Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Markedet for lyd vokser med podcast

Podcastrevolutionen er i gang, og teknologien har gjort det nemt at tjene penge på god lyd.

Af Katrine Nadia Jørgensen

Telefonen, en ekstern mikrofon og din dyne. Det er det eneste, du har brug for, hvis du vil i gang med at producere podcasts. Dynen kan du pakke dig ind i, hvis du vil have det til at lyde som om, du taler i et studie, forklarer Tim Hinman, der driver medievirksomheden Third Ear sammen med journalist Krister Moltzen.

Den teknologiske udvikling har gjort det nemt at producere podcasts på egen hånd. Og der er oven i købet lyttere til de mange nye programmer, der pibler frem, når du søger i podcast-app’en på din telefon.

Stigende interesse for uafhængige podcastere

Hver tiende dansker lytter hver uge til podcasts ifølge DR’s seneste rapport om den danske medieudvikling, og sidste år blev Radio24Syv’s programmer hentet ned som podcasts dobbelt så mange gange sammenlignet med året før. Den stigende interesse for mediet oplever også de uafhængige producenter.

Podcast-serien “Kongerækken” startede som et hobbyprojekt og er nu oppe på i alt en kvart mio. afspilninger og downloads, fortæller journalist Anders Olling, der også fungerer som formand for Københavns Radiobiograf, der arrangerer lytteaftener i biografmørket. Han mener, at de store radiokanalers ringe honorarer til freelancere har stor indflydelse på udviklingen.

“Der er sket en mentalitetsændring blandt danske radioskabere. Når du prøver at sælge udsendelser til DR oplever mange, at der er så få penge i det, at de lige så godt kan lave dem selv,” siger han og fremhæver uafhængigheden som en ekstra fordel: “Du slipper for redaktører, der aldrig svarer og kan følge din egen lyst.”

Private investorer betaler programmerne

Selvom lysten driver værket, kan du sagtens få betaling for dit arbejde. “Kongerækken” har netop indgået aftale med Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, der skal fungere som privat investor og dermed kommer til at blive nævnt i starten og slutningen af fremtidige udsendelser. Samme finansieringsaftale har Henrik Qvortrups politiske podcast “Borgen Unplugged” indgået med Sparekassen Kronjylland. Men der er også andre finansieringsmuligheder.

Traditionelle fondsansøgninger, medlemskabsmodeller a la Zetland, lytterdonationer og crowdfunding, nævner Anders Olling som finanseringsforslag. Og der er garanteret flere muligheder, som vi slet ikke har udforsket endnu, supplerer Susanna Sommer, der er selvstændig radioproducent og producerer programmet “P1 Podcaster” for DR, som hun er vært på. Det danske erhvervsliv skal bare have et større kendskab til mediet.

Podcast-reklamer betaler sig

Vi har ikke samme reklametradition herhjemme som i USA, men det kommer, mener Susanna Sommer.

"På det amerikanske marked har firmaerne allerede set potentialet i podcasts. Det er meget billigere for dem at annoncere i en podcast end at betale for TV- eller printreklamer,” siger hun og forklarer, at det uafhængige program “This Week in Tech” for eksempel efter sigende tjener omkring 50.000 dollar for hver episode. Indtægterne får de fra reklamejingler, der bliver klippet to til tre gange ind i hvert program. Nogle af de mest populære afsendere er firmaet Mailchimp, der laver skabeloner til nyhedsbreve og lydbogsfirmaet Audible.

Susanna Sommer erkender, at “sprogområdet er en kæmpe begrænsning,” men podcasterne skal også blive meget bedre til at sælge sig selv og deres produkt, slår hun fast: “Jeg har sendt mit P1-program om podcasts i et halvt år og har kun fået fire henvendelser fra podcastere, der opfordrer mig til at lave noget om deres produkt,” griner hun.

HVAD ER EN PODCAST?

Den kedelige forklaring er: En lydfil med et RSS-feed.

Genremæssigt bevæger podcasts sig bredt - lige fra lydkunst, strikkeprogrammer, fortællende journalistik, rådgivningsprogrammer og decideret content marketing med virksomheder som afsendere.

Kilde: Susanna Sommer, selvstændig radioproducent og journalist. Producerer programmet “P1 Podcaster” for DR

SÅDAN LYTTER DU TIL PODCAST

Hvis du har en smart phone eller tablet, kan du abonnere på dine yndlingsudsendelser via en app.

Har du et Android- eller Windows-styresystem?

Hent for eksempel programmet Pocket Casts i Google Play. Det koster som regel omkring 30 kroner. Åbn programmet og skriv en udsendelsestitel i søgefeltet. Abonner og afspil.

Har du en iPhone eller iPad?

Brug programmet Podcasts, der allerede ligger på din skærm. Åbn programmet, skriv en udsendelsestitel i søgefeltet. Vælg abonner, og du er klar til at afspille.

Dagbladet Politiken har - som det eneste danske dagblad - sit eget podcastprogram. Du finder det ved at søge efter "Politiken Podcast" i enten Google Play eller App Store.

Nedenfor: 

Privatfoto, Tim Hinman: Lydstudie i soveværelset

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk