Freelancere skriver en tredjedel af Soundvenue
Freelancejournalister producerer godt en tredjedel af Soundvenues artikler og skriver gennemsnitligt længere end fastansatte og praktikanter, viser en optælling fra FreelanceGruppen.
Kulturmediet Soundvenues freelanceskribenter leverer over en tredjedel af sitets tekstindhold, står bag stort set alle anmeldelser og skriver en overvægt af sitets længere artikler. Det viser en undersøgelse, som Soundvenues freelanceklub har foretaget som del af FreelanceGruppens indsats for løbende at monitorere freelanceres vilkår på landets medier.
Repræsentanter fra klubben optalte i februar 2020 fordelingen mellem artikler skrevet af freelancere, fastansatte og praktikanter i en periode på tre uger fordelt henover 2019: 7.-13. januar, 6.-12. maj og 7.-13. oktober. De tre uger er valgt for at sikre et repræsentativt udsnit af Soundvenues indhold. Artiklerne er herefter optalt efter sektion – på daværende tidspunkt musik, film/tv og mode – og artikeltype: Nyheder, interviews, anmeldelser og andet (features, kommentarer, essays, analyser, guides osv.)
I de målte perioder har Soundvenue udgivet 273 artikler. 130 er skrevet af fastansatte (47,6 procent), 75 af freelancere (27,5 procent) og 68 (24,9 procent) af praktikanter.
Målt på omfang – antal ord – står freelancere dog for en markant større del af produktionen: 38,1 procent, op imod 43,5 procent af fastansatte og 24,9 procent af praktikanter. Mens praktikanter og fastansatte skriver mange korte nyheder, står freelancere i vidt omfang for sitets længere artikler som anmeldelser og features.
Det fremgår af en analyse af artikeltyper: Nyheder er først og fremmest skrevet af fastansatte (52 procent) og praktikanter (34 procent), mens Soundvenues freelance-weekendvagt står for 13,7 procent. Derimod står freelancere for 97 procent af alle anmeldelser, som udgør 34 styks i de tre målte uger. Interviews er nogenlunde ligeligt fordelt mellem de tre grupper – freelancere står bag over en tredjedel (36,4 procent).
I andet-kategorien leverer freelancere en fjerdel af antal artikler, men en tredjedel målt på omfang. Det illustrerer igen, at freelancere i høj grad skriver de længere artikler på sitet.
Fordelt på sitets tre sektioner udfylder freelancerne den største andel af spalterne på film/tv-sektionen: Knap en tredjedel i antal artikler (31,8 procent) og over en tredjedel i omfang (39,6 procent). Målt på ord er freelancerne den gruppe, der skriver mest i filmsektionen.
I musiksektionen skriver de fastansatte flet artikler – over halvdelen mod en fjerdedel fra freelancerne. I omfang skriver freelancerne dog næsten ligeså meget som de fastansatte: 43,5 procent. Modesektionen skrives stort set kun af den fastansatte moderedaktør. Siden undersøgelsen har Soundvenue tilføjet to nye sektioner, 'Purchase' om forbrug og 'Gaming', der indtil videre bliver skrevet af to fastansatte journalister.
Freja Dam er medlem af Soundvenues freelanceklub og har været med til at udføre undersøgelsen.
Kommentarer