Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

4 trin: Sådan skaber du din unikke niche

Du kan ikke blive kendisblogger eller skabe opmærksomhed om dit webmedie, hvis du ikke har styr på din niche. Før alt andet skal du definere: Hvem er du, og hvem er du relevant for? Nicheekspert og forretningsudvikler guider dig til succes med din niche trin for trin.

Idé

Jens Panduro

1 find din egen unikke niche
Drømmer du om at starte dit eget medie, blog, webshop, podcast, YouTube-kanal eller nyhedsbrev, så er regel nummer ét: Find din niche! Sådan lyder rådet fra Mette Hauge Kaae, der har Nichefabrikken, hvor hun rådgiver selvstændige i at lægge kommercielle strategier.

”Tag ikke afsæt i, hvad bestemte målgrupper kunne tænke sig, at du leverede. Find i stedet frem til, hvad du er sat i verden for at gøre. Sådan kommer du i gang med at finde din unikke niche,” siger hun.

Det er vigtigt, at dit valg af niche altid er funderet i dig og det, du tror på.

Mette Hauge Kaae

Mette Hauge Kaae fremhæver, at nichen er særligt vigtigt for at kunne differentiere sig som iværksætter i et marked, hvor de gamle medier og traditionelle avishuse gisper efter luft.

”En niche kan både være et afgrænset område af markedet, hvor du fx kun er til for dem, der har stress og depression eller sælger tøj til kvinder med kurver. Men det er vigtigt, at valg af niche altid er funderet i dig og det, du tror på, og den måde, du anskuer verden på, som så kombineres med forskellige områder. For eksempel ligesom Zetland, der vælger ikke at udgive alle historier, men udvælger de vigtigste historier og går i dybden med dem,” forklarer Mette Hauge Kaae.

2 Tænk kommercielt og fortæl, hvad du står for
Selvom det måske ikke lige var det, du havde tænkt eller drømt om, så er man nødt til at kunne arbejde kommercielt, for at bygge en virksomhed op, lyder det fra nicheeksperten.

Det er den eneste måde at komme ud over rampen på, ” konstaterer hun.

”Synlighed er rigtigt vigtigt, og at man fortæller: Her er vi, og det her står vi for. De første skridt til at blive kommerciel er at kigge indad og se efter, hvad man gerne vil ud og transformere med sin virksomhed eller nye medie. Hvis man ikke kan se meningen med det hele, så holder man ikke i længden inden for iværksætteri,” fastslår hun og tilføjer beroligende, at formålet ikke absolut skal være højtravende, og at det ikke behøver være hele verden, som skal transformeres fra starten.

Synlighed er rigtigt vigtigt.

Mette Hauge Kaae

3. Find din forretningsmodel: hvor skal pengene komme fra?
Når det højere formål er på plads, så er næste overvejelse at vælge forretningsmodel. Skal finansieringen fx komme fra medlemsordninger, betalingsmodeller eller annoncering?

”Annoncering fra konkrete udbydere, der supplerer ens koncept, kan være med til at understøtte det univers, man gerne vil skabe. Hvis man fx tager et fast abonnent på et medie inden for en skarp niche og så får en smagfuld annonce, så vil det skabe synergi. Og omvendt, hvis du er skarp, kan annoncørerne se, at du har lige præcis den målgruppe, de er interesseret i,” forklarer Mette Hauge Kaae.

Andre muligheder er at søge fonde og organisationer eller at holde oplæg og workshops inden for sin niche.

”Der er ikke tvivl om, at det vil kunne skabe en masse ’dryp på degnen’ at holde oplæg. Og det kan godt være, du vil starte en netavis, men du kan også få dit virke ud gennem andre formater, og måske bliver det gratis oplæg på sigt et supplement til din reelle forretning, hvor du ender med at kunne tjene penge på foredrag inden for din niche,” siger Mette Hauge Kaae og pirker lidt provokerende til selvforståelsen hos journalister.

”At være kommerciel handler om at have næse for at kunne se sig ind i andre arenaer. Hvor kan jeg give mening, så jeg ikke kun sidder og øffer på min egen avis?”

Det kræver et langt sejt træk at få opbygget et community.

Mette Hauge Kaae

4. Skab engagement for at vokse
For at vokse og få succes med et nyt medie, gælder det først og fremmest om at få engagement fra læserne, lytterne eller følgerne.

”Lige meget, om der skal annoncører på eller ej, så få gang i engagementet,” anbefaler hun og understreger:

”Jeg mener det rigtige engagement. Ikke bare klik, men engagement på den lange bane. Vi vil hellere have 100 seriøse og engagerede brugere, som skal være vores ambassadører, i stedet for det vildeste setup for at få fat i 1000 tilfældige. Engagement kommer du ikke let til med clickbait, men ved kontinuerligt og konsistent at feede brugerne med inspirerende og relevant indhold,” siger hun.

”Det kræver et langt sejt træk at få opbygget et community. At starte en avis eller et blogunivers op er altså noget, der tager tid. Men vejen dertil bliver sjovere, når du bygger det op fra din unikke niche.”

Nicheekspertens bedste anbefalinger

  • Find din niche. Din niche handler om afgrænsning ikke begrænsning. Og den tager afsæt i det, som du tror på og dit højere formål.
  • Indhold. Det gode indhold skal have et spor, en rød tråd, som harmonerer med din virksomheds DNA – det, du tror på og det, som du skal have ud i verden.
  • Målgruppe. Det er vigtigt, at du træffer beslutning om: Hvem er jeg til for? Husk, at der er mange, der kan bruge dig og nogle af dine kompetencer. Men hvem er det, du er ideel for? Din målgruppe bør nemlig være et direkte match til dig, så du kan være autentisk og skabe resonans.
  • Engagement. Giv en masse gratis indhold, som bygger på dit DNA. Giv gratis gaver ud i form af information og andre ting, der kan gavne læserne. Vis med dit indhold, at du er god – at du er den ideelle platform i forhold til din niche.
  • Få opmærksomhed og nå længere ud med incitamentsprogrammer, hvor kunder eller læsere kan invitere fx en veninde med til halv pris.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Carsten Legaard

ons, 12/19/2018 - 15:08

Den mest relevante nyhed jeg har læst her i 2018. TAK!