødt til at sætte sig ind i det sociale medie i forsøget på at drive trafik ind på sin side.

”Jeg kan ikke spamme alle mine erhvervskontakter på LinkedIn med mit turismesite. Og min målgruppe er ikke på Twitter eller Instagram, så jeg bruger kun Facebook. Og så sender jeg et nyhedsbrev ud hver 14. dag” siger hun og forklarer, at hun jo er nødt til at prioritere sine ressourcer hårdt.

”Jeg bruger ikke en halv eller en hel time på en historie, som kun kan få to likes,” siger hun.

Til gengæld har hun forsøgt sig med en konkurrence på forsiden, hvor læserne kan vinde en dansk designet ostehøvl. Og så prioriterer hun, at billederne på siden skal være af høj kvalitet, fordi billeder kan trække læsere på nettet.

På de første tre-fire måneder har Iris Uellendahls turismeside fået over 300 følgere på facebook. Men hun når ud til mange flere, fordi hun har fået lov at poste relevante nyheder i forskellige lukkede facebookgrupper for tyskere, som elsker Danmark, Blåvand, Rømø og Bornholm.

”Der er fangrupper for alle steder – you name it! Specielt for vestkysten. På den måde når jeg ud til mange tusinde,” forklarer hun og understreger, at grupperne er lukkede og endelig ikke må spammes.

”Men cirklerne bliver stille og roligt større for, hvem jeg når ud til. Og jeg kan se, at der kommer flere læsere gennem søgninger på noget, jeg har en artikel om. Sådan bliver jeg fundet,” siger hun og nævner en af de første historier, som handlede om dansk hygge og fik tusinder visninger og likes.

Der er fangrupper for alle steder – you name it! Specielt for vestkysten.

Iris Uellendahl

”I august havde jeg 3000 sidevisninger, og det synes jeg er ret pænt for et nyt site,” siger Iris Uellendahl, som bevidst ikke fører regnskab med, hvor meget tid hun bruger på at udvælge billeder, omskrive historier fra danske og på selv at lave interviews til historier, som ingen andre har gjort noget særligt ud af.

”Helt ærligt, så vil jeg helst ikke tænke over det, for jeg bruger alt for meget tid. Når nogen har skrevet en kommentar på Facebook, så skal jeg jo også svare, for jeg er interesseret i interaktion.”

For at holde gejsten i gang og undgå flere lodrette læringskurver prøver hun at samle andre freelancere, som arbejder med turisme, i et netværk for at dele erfaringer, sparre, løfte og lære af hinanden.

”Det handler om at få følelsen af, at jeg er ikke den eneste, der har startet sådan et projekt, men at vi kan lære af hinanden og sparre om vores ideer,” griner hun.

Iris Uellendahls råd til at starte eget webmedie:

  • Tænk så smalt som muligt.
  • Prøv at finde et format, som mange andre ikke har.
  • Definer: hvem er din målgruppe, og hvad, synes de, er sjovt?
  • Gå sammen med andre som arbejder med samme område og få inspiration og ideer hos hinanden.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.