»Har du egentlig sagt til din omgangskreds, hvad du er god til, og hvad du gerne vil?«
Dyrk netværket i andre brancher end din egen, og fortæl de gode historier om dit arbejde, når nogen spørger, hvad du laver. Sådan lyder et par af rådene fra selvstændig arkitekt til andre selvstændige.
Martin Sølyst
Da Tine Mouritsen for 10 år siden startede egen virksomhed, var hun efter eget udsagn ikke god til at sælge sig selv – noget, hun mener er kendetegnende for den kreative branche.
Tine Mouritsen er 42 år og har siden 2006 drevet design-og arkitektvirksomhed i København under eget navn, www.tinemouritsen.dk. Hun er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole.
Hun har været på såvel et businesskursus som et coachforløb for at blive bedre til at komme ud over rampen med sit arbejde.
“Jeg har lært at blive bedre til at netværke. I min branche har man tendens til at gå til design-og arkitektfesterne og til receptioner, hvor man møder gamle studiekammerater. Men jeg har lært i stedet at møde op hos Dansk Erhverv, Dansk Industri og i helt andre typer brancher – det er jo der, indretningskunderne er.”
Fortæl de gode historier
Fra at have opfattet receptioner og udstillinger som tant og fjas, ser Tine Mouritsen det nu som en del af sit arbejde, og selvom hun ikke tager af sted til arrangementer med forventning om at få en konkret opgave ud af det, sørger hun altid for at få et visitkort eller to med hjem. Og så giver hun gerne et ret banalt, men efter hendes erfaring meget effektivt råd fra sin coach videre – i form af et spørgsmål:
“Har I egentlig sagt til jeres omgangskreds, hvad I er gode til, og hvad I gerne vil? Jeg har først gjort det de senere år. Det kan godt være, at jeg hidtil har sagt, at jeg er uddannet fra arkitektskolens afdeling for møbel og rum – men hvad vil det sige? Jeg tror, det er janteloven, der kommer ind, at man tænker: ’jeg vil da ikke gå rundt og fortælle, hvad jeg laver’. Men folk synes faktisk, det er rigtig spændende, og de er kede af, at jeg ikke har gjort det tidligere. Jeg har jo rigtig mange gode historier at fortælle,” siger Tine Mouritsen, der har firmaer som B&O, Le Klint og Erik Jørgensen møbelfabrik på kundelisten.
LinkedIn og Instagram i kalenderen
I en periode havde Tine Mouritsen også skrevet ind i sin kalender, at hun mindst en gang om ugen skulle ind at tjekke LinkedIn og Instagram for også på den måde at holde sit netværk vedlige, men efter en indkøringsperiode falder det hende nu så naturligt, at hun gør det af sig selv. Er du ikke så god til at holde dig ajour med kolleger og potentielle kunder via sociale medier, er dette råd hermed også givet videre.
Tine Mouritsens bedste råd til at få lukket en ordre
For mig handler det meget om, om kemien med kunden er der. Men for at hjælpe den på vej, gælder det jo om at tjekke dna’en – om producenten er med på at lave nyt design, hvad er deres kerneværdier, hvor er de på vej hen, hvad vil de gerne? Jeg tjekker deres hjemmeside, googler og tjekker LinkedIn for at se, hvem jeg kender, der ved noget om virksomheden.
Tine Mouritsens bedste råd til at lave mersalg
Mersalg er noget, jeg slet ikke tænkte over, da jeg startede, og som jeg først senere i forløbet har knækket koden til. Men det handler jo bare om at ringe, når der er gået et par måneder, efter jeg har afsluttet en opgave, og spørge, hvordan det går – om kunderne er glade for deres indretning og fx spørge ind til en specifik udfordring med en medarbejder, som ikke var så glad for en løsning. Det fører ikke nødvendigvis til et salg – nogle gange gør det, andre gange ikke – men så tænker de måske på dig igen et halvt år efter, når det fx er blevet vinter, og de mangler lys.
Freelancere og selvstændige i medie- og kommunikationsbranchen kan hente inspiration hos erfarne selvstændige i andre brancher. I denne miniserie får du forretningsudviklerens, skiltekonsulentens og arkitektens bedste råd til at hive nye kunder i land og øge omsætningen. Læs de to andre artikler i serien her:
Skiltekonsulenten: »Gør tingene anderledes, men opfør dig ordentligt«
Kommentarer