"Jeg fik bekræftet min ide"
SARA SKAARUP, Freelancejournalist og sexolog, befandt sig 'på kanten af faget', da hun i 2011 deltog i Freelancegruppens 'VirkelighedsVinklingsWorkshop'. Hun havde en idé om, hvor hun ville hen, men ikke hvordan. I dag har hun skabt sit eget brand og etableret sig som 'den skrivende sexolog' med bogudgivelser, klummer, artikler, foredrag og brevkasser på samvittigheden.
Af Vibeke C. Larsen
Jeg var foruden at være journalist nyuddannet sexolog og befandt mig på kanten af faget ved at lave alt mulig andet end klassisk journalistik, og det ville jeg gerne have afkriminaliseret. Jeg ville gerne have flere nuancer på, hvad journalistik var, da jeg meldte mig til workshoppen, der løb over to gange. Jeg ville også gerne have hjælp til at blive bedre og mere skarp på den drøm, jeg havde om at skrive og brande mig som en, der vidste noget om sex. På workshoppen befrugtede vi gensidigt hinanden, og det var spændende og inspirerende at høre, hvad fremmede mennesker mente om mit projekt. Jeg blev taget seriøst, og de andre deltagere havde nærmest mere tiltro til projektet, end jeg selv havde. Det højnede min selvtillid og gav mig modet til at sætte nye initiativer i gang og bruge mit netværk. Jeg ville f.eks. gerne være brevkasseredaktør, og det blev jeg. Jeg blev mere skarp på, hvordan jeg kunne kombinere mine to fag, og det har ført mig derhen, hvor jeg er i dag. Efter forløbet sparrede jeg med de andre deltagere og kursusleder Dan Larsen via en mailingliste, og jeg har stadig kontakt med et par stykker.
Under workshoppen mødte jeg brandingeksperten Peter Horn, som gav fif til, hvordan man brander sig selv. Jeg lærte blandt andet, at man skal italesætte sig selv som den ekspert, man gerne vil være, også selv om man måske ikke helt er det endnu. Man skal aldrig misse en lejlighed til at fortælle, hvem man er, og hvad man kan. Folk skal huske dig. Det kan være et slogan, specielle pressebilleder eller lignende. Jeg gik altid i røde kjoler, så folk begyndte at lægge mærke til det, og det blev en del af mit brand. Det var lidt tilfældigt, men det gav god mening, at jeg gik i rødt, når jeg skrev om kærlighed og sex.
Som freelancer lavede jeg tidligere lidt af det hele. Det gør jeg ikke mere, for så udvander jeg mit brand. Jeg har måttet sige nej til gode opgaver, fordi de faldt udenfor min niche, men jeg synes, det tjener mig selv og mine kunder bedst, hvis jeg kun siger ja til de ting, som passer med min viden. Som ekspert udtaler jeg mig også kun om det, jeg faktisk ved noget om, for jeg vil gerne være troværdig. Arbejdsmæssigt er jeg landet der, hvor jeg gerne vil, men det er ikke sikkert, at jeg er sex-ekspert om ti år, for man kan også blive træt af alt det sex. Måske har jeg brandet mig som ekspert indenfor genbrug. Nu ved jeg i hvert fald, hvordan jeg skal gøre.
Læs mere om Sara Skaarup her