Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Nichemedier og særlige kompetencer

Danske mediers stadig stigende kommercialisering efterlader fine muligheder for nichemedier, som henvender sig til en skarp defineret målgruppe, og som har brug for journalister med særlige kompetencer.

Af Ota Tiefenböck

Selvom hovedparten af de danske mainstream medier i løbet af de seneste år er blevet mere og mere markedsorienterede, betyder det langtfra, at der ikke er efterspørgsel efter journalister med særlige kompetencer, mener medieekspert og lektor ved Kommunikation og Journalistik ved Roskilde Universitetscenter, Michael Bruun Andersen.

Flere generalister skaber behov for flere specialister 

”Vi ser en klar markedsorientering af de store medier, som har styrket efterspørgslen efter generalister blandt journalisterne. Denne udvikling betyder også flere nichemedier, som har brug for journalister med særlige kompetencer, siger Michael Bruun Andersen.

Han peger på DR som et godt eksempel for en markedsorienteret medie, hvor man helt har afviklet medarbejdere med særlige kundskaber.

”DR har i dag ingen akademiske medarbejdere, de fleste journalister er generalister som kan formidle det, der er interessant”, siger Michael Bruun Andersen og tilføjer:

 

Det skaber en grobund for nichemedierne, altså medier med en skarp defineret segment, hvor man efterlyser ekspertise og særlige kundskaber og har brug for specialister. 

Michael Bruun Andersen

Han nævner eksempelvis national-økonomi eller markedsøkonomi eller særligt kendskab indenfor udenrigsjournalistik som et godt eksempel på særlige kompetencer, som ofte vil blive værdsat af nichemedierne i Danmark, men også i udlandet.

Sælger artikler uden at gøre noget særligt for det selv

Michael Bruun Andersens teori bliver bekræftet af den norske journalist og historiker Jon Hustad, hvis særkompetence er makroøkonomi. Hans artikler bliver publiceret i Danmark, Storbritannien, Island, USA, Sverige og Norge, og det sker uden, at han selv gør noget aktivt for at sælge artiklerne.

”Jeg driver ikke et aktivt salg og har aldrig spurgt nogen i udlandet, om de vil have noget fra mig. De henvender sig selv til mig, siger Jon Husted, som i Danmark hovedsageligt får sine artikler publiceret i Weekendavisen.

Der behøver ikke altid være en lokal vinkel på al ting

Hans norske kollega Jogvan Hugo Gardar, som har specialiseret sig maritime emner, som fiskeri, lakseopdræt og skibsfart er overbevist om, at udviklingen i journalistbranchen går imod større globalisering, som værdsætter journalister med særlige kompetencer og ekspertiser. Han mener også, at de store mainstream medier ville have gavn af at tænke mere utraditionelt og ikke være så lokalt orienterede,

 

Jeg har altid været overbevist om, at journalister skal se Europa og hele verden som deres afsætningsmulighed og jeg synes samtidig, at redaktionschefer som altid skal have en lokal vinkel på en sag for at kunne bringe den mister mange potentielt gode historier. 

Jogvan Hugo Gardar

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk