Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Boost din business med e-bøger: Lisbeth Scharling uddeler sine bedste tips fra Forfatterlounge

Allerede inden de fleste gik online inden coronakrisen, gav det god mening at gøre flere af sine ydelser digitale som freelancer. ’Webwoman’ Lisbeth Scharling afholdt i sensommeren sin Forfatterlounge om, hvad e-bøger kan gøre for din forretning, og giver her 3 gode råd om emnet.

foto

Camilla Hey

Sæt dig i modtagerens sted

”Den allervigtigste sætning, som jeg lærer folk på mit kursus er: Hvis de vil få succes med at sælge en e-bog, så skal de skrive om et markant og erkendt problem, som målgruppen leder efter en løsning på. Det handler altså om at finde og vinkle sit emne, så det hurtigt kan afkodes af en potentiel læser, og være handlingsorienteret.”

Gå digitalt og spar tid – og tjen penge

”Min første e-bog skrev jeg i 2009. Den handlede om at bygge hjemmeside med WordPress. Et forlag ville udgive den som papirbog, men jeg kørte træt af forlaget i processen, opsagde aftalen og var lige ved at smide manuskriptet ud. Besluttede så at omdanne Word-manuskriptet til PDF og satte e-bogen til salg fra min hjemmeside. Bogen solgte af sig selv. Endda ret pænt i flere år, fordi der var et markant behov for viden om WordPress. Den e-bog fik store konsekvenser for min business: Jeg blev kendt som WordPress-ekspert. Blev hyret til at undervise i emnet. Og fik masser af kunder, der ville have min hjælp til at bygge website.” 

”Ved at udgive digitalt holdt jeg omkostningerne nede, og jeg kunne tjene det, jeg kalder ’pyjamas’-penge – altså penge, der kommer rullende af sig selv, fordi bogen solgte på de digitale platforme uden min aktive indblanding.”

Brug bogen som unikt visitkort

”Med en e-bog får du et udvidet visitkort, der viser dine kompetencer. Bogen vil gøre det lettere for dig at fremstå som ekspert, og brande dig som kender af et specifikt emne. Mange af os sidder med en usynlig viden, som vi tager for givet. Den skal vi ud og sælge os selv på, og mine e-bøger har flere gange været skyld i, at jeg er blevet hyret til et job. E-bøger kan altså booste hele din business og gøre den synlig.”

Om ’best off’ formatet:

FreelanceGruppens Forfatterlounge afholdes cirka hver anden måned, og har særlig fokus på bøgernes verden. Loungens bestyrer, Cecilie Marie Meyer, bringer her de bedste tips og pointer fra loungernes oplægsholdere, så deres viden kan komme flere til gode.

Har du idéer og ønsker til en Forfatterlounge – eller kunne du godt se dig selv holde et bogrelateret oplæg for dine kolleger? Så skriv til Cecilie på cmm@freelancegruppen.dk læs mere om Forfatterlounge HER.

 

Kommentarer