Brug nej’erne som en kreativ drivkraft
Når man byder sig til, er der risiko for at blive afvist. Men et nej kan også bruges kreativt og være vejen frem. Tre freelancere fortæller, hvordan de reagerer på afslag og bruger dem som drivkraft til at nå deres mål.
Grafik: Kristian Fristed Eskildsen
Et nej er et grundvilkår i arbejdslivet som freelancer. En afvisning kan gøre ondt, men kan også bruges som en kreativ drivkraft, der kan katapultere os videre til noget positivt. Det mener Lene Tanggaard, forfatter, rektor ved Designskolen i Kolding og professor i psykologi ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet.
”Dem, der lykkes, er gode til at tackle et nej og arbejde med det som en del af processen. De bruger den information, som de får undervejs, til at turde træffe nogle valg. Vil man være mere kreativ, skal man huske, at et afslag ikke nødvendigvis betyder, at ens ide er dårlig. Man må have en grundaccept af, at afvisninger er fuldstændig normalt,” siger hun.
Vi har ofte mere fokus på den kreative ide end på processen med at få den solgt. I den proces er det nemmere at tage imod en konstruktiv afvisning, end at kunden vender ryggen til og ikke svarer. Selv et blankt nej er bedre end slet ingen feedback. Vi har generelt brug for en bedre nej tak-kultur, mener Lene Tanggaard, der er aktuel med den nye bog Det kreative nej.
”I vores samfund har vi opbygget en positivitetskultur, hvor vi helst skal sige ja. At give saglig og konstruktiv kritik er en disciplin, der skal øves, for forudsætningen for at kunne tage imod kritik er, at der er tillid og tryghed i relationen,” påpeger hun.
”Nogle gange skal man have et nej for at få en bedre aftale.”
Digital tekstforfatter og chatbot-konsulent Sanne-Maria Bjerno tager ikke et nej så personligt mere.
Hvordan reagerer du typisk, når du får et afslag?
Jeg har fået mange nej’er i min tid. Fra at være hundeangst for det, er jeg begyndt at bruge det konstruktivt. Nogle gange er det også en hjælp til at sortere kunder fra, som jeg alligevel ikke vil få noget godt ud af at samarbejde med. Jeg er blevet mindre bange for at tage kontakt, netop fordi jeg har oplevet flere gange, at nej’et handlede mere om timing, og det er fair nok.
Der er forskel på et nej - hvornår er et nej konstruktivt, og hvornår er det ikke?
Kunder, som jeg pitcher ideer til, er ofte konstruktive omkring deres nej. De giver tit en begrundelse. Et blankt nej er ikke særligt inspirerende. Det er meget sjældent, at jeg oplever, at nogen bare helt lukker døren i. Nogle gange skal man have et nej for at få en bedre aftale. Det kan være prisen - de har ikke budgettet til det. Eller ideen er lidt skæv i forhold til, hvad de leder efter. Her er nej’et mere et oplæg til forhandling.
Giv et eksempel på et nej, der har været en kreativ drivkraft for dig.
Jeg prøver faktisk at bruge alle mine nej’er til en form for kreativ drivkraft. De giver mig indsigt i min egen proces, så jeg kan finde ud af, hvad jeg skal gøre anderledes for at lykkes. Har jeg fx pitchet ideen godt nok? Har jeg haft godt nok styr på, hvad det er for en virksomhed, som jeg prøver at sælge til?
”Jeg bliver nysgerrig og spørger ind.”
Forfatter, journalist, underviser og coach Jytte Lund Larsen bruger et nej konstruktivt til at tænke anderledes.
Hvordan reagerer du typisk, når du får et afslag?
Det kan virke lidt hårdt at få et nej. Jeg bliver lidt usikker, men samtidig siger jeg til mig selv, at jeg nok skal finde ud af det på en eller anden måde. Fordi jeg i en sen alder er blevet freelancejournalist, har jeg ikke arbejdet så meget med at pitche ideer ind, så jeg er stadig bange for at gøre det. Men hvis jeg vil frem, så er der ikke andet for.
Der er forskel på et nej - hvornår er et nej konstruktivt, og hvornår er det ikke?
Et sagligt og konkret nej er nemmere at modtage end at blive ignoreret. Jeg tror ikke, at dem, du prøver at sælge til, vil gøre dig dårlig tilpas. Hvis det er fjerde gang i træk, man får nej, må man finde ud af hvorfor. Jeg bliver nysgerrig og spørger ind. Det er vigtigt at få forklaringen på nej’et for at kunne komme videre. Det er væsentligt, at man ikke tager et afslag personligt. I virkeligheden kan et nej være en styrke og give energi.
Giv et eksempel på et nej, der har været en kreativ drivkraft for dig.
Jeg har brugt et nej konstruktivt på den måde, at jeg siger ok, så må jeg tænke anderledes og tage en anden retning i mit arbejdsliv. Ved årsskiftet blev jeg sagt op, og jeg besluttede jeg mig for at blive selvstændig. Nu har jeg fået kontorplads i Filmbyen i Aarhus, hvor jeg skriver på bog nummer 21.
”Jeg har ikke noget imod at få et nej.”
Christina Fromberg løser mange typer af opgaver inden for visuel kommunikation og har altid været søgende og åben for input.
Hvordan reagerer du typisk, når du får et afslag?
Et nej plejer ikke at slå mig af pinden. Det er meget sjældent, jeg tager det personligt og går hjem og lægger mig under dynen og laver en Maude Varnæs. Jeg er opdraget i den tradition, at man spiller pingpong om ideerne, og at det ikke nødvendigvis er min idé, der skal bæres igennem. For mig er det ikke et nej, hvis ens samarbejdspartner foreslår en visuel tvist eller en ny idé.
Der er forskel på et nej - hvornår er et nej konstruktivt, og hvornår er det ikke?
Det er uhyre sjældent, at jeg prøver det på den dårlige måde. Jeg sørger for så vidt muligt at inddrage min samarbejdspartner i processen og lige at mærke efter undervejs. Det er et spørgsmål om at arbejde sig frem til et fælles output. Hvis jeg har givet et tilbud, der inkluderer 2-3 forslag til fx et logo, er det selvfølgelig ikke det fedeste, når man sidder med udgave nummer ti, og kunden egentlig hellere vil have noget i håndskrift.
Giv et eksempel på et nej, der har været en kreativ drivkraft for dig.
Når jeg fx skal lave informationsgrafik, siger kunden måske nej, fordi jeg har misforstået, hvor generatoren skal sidde. Det kan hænge sammen med, at vi ikke fik taget den allerbedste briefing om det, så der manglede lige nogle oplysninger af faglig karakter. Den slags nej’er er jo fint at komme videre på.
Kommentarer