Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Gode relationer skaber en god forretning

Dine kunder får lyst til at samarbejde, hvis de kan mærke din person. Men hvor personlig skal du være?

Af Katrine Nadia Jørgensen

6 TIPS TIL GODE RELATIONER

  • Byd ind og hjælp andre på de sociale medier
  • Vis din passion og personlighed
  • Trop op til kaffe på redaktionerne
  • Tal både om din faglighed og dit barns vuggestue
  • Træn dig i at gå alene til receptioner, jubilæer og netværksarrangementer
  • Hav altid dine visitkort på dig

Du mærker øjeblikkeligt købelysten, hvis du går ind i en tøjbutik, hvor du i forvejen kender ekspedienten. Det samme gør sig gældende, når dine kunder vælger at handle med dig frem for en af dine konkurrerende freelancekollegaer. Kunderne skal kunne mærke din personlighed for at få lyst til at gribe ud efter pengepungen.

I er sikkert mange mennesker med samme profil, der går efter de samme kunder. Kunden vælger at købe fra dig, hvis de føler, at du både kan løse deres problem – og at du er behageligst, sjovest og mest professionel at samarbejde med.

Camilla Bartholdy, ekstern lektor i entreprenørskab på CBS.

Duk op hos kunden

Det kolde kanvassalg dømmer eksperterne ude. Mails og telefonopkald hjælper dig ikke med at få en bæredygtig forretning. Kunderne skal møde dig ansigt-til-ansigt.

”Kunden skal mærke din person og din passion. Når din private og professionelle profil smelter sammen, får du et værdinetværk, der i sidste ende fører til salg,” siger networkingekspert Carina Heckscher og foreslår, at freelancere i mediebranchen jævnligt dukker op på kundens kontor med en bunke ideer i hånden. Eventuelt kan et telefonopkald først afklare, om timingen passer.

Sig tillykke på Facebook

Når samarbejdet er etableret, er det en god ide at finde kunden på Facebook og LinkedIn. Du skal investere tid i dit netværk og give masser af gratis gode råd. Fødselsdagshilsner og kommentarer, når kunden lægger private billeder op, er også en god ide, mener Carina Heckscher.

"Du er nødt til at fortælle, hvem du er. Heldigvis kan du som selvstændig vælge, hvor meget du iscenesætter dig selv på de sociale medier. Du kan også vælge, hvad du deler med hvem på din personlige profil,” siger hun og henviser til muligheden for at vælge, hvilke grupper venner, der ser hvilke opdateringer på Facebook.

Ifølge lektor Camilla Bartholdy er LinkedIn det mest professionelle netværk, når du vil i kontakt med dine kunder.

Vær dig selv

Kaffe- og middagsinvitationer kan være en god ide, når først samarbejdet er etableret. Det kan også gavne din forretning, at du sender blomster, når kunden har fødselsdag – og dukker op til receptioner og jubilæer på kundens arbejdsplads.

”Jeg undrer mig over, hvordan I kan hive historier ud af andre, når mange af jer er så introverte og gemmer jer bag det skrevne ord,” siger Carina Heckscher, der selv bruger halvdelen af sin arbejdstid på at pleje relationen til sine nuværende og potentielle kunder. Hun inviterer ofte sine kunder på restaurant og er som regel omgivet af mænd i jakkesæt.

Det er feminint at være tilbageholdende. Kvinder tænker for meget over, hvad de kan tillade sig at gøre og sige - og om de har en birkes siddende i tænderne. De skal bare være sig selv. 

Carina Heckscher

    HVORNÅR ER DU EN SUCCES?

    Sæt dine egne succeskriterier. Hvornår er et arrangement en succes? Når du har deltaget? Smagt maden? Eller talt med tre mennesker? Start i det små. Succesoplevelser motiverer.

     Kilde: Networkingekspert Carina Heckscher

    Fandt du den information du søgte

    Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
    Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk