En ægte solopreneur
Hun vil selv have fat i tømmerne, køre bilen eller styre joysticket, kald det, hvad du vil. Karin Høgh er direktør i sit eget enmandsfirma, og tager sig af stort set alt selv. Fra at lave podcasts til marketing og kundeservice. Hun er en fuldblods solopreneur.
Test dig selv
Er du også en solopreneur?
En solopreneur er en der arbejder alene, er solo, kører deres forretning på egen hånd. De kan godt hyre tidsbegrænset hjælp, men de vil helst have det fulde ansvar for at driften af deres virksomhed.
Den typiske solopreneur bliver nemt fristet til at blive en work-a-holic, der aldrig føler arbejdet er færdigt. De overkommer typisk selv de fleste administrative opgaver, marketing, kundeservice og levering.
Frit oversat fra www.urbandictionary.com
Af Marianne Bækbøl
Har man succes i det små, står folk i kø for at spørge, om man ikke skal vokse, ansætte personale og udvide firmaet. Karin har det passet bedre at lytte til sine nærmeste omgivelser.
"Jeg foretrækker at være mig selv. Her, hvor jeg har kontor, er der flere, der tidligere har haft større firmaer, som nu er sig selv. De syntes, at det var både besværligt og stressende. De tjente heller ikke flere penge som sådan, men fik flere problemer. Det er bedre bare at arbejde sammen med andre i perioder, når jeg har brug for det", siger hun.
Ligeglad med fordomme
Fordommene står i kø, når det drejer sig om solopreneurs. De tør bare ikke blive større, det er kun kvinder, der vælger den selskabsform, de er kontrolfreaks, fordi de vil styre tingene selv og meget andet.
Jeg er ligeglad med de fordomme. For mig handler det om, at det passer med min livsstil. Jeg ville for eksempel ikke være solopreneur, hvis jeg havde små børn, for jeg arbejder på alle tider af døgnet. På den anden side gør jeg det, jeg har lyst til, og jeg gør det, når jeg vil. Jeg er til enhver tid min egen succes og min egen fiasko, hvis det går galt. Det passer mig rigtig godt.
Karin Høgh
Journalisten skiftede fag
Den har ikke altid stået på podcasts, for de fandtes ikke, da Karin blev uddannet som journalist i 1986. I 20 år var hun radio- og webjournalist og arbejdede blandt andet på Politiken, A-pressen og i DR.
”Jeg skrev, lavede digitale nyheder, der på det tidspunkt var noget helt nyt og jeg lavede radio. Både it-delen og radioen havde min store interesse, og efter nogle år blev det til en uddannelse på it-universitet. Efter det forløb tog det fart med podcastingen og i 2006 etablerede jeg PodConsult. Den første periode på dagpenge med firmaet som selvstændig bibeskæftigelse.”
Arbejder bredt inden for et smalt område
Arbejdsglæden blomstrer, når hun guider og rådgiver andre til brugbare podcastoplevelser og relevante indkøb af udstyr. I starten lavede hun selv podcasts, lærervejledninger i podcasting, oplæg og undervisning.
”Ret hurtigt fandt jeg ud af, at min store interesse for de tekniske detaljer kunne bruges til at udvikle min forretning til også at formidle faciliteter til podcasts og sælge godt udstyr.”
Derfor har Karin etableret sit eget fuldt udstyrede lydstudie, som hun bruger selv men også lejer ud til andre, der vil podcaste i god kvalitet. Lige som hun har lavet en webshop med et udvalg af lyd- og videoudstyr og it-udstyr både til leg og til læring.
Niche og branding – to skridt til succes
At have sig en specialitet, et område, hvor man er rigtig god, er bedre end at være bred og lave alt muligt forskelligt. Med en niche kan man blive ekspert på et område, hvilket, ud over andre fordele, også gør det nemmere at brande sig, synes Karin. Og branding er vigtig.
”Man skal ikke være bange for at være ’smal’. Der er altid en målgruppe til ens produkter. Jeg tror også, at det er lettere at finde nye udviklingsområder for sin forretning, når det er en nichevirksomhed. I mine øjne er branding desuden et centralt element i markedsføringen. Det er vigtigt på mange forskellige måder at vise, hvad man kan, ikke kun at kunne fortælle om det. Det er nu en gang lettere, hvis du er lidt bedre end de fleste andre på et smalt område.”
Du kan gratis downloade Karin Høghs bog ’Medier der holder – strategisk lyd- og videopodcasting’ her
En iPhone er nok
Karin har lært sig at lave webshops. Hun tager på messer og seminarer for at møde kunder. Laver ugentlige podcasts til andre om solopreneurship. Forærer sin viden om podcasting væk via sin hjemmeside. Kort sagt: Karin investerer både tid og penge i at tjene penge.
Jeg møder tit journalister, som vægrer sig ved at lave en produktion, der ikke er en kunde til her og nu. Jeg råder dem altid til at gøre det og at se på det som en investering. Til det arbejde, som de fleste journalister laver, kan de nemt komme i gang med podcasting ved hjælp af en iPhone og en iPad, som rigtig mange har i forvejen.
Karin Høgh
Kunderne er kollegaerne
Kundeporteføljen kommer især fra undervisningsbranchen, men også journalister fylder meget. Mange freelancekolleger er igennem tiden blevet rådgivet og har købt udstyr i PodConsult. Her kommer Karins journalistiske baggrund hende til gode. I hverdagen, selvom den ikke er præget af journalistiske produktioner, har hun også glæde af sin uddannelse og erfaring.
”Jeg skal kunne tale med alle, ligesom journalister skal. Jeg skal kunne formulere mig, så det tiltrækker læsere og i mit tilfælde købere. Stavningen skal også være i top. Alle de gamle dyder er i brug dagligt, selvom jeg ikke laver journalistik. Det kan jeg godt lide.”
Aktiv, vedholdende og dybt engageret
Det næste udviklingsområde er webinarer. Et område i fremgang, som forretningen kan nyde godt af. Selvom det går godt, kræver det forretningsudvikling for at det kan blive ved. Hun kommer ikke sovende til succeserne, men lægger stor energi i sit projekt.
”Ind til videre har jeg opnået min succes ved at være aktiv, vedholdende og engageret. Det allermeste af tiden. Nogle gange kan jeg godt gå på kontoret og ikke lave noget i timevis, men så sidder jeg til gengæld ofte om aftenen og giver den en skalle. At jeg bestemmer alting selv er noget af det, der giver mig lysten til at blive ved. Det er skønt, at være solopreneur.”
Find iværksætterinspiration her: http://solopreneurcast.dk
Mere inspiration:
Journalist Alex Blumberg, tidligere This American Life podcast fortæller helt fra start, hvordan han sætter i værk.