Gå til hovedindhold
Bliv medlem
Er afholdt

AFHOLDT. Skriv SEO-tekster til travle læsere

Kan du både søgemaskineoptimere, skrive godt og strukturere en tekst, så den passer til læsere med utålmodige læsevaner, digitale hjerner og skærme i mange størrelser?

seo-optimering

Fotograf Camilla Hey ©

Hvornår

26. januar 2018 10:00-13:00

Hvor

DJ, kursuslokalet, Gammel Strand 50, stuen, 1202 København K.

Pris

Gratis for medlemmer af FreelanceGruppen

Type

Halvdagskursus

OBS: Kurset udbydes også snart i Århus - hold øje med kursuskalenderen

Søgemaskineoptimering (SEO) af indhold til moderne læsere kan rykke journalister, tekstforfattere, bloggere, fotografer, grafikere, webdesignere og webredaktører opad i den digitale superliga. Hvis SEO kombineres med at skrive gode, velstrukturerede tekster, der passer til vores nye læsevaner, kan dit indhold blive bedre placeret i Google, tiltrække flere besøgende - og gøre en forskel for læserne.

Hvorfor skal du skrive til en ny type læsere
Ifølge Google er vi blevet utålmodige “her og nu”-brugere af nyheder og viden. Vi søger information i små bidder. Fra vores smartphone især. Og vi læser utallige gange om dagen. Google kalder det “micro moments”.
På dette lavpraktiske kursus i søgemaskineoptimering tager vi derfor udgangspunkt i moderne læsevaner og kombinerer med Googles viden om vores søgevaner.

Effektiv og moderne søgemaskineoptimering
Skriver du godt med fokus på, hvad din målgruppe vil vide - og bruger du nogle få og nemme SEO-teknikker. Så er du godt på vej til rykke opad i Google.

Journalistiske metoder kombineret med digitale skrivemodeller og søgemaskineoptimering er en af de mest effektive veje til topplacering på Google. Og til at kommunikere med effekt.

Hvorfor skal mediefolk lære SEO
Alle, der skriver digitale tekster kan få glæde af søgemaskineoptimering. Flere af SEO-teknikkerne kan gøre digitalt indhold betydeligt bedre - også når det ikke er vigtigt at ryge til tops på Google.

Kurset giver dig viden, der skubber til rustne skrivevaner og traditionelle meninger om artikler og blogindlæg.

Målet er, at du lærer de vigtigste og mest effektive metoder til moderne søgemaskineoptimering af tekster og billeder. Vi skal først og fremmest lege kreativt med tekst. Vi kigger derfor ikke på søgemaskineoptimering fra et teknisk perspektiv, men fokuserer på at bruge Googles nyeste krav til SEO samt evidensbaseret viden om digitale læsevaner.

Kurset er velegnet for dig, der arbejder med formidling online: journalistik, blogindlæg, faglig viden, kommunikation. Nyhedsbreve, salgstekster, emailmarketing, brand journalism og inbound marketing. Samt webdesign.

Det kan du efter lynkurset i SEO:

  • Optimere tekster og billeder efter moderne SEO-principper (onpage seo)
  • Lave keyword-research og identificere brugerbehov
  • Skrive mobilvenlige tekster til websites og nyhedsbreve

Sådan afvikles kurset:
Selvom vi kun mødes i tre timer, er kurset effektivt, fordi du arbejder med emnet før, under og efter fælles undervisningstid.

  • FØR kurset får du forberedende materiale, som du forventes at have reflekteret over før vi mødes.
  • DE TRE TIMER VI ER SAMLET går vi i dybden sammen, reflekterer over muligheder. Debatterer og inspirerer hinanden.
  • FØR OG EFTER kan deltagerne dele erfaringer via en lukket gruppe på FB

Krav til deltagerne:
Kurset har fokus på kreativ formidling. På at producere godt, søgemaskineoptimeret indhold. Du kommer derfor ikke til at høre ret meget om koder og teknisk SEO. Det handler ikke om de tekniske krav til at bygge et SEO-venligt website. (offpoage SEO)

  • Du behøver ikke have teknisk viden om websites
  • Du behøver ikke kunne skrive lange gode tekster

Kurset er også velegnet til dig, der ikke skriver i nævneværdigt omfang:

Fotografer, der kun arbejder med at optimere billeder, skrive filnavne og billedtekster
Grafikere og layoutere, der skal præsentere andres indhold
Webredaktører, der redigerer digitale tekster

Kurset er tilrettelagt som intensiv læring og kræver derfor af deltagerne, at:

  • Du har konkrete produkter, du vil arbejde med - artikler eller blogindlæg - så du kan prøve teknikkerne af i praksis.
  • Du har adgang til at lægge indhold på et website - en kundes website, dit eget website eller blog.
  • Du har ikke behov for hjælp til at bruge computer, billedbehandlingsprogram, WordPress, FB etc.

Underviser: Lisbeth Scharling fra webwoman.dk.
"Jeg har arbejdet med online marketing siden 2009 og skrevet om og undervist i søgemaskineoptimering siden 2010. Er uddannet journalist og webdesigner. Har suppleret med et hav af kurser i kommunikation, design, marketing, siden hun blev uddannet journalist i 1984. Har arbejdet som papirjournalist - skrivende og redigerende - på Århus Stiftstidende og Jyllands-Posten. Samt som IT-underviser og digital journalist på JP’s elektroniske medier fra 1999-2008. Min glæde ved at skrive er blevet større i takt med de nye digitale muligheder og læsernes nye krav. Og jeg vil gerne inspirere kolleger, der har lyst til at fordybe sig i nye og spændende muligheder for at kommunikere online."