Mediechef vil have freelanceredaktører: "Det skaber en særlig dynamik og intensitet"
Freelanceredaktører er en vej til kvalitetssikring af idéudvikling og indhold i en opbrudstid, vurderer mediechef på Iberauet, der med succes udliciterer redaktørjobs til freelancere. Freelancerens fleksible tankegang og store overblik giver gode forudsætninger for at indtage redaktørstolen, vurderer tidligere freelancer - nu redaktør - Ulrikke Moustgaard.
Af Anne Anthon Andersen
Drømmer du om at udvide butikken med redaktøropgaver, har du som freelancejournalist virkelig gode forudsætninger for at gøre drømmen til virkelighed.
Sådan lyder vurderingen fra Ulrikke Moustgaard, der selv havde mange års erfaring som freelancejournalist bag sig, da hun i 2015 satte sig i redaktørstolen for Dansk Psykolog Forenings fagmagasin P.
”Som freelancejournalist har man virkelig mange gode forudsætninger for at blive en dygtig redaktør. Freelancere prøver hele tiden kræfter med rigtigt mange forskellige opgaver og har naturligt den fleksible tankegang, man skal have for at kunne bevare det store overblik, det kræver at være redaktør”, argumenterer hun blandt andet. For som freelancer er man vant til at have mange bolde i luften, at have konstante deadlines og samarbejde med mange forskellige. Det ene øjeblik skriver man om et stofområde for en kunde, det andet om noget helt andet for en anden.
”Jeg oplever, at den indsigt og måde at arbejde på, som jeg har med mig fra min tid som freelancer, har styrket mine forudsætninger for at være en god redaktør. Overblik, fleksibilitet og evnen til at indgå gode samarbejder er kernekompetencer i redaktørjobbet. Man er vældig godt kvalificeret som freelancejournalist”, siger Ulrikke Moustgaard.
Freelanceredaktører sikrer dynamiske koncepter
Også mediechef ved iBureauet Søren Heuseler har god erfaring med at lade dygtige freelancere tage jobbet som redaktører af husets udgivelser. Det kan være tillæg, som bureauet laver for Dagbladet Information, undervisningsbøger, bogserier eller de længere opslagsartikler, bureauet producerer for Dansk Biblioteks Center.
”Når jeg oplever, at en freelancer, jeg arbejder med, byder ind i den redaktionelle tilblivelsesproces og er god til at tænke i koncepter og temaer, kan det være oplagt at bruge vedkommende som redaktør på en produktion Det skaber en særlig dynamik og intensitet i den redaktionelle udvikling, når en freelancer kommer ind udefra og arbejder med et koncept og følger det til dørs i tre-fire uger”, forklarer Søren Heuseler.
På iBureauet har man, helt fra huset blev etableret i 2001, valgt at udlicitere en række redaktørroller til freelancere eller fastlancere, som bureauet kalder de freelancejournalister, der med jævne mellemrum leverer indhold til husets udgivelser. Og den tilrettelæggelse af produktionen sikrer kvaliteten, fordi der er lagt længere tid og tættere sparing mellem freelanceredaktør og skribenter ind i processen, oplever Søren Heuseler, der kalder iBureauets arbejdsgang for win win for både mediehus og freelanceredaktører.
Branchen har brug for freelanceredaktører
Uanset om det er en vekslen mellem jobs i redaktørstolen og som producerende journalist eller en konstellation, hvor man kører i begge spor samtidig, er det en god ide at dyrke og dygtiggøre sig i begge roller, mener Ulrikke Moustgaard. Som redaktør ser man mange forskellige slags håndværk og skrivestile, som man skal forholde sig til. Det styrker ens blik for, hvordan man gør en indledning stærk, hvad der virker og ikke gør, hvordan kilderne fungerer i artiklen osv. Ligesom man får lov til at opdyrke et spændende stofområde, arbejde på at lave citathistorier og sætte en dagsorden. Hele den strategiske del som man ikke har den store indflydelse på som freelancer.
”Det er en god kombination af fagligheder, hvis man kan lave begge dele. Det er afvekslende både at være producerende og få lov til i redaktørrollen at have det store overblik og ansvaret for at træffe beslutninger”, forklarer Ulrikke Moustgaard.
Hos iBureauet opfordrer Søren Heuseler andre mediehuse til i langt højere grad at tænke freelancerne ind i rollen som redaktører af tillæg og enkeltstående udgivelser. For den konstellation er et oplagt greb i den omstrukturering af arbejdet, de fleste mediehuse kæmper med i dag, mener han.
”I bogbranchen har man i mange år arbejdet med eksterne redaktører. Der har avisbranchen haltet lidt bagefter. Den daglige avis på print eller online har nok mere brug for en direkte forankring på redaktionen, men når det kommer til tilrettelæggelse af 'long reads', tillæg og særudgivelser, tror jeg, at vi i højere grad vil se, at redaktøropgaverne vil blive delt ud på flere hænder” , siger Søren Heuseler.