Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Find historier med mange skud i

Lars Møller gav på sit Kalashnikov-kursus deltagerne viden om og inspiration til, hvordan de kunne vinkle deres historie til flere medier.

Helene Bagger

Når nogen spørger, hvad Lars Møller laver, siger han altid, at han er journalist. Men han mener reporter. Hans professionelle identitet er reporterens. Han drager ud i verden, og bærer noget af den tilbage. Det han har med tilbage, får han det optimale ud af. Derfor var det heller ikke overraskende, at hans kursus på årets freelanceseminar gav deltagerne viden om og inspiration til at vinkle deres historie til flere medier, og derved få det optimale ud af research og idéudvikling. Han gav eksempler fra sit eget virke som freelancejournalist i over 20 år. Fra den lille historie, som blev til mange, til begivenheden, som alle skal have noget om.

Igen og igen

Derudover gav han eksempler på, hvordan man idéudvikle til flere platforme – fra nettet og videoklip til bøger og kurser. Først og fremmest var foredraget en workshop, hvor deltagerne fik redskaber til at vinkle ud i de tre hjørner af enhver historie, og et bud på at bruge dem på din egen historie, samt nogle grænser for at sælge samme historie igen og igen.

Kalashnikov Manualen

Deltagerne på kurset fik ’Kalashnikov Manualen’. Den skal naturligvis ikke være forbeholdt nogle få udvalgte – så her er den:

  • Sælg flere vinkle
  • Find en historie med flere vinkler
  • Find et emne med flere vinkler
  • Teaser-tippet: giv mulighed for mersalg
  • Vær i god tid: sælg vinkler på kommende begivenhed ind til redaktionerne
  • Tænk foredrag ind i det emne, du skriver om
  • Sæt ikke dit lys under en skæppe
  • Find tema, copy/paste synopsis og skift interviewpersonen ud: Hvert fag er en vinkel, der kan sælges
  • Find danskere i udlandet via Skype
  • Sælg artiklen, selv om du ikke er sikker på, at historien er hjemme
  • Tag ikke nej for nej – hvordan kan det blive til et ja?
  • Tænk ikke kun i skiftlige medier – lav også video og lyd, hvis du kan
  • Interview en kendt, og sælg små dele mange steder
  • Lær nye medier at kende: gå på biblioteket og undersøg deres tidskriftssamling – spørg derefter bibliotekaren, hvor resten af bladene står, for de har som regel flere end dem, der ligger fremme
  • Ring evt. til udvalgte blade og bed dem om et eksemplar, så du kan lære dem bedre at kende
  • Spørg dine kilder, om de har et andet fag eller har boet et andet sted, så du også kan sælge til det fagblad/lokalblad
  • Find historier i fx lokalblade og lav kalashnikov på den
  • Tjek blade på www.danskespecialmedier.dk
  • Kapitaliser din hobby: Hvis du synes, at det er interessant, gør andre det nok også
  • Formidl din interesse på flere platforme – lav et foredrag, kursus, blog eller bog
  • Brug humor som nyhedsværdi – find det sjove i alt
  • Tag rigeligt med billeder
  • Genbrug gamle historier og kilder til nye historier
  • Husk: Begejstring sælger

Du kan læse meget mere om Lars Møller på: www.larsmoller.dk

Kommentarer