Gå til hovedindhold
Bliv medlem

”Ekspertrollen gør det lettere for folk at huske mig”

BIRGITTE VANGE, freelancejournalist med speciale i formidling om sundhed, sygdom og personlig udvikling.

Af Anne Anthon Andersen

Birgitte Vange 35 års erfaring som læge og arbejder ved siden af freelanceopgaverne i sin virksomhed Lægens Ord stadig halvdelen af ugen som overlæge på den ungdomspsykiatriske afdeling i Aabenraa. Forfatter til bogen ’Set, hørt og forstået – inspiration til åben dialog og netværksmøder’ om betydningen af åben dialog mellem patienter, pårørende og medarbejdere i psykiatrien.

Hvad oplever du, at det betyder for din synlighed og i dit netværk, at du har et specialområde? 

Det bliver lettere for folk at huske mig, når de senere står og skal bruge min ekspertise, fordi jeg har en anderledes kombination. En gang sagde en mentor til mig, at Lægens Ord var for snævert et område og navn. Men det har jeg ikke selv oplevet.

Alle har brug for en ramme, hvis de vil skabe sig et brand, men også for at sikre sig selv mulighed for at dygtiggøre sig på et område. Man kan ikke være god til alt. Og det er der heller ingen kunder, der tror på. Det kommer til at virke utroværdigt for ens omdømme.  

Hvad har dit faglige fokus betydet i etableringen af freelancebutik?

Det var egentlig ikke et strategisk valg fra starten, da jeg havde en  drøm om at skrive store portrætter og alt muligt andet. Men det gik op for mig, at jeg kunne vende det til en fordel at bruge netop min ekspertise. Det var jo oplagt at definere min forretning med afsæt i det, jeg allerede havde en særlig viden om. Fordi jeg selv er læge, kan jeg nemmere komme i kontakt med kilder i sundhedsvæsenet – jeg taler sproget og har et bredt netværk.

Hvad er dine gode råd til andre, der ønsker at gøre sig til ekspert?

Det er vigtigt, at man har et stærkt engagement inden for området, og at man kaster sig over noget, man i forvejen ved noget om. Men man skal også overveje med sig selv, om man kan holde ud at skrive om det samme område i mange år, fordi det bliver ens brand, som det kan være svært at skifte radikalt ud fra den ene dag til den anden. 

Min ramme er tilstrækkeligt rummelig til, at jeg kan skifte spor inden for rammen. Det skal man også tænke over.

Hvad har det betydet for din forretning, at du har skrevet bog om dit stofområde?

Jeg så behovet for den, og så var det en udfordring for mig selv. Jeg havde egentlig ikke strategiske overvejelser om det i udgangspunktet. Men senere har det vist sig, at det har givet noget til butikken. Jeg er for eksempel blevet inviteret ud og holde workshops på en konference om ulighed i sundhed i Region Syddanmark for politikere og fagfolk, som arbejder med psykiatri. Og jeg har holdt en række workshops for pårørende, fagfolk og patienter med henblik på at skabe dialog og erfaringsudveksling.

Til efteråret skal jeg optræde som oplægsholder til et arrangement hos Socialpædagogernes Landsforbund i Sydjylland sammen med sangeren Mathilde Falch, som tidligere lidt af en spiseforstyrrelse og har haft et misbrug, men nu er rask og arbejder som ambassadør for SIND.

Hvordan har det styrket din profil som ekspert at udgive bog?

Det har først og fremmest lært mig en masse at arbejde med og skrive bogen. Den skaber synlighed og sætter fokus på et emne. jeg brænder for: samarbejde mellem patienter, pårørende og personale i psykiatrien om bedre hjælp til den enkelte. Jeg oplever, at det giver point. Selvfølgelig er det fedt, når jeg pludselig finder ud af, at bogen er blevet pensum på forskellige uddannelser.

Der er også noget networking i det, fordi det skaber et omdrejningspunkt for professionelle kontakter med fagfolk og kunder, der interesserer sig for mit område. Mit mål med det jeg laver er generelt, at det skal skabe refleksion, eftertanke og forandring – at det skal påvirke nogen. 

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk