Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Freelanceportræt: ”Jeg går ikke på kompromis med prisen, og jeg vinder ved det”

Da Marie Irgens Jacobsen sagde op og gik freelance, var det med ønsket om at specialisere sig i sin niche. Hun ville levere intern kommunikation i finanssektoren. I starten var det svært at sige nej til opgaver om alt muligt andet, hvis kalenderen var tom. Men det betaler sig. Ved at insistere på sin niche og holde fast i prisen, har hun råd til at takke nej. Der er for mange freelancere, der har et for lille ego, mener hun.

Marie Irgens Jacobsen

Thomas Arnbo

Hun var ikke rigtigt glad. Lønmodtagerjobbet flød langt ud over timerne fra 8-16 og alt for meget energi gik med opgaver, der ikke for alvor interesserede hende. Sådan sneg den gamle drøm om at kombinere faglig fordybelse og et arbejdsliv som sin egen chef sig stadig tættere ind på livet af Marie Irgens Jacobsen, som hun trådte i pedalerne mod arbejdspladsen Codanhus, hvor hun havde arbejdet som kommunikationskonsulent.

Efter at have sparet op i et stykke tid, forærede hun i 2013 sig selv sin opsigelse og en ny titel som freelancer i fødselsdagsgave.

”Det føltes som om, at jeg sprang ud fra 18. sal i Codanhus. Jeg havde ingenting, ud over de 120.000 kroner i banken, som jeg havde sparet op”, forklarer hun.

Efter at have arbejdet med kommunikation i bank- og forsikringsbranchen i knap ti år, var det med et ønske om at specialisere sig i bank- og finanssektoren, at Marie Irgens Jacobsen gik i gang med at opbygge sin forretning.

Men hun ville også først og fremmest i gang. Have opgaver fra hånden og opleve at drømmen om at freelance var bæredygtig. Derfor var det en broget landhandel af opgaver, hun kastede sig over. Hun skrev journalistiske artikler, lavede pressearbejde for organisationer, hjalp med at formidle forskningsartikler, lavede tv-interviews for et reklamebureau og skrev profiltekster for andet.

”Det kunne være svært at holde fast i mit fokus på udelukkende at arbejde med min niche, hvis kalenderen var tom. Men jeg opgav det ikke. Det var stadig min plan, at finans- og forsikringssektoren skulle være mit specialområde”, forklarer hun. 

Flyttede ind hos kunden
Så ved siden af artikelskrivning og PR-arbejde, satte hun hårdt ind med benarbejde for at få hul igennem til kunder, der kunne levere drømmeopgaverne.

Blandt andet skrev hun rundt til alle cheferne i en stor dansk bank, som hun håbede på at få aftaler med. Og da en afdeling pludselig havde brug for hjælp til at få skrevet nogle interne artikler, fordi en medarbejder var stoppet, så hun det som en åbning til at invitere sig selv tættere på flere opgaver.

Marie Irgens Jacobsen kunne sagtens have løst opgaven fra sit eget skrivebord på kontoret i Malmø. Men i stedet foreslog hun, at hun kunne komme ind og sidde i afdelingen i et par dage.

”Det, at jeg sad derinde, blev ret afgørende. Der gik kun et par dage, så var der nogle andre i koncernen, der spurgte om hjælp til et forandringsprojekt. Det var som en lille snebold, der begyndte at rulle”, forklarer hun.

Ved siden af blev Marie Irgens Jacobsen ved med at løse andre småopgaver om alt muligt andet end hendes stofområde. Der blev travlt i butikken. Nogle opgaver trak virkelig tænder ud. Oftest var de hårdeste opgaver også dem, der var dårligst betalt. Og ikke nok med, at timeprisen lå lavt. Det var også ofte de samme dårligst betalte opgaver, der krævede ekstra arbejde, når pengene omsider skulle drives ind.

Jeg kunne se, at jeg i en lang periode havde arbejdet rigtigt meget, men at jeg ikke havde tjent særligt mange penge. Efter at have haft de dårlige oplevelser med kunder, der ikke var gode nok til at betale, besluttede jeg, at jeg ville ikke gå på kompromis med mine priser”.

Alt for små egoer
Måske skræmte det nogle væk. Til gengæld kom nye og bedre både kunder og opgaver til, oplever hun.

”Jeg siger det direkte til kunderne: I kan sikkert sagtens finde nogle, der tager en billigere timepris end mig. Men det er ikke sikkert, at det ender med at blive billigere for jer i længden”, forklarer hun.

Med tiden er hun blevet bedre til at holde fast. For specialviden og god rådgivning koster penge. Det ved kunderne godt, og de ved også, at det ikke er let at finde en anden til at løse netop deres opgave, oplever hun. Og det er en væsentlig del af forretningsstrategien ved at etablere sig inden for et snævert felt.

”Man skal lade være med at undersælge sig selv. Der er for mange freelancere, der har alt for små egoer”, mener Marie Irgens Jacobsen. "De skyder sig selv i foden ved at tænke, at de da ikke har behov for at tjene lige så meget som fastansatte. Men det er forfejlet. For i virkeligheden har man behov for at tjene mere end fastansatte. Og man skal slet ikke tænke sin indtægt som løn. Løn er jo kun de penge, man tager ud af virksomheden. Indtægterne skal dække langt mere end lønnen," konstaterer hun.

Frygt ikke konkurrenter
De sidste par år er det lykkedes at holde fast. Næsten alle opgaver ligger inden for den niche, Marie Irgens Jacobsen definerede som sit specialområde, da hun sprang ud i freelancelivet. Det har gjort det lettere at holde fast i både prisen og de arbejdsopgaver, hun brænder allermest for at lave.

”Fordi jeg ikke er gratis, bliver jeg kun hyret ind til det, jeg er allerbedst til og synes er allersjovest. Det giver simpelthen større arbejdsglæde”, siger hun.

De fleste af ugens dage, holder hun til i Malmø på kontoret, hun deler med syv andre selvstændige konsulenter. Et par dage om ugen tager hun over sundet til København for at holde møder eller sidde ude hos kunderne.

Efter knap tre år som selvstændig har hun så godt gang i butikken, at det er blevet helt nødvendigt at takke nej til opgaver. Også de velbetalte og dem, hun ellers meget gerne ville have kastet sig over. Fordi hun ganske enkelt ikke har tid.

Sidst hun var nødt til at takke nej til et ret stort job, som hun egentlig helst selv ville have takket ja til, anbefalede hun en god freelancekollega. Og det skal man ikke være bange for, selv om man egentlig er konkurrenter, lyder rådet fra Marie Irgens Jacobsen. 

”Nogle måneder efter anbefalede hun så mig, da de fik brug for mere hjælp til samme projekt. Derfor skal man lade være med at se sine fagfæller som konkurrenter, men som kollegaer”, opfordrer hun.   

Aldrig mere fastansat
Ud over at have en fast prispolitik, er hendes strategi at sælge store klumper af timer til løsning af større opgaver. Og at holde sig tæt på kunderne, så det bliver hende, de ringer til, hvis en medarbejder siger op, eller der af anden årsag opstår behov for ekstern hjælp.

”Og så er det en god idé at undgå at arbejde for mellemmænd. De skal jo have rum til at lægge procenter oven i, når de sælger dig ind. Hvis du selv har den direkte kontakt med kunden, har du større mulighed for at forhandle en god pris”, lyder rådet fra Marie Irgens Jacobsen.

For en kunde har hun lavet en aftale om at levere nyhedsbreve, webtekster og kursusmateriale en fast dag om ugen.

”Det giver selvfølgelig mulighed for rabat. Jo flere timer folk køber, des bedre timepris kan de få. Hvis man formulerer sine priser sådan i en fast politik, er det meget lettere at tage en god og fornuftig pris, som er let for kunderne  at forstå”.

Men kan det ikke blive ensformigt at cirkle rundt inde i en snævert defineret niche?

Det er langt fra Marie Irgens Jacobens oplevelse. For hvor emnet måske nok er det samme, behøver arbejdsopgaverne slet ikke at være det.

"Efter sommerferien skal jeg for eksempel undervise i god, intern kommunikation på et kursus om compliance for finanssektoren. Jeg elsker at undervise, og det bliver en vildt spændende opgave, som jeg glæder mig meget til”.

 Derudover har hun også tænkt sig selv at deltage i hele kurset om compliance. "Det er et spændende emne, det fylder enormt meget i finanssektoren, og jeg vil gerne lære endnu mere om det", siger hun .
Ved hele tiden at lære nyt holder hun sig attraktiv for kunderne som konsulent på freelancebasis. For freelancelivet er stadig den bedste fødselsdagsgave, hun nogensinde har givet sig selv:

”Mit karrieremål er først og fremmest at undgå nogensinde at blive fastansat igen”.

 

Kommentarer

Ulla Bechsgaard

tir, 01/09/2018 - 19:16

Kontant og kløgtig freelancer, som er værd at lytte til. Tak for artiklen.