Kollegial sparring er ikke en konkurrence om at være dygtigst
Q&A om sparring til udviklings- og ledelseskonsulent Charlotte Dalsgaard
Charlotte Dahlsgaards bog ”Kollegial sparring – vejen til trivsel og faglig udvikling” er udgivet på Gyldendal Business i foråret 2015. Den koster 300 kr. e-bogen ”Kollegial sparring i praksis” koster 55 kr. inkl. moms og kan downloades på harbohus.dk
Af Ulla Bechsgaard
Hvad er kollegial sparring?
Kollegial sparring er professionel læring baseret på positiv nysgerrighed og observation. Den, der får hjælp til en udfordring, er fokuspersonen. Den, der spørger, er sparringspartneren.
Hvad er fokuspersonens rolle?
I rollen som fokusperson skal du være åben, risikovillig, ydmyg, anerkendende og loyal. Du skal være god til at kommunikere og vise handlekraft, og du skal definere din udfordring så præcist som mulig. Fokuspersonen har ansvar for at organisere sparringen.
Hvad er sparringspartnerens rolle?
Sparringspartneren er i en hjælper-rolle og skal undlade at tage ansvar for fokuspersonens situation. Du skal udfordre fokuspersonens tænkning om den konkrete situation og mulige løsning. Sparringspartnerens opgave er at styre sparringen, stille spørgsmål, være nysgerrig, lyttende og åben, positiv og fokuseret.
Hvordan forholder skal man forholde sig til fortrolighed?
Jeg anbefaler, at man aftaler nogle etiske spilleregler , som er:
- Vi har fortrolighed
- Vi har respekt for hinanden og dømmer ikke hinanden
- Vi markerer tydeligt sparringen og dens faser
- Vi har et anerkendende fokus
- Vi siger til, hvis vi er for involveret i sagen
- Vi holder fast i, at når sparringen er slut, er den slut
Hvad skal man være på vagt overfor?
Kollegial sparring er ikke en konkurrence om at være den dygtigste, og metoden er ikke et vurderings- eller evalueringsværktøj. Kollegial sparring er ikke snak, men målrettet arbejde med udvikling.