Freelanceklubber: Sådan gør du
En freelanceklub på et medie eller i et mediehus kan være med til at bane vejen for bedre arbejdsvilkår og betalingsbetingelser. Netværk og relationer er altafgørende på et presset mediemarked.
HAGLUND MARTIN KURT
Af FreelanceGruppens bestyrelse
Hvad er en freelanceklub?
En freelanceklub er en sammenslutning af personer, der leverer indhold på løse vilkår til samme aftager (fx en avis, et magasin eller et bureau). Det kan både være som stykbetalte, fastlancere, projektansatte eller vikarer, det kan være folk, der freelancer på fuld tid for én eller flere kunder, eller har deltids- eller fuldtidsjob et andet sted. Med andre ord: En freelanceklub er for alle, der ikke er fastansatte hos den pågældende aftager, og som kan se ideen i at etablere et fagligt og fagpolitisk fællesskab med andre, der leverer på løse vilkår.
Hvad er en lokal freelanceundersøgelse?
En lokal freelanceundersøgelse er en kortlægning af, hvor stor en del af et bestemt medieprodukt, der bliver produceret af freelancere, hvem disse freelancere er (fx hvad de laver, når de ikke leverer til lige dette medie), hvad de får for deres arbejde, og på hvilke vilkår.
Ved at producere kollektive data kan I som freelancere synliggøre for jer selv, og hvor meget af produktet, I rent faktisk producerer. Og om det, I får for det, er rimeligt. I kan også finde ud af, om der er forskel på, hvor meget folk bliver betalt for de samme formater, og I kan lave beregninger på fx, hvad den gennemsnitlige reelle timeløn lander på. Dernæst kan data bruges til at synliggøre jeres betydning som freelancere over for ledelsen/forhandlingspartneren.
Har du spørgsmål vedrørende freelanceklubber på det medie, du leverer til, eller har du brug for hjælp til at starte op, er du velkommen til at skrive til mediklubben@freelancegruppen.dk