Guide: 10 tips til at tjene penge på historiske begivenheder
Krige, årstal, mærkedage, indvandring og udvandring er gode indtjeningsmuligheder. Læs her og bliv inspireret til at fortælle spændende historier.
Nyttige hjemmesider, når du vil skrive historisk baserede artikler
www.biblioteksvagten.dk Her kan du stille alle mulige research-spørgsmål og få hurtigt svar.
www.dagsdato.dk Kalender
www.litteraturpriser.dk Hvem har fået hvilke priser
www.kongehuset.dk Hvad sker der i Kongehuset
www.denstoredanske.dk Slå ALT op
www.avisaarbogen.dk Årets begivenheder i ind- og udland
Desuden: Politikens ’Hvem, hvad, hvor’ og avisernes navnesider.
Kilde: Journalist Lars Møller
Historie er godt journalistisk stof. Historiske mærkedage, krige, jubilæer, fødselsdage eller et rundt årstal kan alt sammen være anledning til at få fyret en masse historiske historier af til redaktører og andre kunder. Det handler om at få trukket historien op i nutiden og gøre den levende.
#1 Identifikation er altafgørende
Alle er til fals for noget, der handler om deres egn, kultur, sted, organisation. Husk det, når du skal sælge historiske historier. Derfor handler det altid om at knytte historierne til både nutiden, til lokalområder og til personer og organisationer, der kan have særlig interesse i dine historier.
#2 Find en lokal vinkel
Der er altid lokale vinkler på danmarkshistorien, og du kan ofte få meget forærende fra slægtsforskere og lokalhistorikere. Gå i kilderne efter journalistisk metode, genbrug også gamle aviser og efterlys kilder til dit projekt på de sociale medier.
#3 Krig sælger
Der er altid en krig, der holder årsdag, og meget ofte har der været danskere involveret. Find ud af, hvor i Danmark de bor eller boede, og brug din viden til at få afsat historier i de lokalområder. Tænk på, hvor meget stof der kom ud af krigen i 1864, da der 150 jubilæum for få år siden. Om tre år er det 70 år siden 2. verdenskrig begyndte osv.
#4 Fortæl historier gennem kendtes fødselsdage og jubilæer
Der blev fortalt masser af tresser- og halvfjerdserhistorier gennem Eddie Skollers 70 års fødselsdag. Plus dansk jødehistorie, indvandrerhistorie, musikhistorie, hvordan var det den gang, osv. Find andre kendte.
På www.dagsdato.dk kan du nemt surfe rundt efter fødselsdage og begivenheder, der kan inspirere dig.
#5 Find den personlige historie
En person, der gør noget særligt, kan være en god anledning til at sælge historiske artikler. For eksempel kan en dansk kontordame på Svalbard gøre, at der kan fortælles alt muligt historisk om isbjørne, kulminer og natur til HK-bladet. En hundefører samme steds kan gøre at næsten identisk stof også kan sælges til hundeblade. En dansk buschauffør i Argentina, kan blive katalysator for udvandrerhistorier, chauffør-historier og lokalhistorier, der kan sælges til fag- og lokalblade. Fagpersonerne leverer vinklen ind i historierne.
#6 Fortæl historierne gennem mennesker
Hvis du kunne tænke dig at skrive om mennesker, der indvandrer eller udvandrer, i en historisk kontekst så kontakt ’Danes Worldwide’. Det er et dansk samvirke med repræsentanter i hele verden, der kan oplyse op alt muligt, hvis man ikke ved, hvor man skal starte. Og husk at historien er god, men at kulissen ofte er endnu bedre. Fortæl alt det rundt om historien, de historiske omstændigheder, konteksten.
#7 Vær på forkant med de runde årstal
Der er altid et 100 år for et eller andet, som kan bruges til at skabe historier ud fra. Tænk på 100 året for kvindernes valgret i 2015. Årsdage og mærkedage er derfor gode at tage udgangspunkt i. De leverer nærmest salgsargumenterne i sig selv. Find ud af, hvad der sket for 49 eller 99 år siden, så er du på forkant i din research og kan være tidligt ude over for redaktører og andre kunder.. Se også altid på hvad går forud for den historie, du vil fortælle. Det kan levere yderligere spændende elementer til historien. Når du skal sælge så sig eller skriv helt konkret: ’Det er 20-30-80 år siden, at…’ Runde tal sælger bedre end halvrunde.
#8 Pust liv i historien med detaljer
Der er flere fif, som det kan betale sig at bruge, når du skriver historiske artikler. Du kan med held bruge forskellige teknikker til at puste liv i dem. Du kan for eksempel benytte dig af ”Bauers kalender”, der viser ugedagene i årene 601 til 2200. Det betyder noget for læseren, om det var en torsdag, lørdag eller søndag. Vi lever os mere ind i historien, når vi kan få ugedagen for de mange år siden med.
#9 Lær af krimien
Brug gerne krimiernes persontegning miljøbeskrivelse, konflikter og kontrakten med læseren om, at det hele nok skal løse sig. Det giver drama og god fortælling. Pointen er, at den historiske historie skal fortælles, som var den en feature om turen med færge til Sverige. Det er helt samme teknik, der skal bruges, når vi fortæller, om den gang turen gik med robåd.
# 10 Lad fortælleteknikken gøre historien levende
Fortæl scenisk: Lad tingene ske for øjnene af læseren: ”torsdag den 4. august var Bodil Pedersdatter alene på Breinholt, da…” altså fortællingen begynder midt inde i handlingen.Eller diegetisk: Efter eventyrformlen: at føre igennem hele historien: ’der var en gang en bondekone på gården i udkanten af sognet… konen hed Bodil Pedersdatter, en gammel enke. Jo mere kød og blod jo bedre og gerne i begyndelsen af historien, så er læseren med fra start.
Tips: Du kan hive dramaer ind i dine historier med beretninger fra Dansk Folkemindesamling.
Kommentarer