Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Ekspertrollen fremtidssikrer forretningen

Som din egen chef er lønstigning og faglig udvikling dit eget ansvar. At indtage ekspertrollen kan være med til at bane vejen.

Af Anne Anthon Andersen

Det kræver strategisk benarbejde, men er en afgørende investering, lyder vurderingen fra DJ’s freelancekonsulent, som opfordrer freelancere til at specialisere sig.

Selv om du som freelancer har friheden til at lade dig rive med strømmen af arbejde og tage imod de opgaver, der tilfældigt flyder din vej, er der kun gode grunde til at takke nej til nogle af dem for at vælge et stofområde og gå benhårdt efter at specialisere sig inden for det.

Sådan lyder rådet fra DJ’s iværksætterkonsulent med speciale i rådgivning af selvstændige Kirstine Baloti.

”Når man markerer sig som en stemme, der bliver lyttet til inden for et område, er det med til at skabe synlighed som ringe i vandet. Kunderne husker dit navn. Jeg hører ofte, at folk oplever, at de pludselig bliver kontaktet med ønsker om deres ekspertise til at løse en række nye opgaver”, lyder det fra Kirstine Baloti.

Mange lader sig afskrække

Men stadigt alt for få freelancere vælger at gøre sig til ekspert på et område, mener hun. De vil hellere kalde sig ”all-arounder” og levere lidt af det hele.

”Men det får man ikke særlig meget synlighed eller nye kunder ud af. Jeg kunne godt tænke mig, at der var flere, der forstod vigtigheden af at brande sig og gøre sig synlig på et bestemt område frem for at skyde med spredehagl”, siger Kirstine Baloti, som opfordrer til, at man klart definerer sit område. For finder man ind til kernen af sin forretning og tegner butikkens blomst, bliver det langt lettere at høste dens kronblade.

Ota Tiefenböck er blandt dem, der har valgt at stille skarpt. Ved at gøre Øst- og Centraleuropa, Balkan og Kaukasus til sit stofområde, har han boostet butikken med en række nye opgaver. For eksempel har han afholdt kurser i aftenskoleregi og for Pressens Uddannelsesfond, holdt foredrag på efterskoler, redigeret og udgivet bøger af ukrainske forfattere på eget forlag og været rejseleder for et rejsebureau. Sideløbende bliver han jævnligt bedt om at stille op som ekspert og kommentere østeuropæiske politiske forhold for TV2, DR, Radio 24/7 og en række andre medier, og for et par år siden startede han mediet www.mreast.dk , hvor han udgiver artiklerog analyser og dermed er med til at understrege sin viden og interesse for området.

Du skal turde sige nej

”Hvis du har skrevet tilstrækkeligt mange artikler om dit emne, begynder journalisterne at henvende sig af sig selv. Men det kræver tålmodighed og tro på projektet”, siger Ota Tiefenböck, som har oplevet, hvordan ekspertrollen har gjort det muligt for ham at leve af at lave alene det, han brænder for. Helt bevidst har han afholdt sig fra opgaver, som ikke har rod i hans specialområde.

”Hvis man beslutter sig for at have en ekspertise, skal man lade være med at skrive om alt muligt andet. For det ødelægger ens image. Hvis jeg får tilbudt at skrive en artikel, der falder uden om mit stofområde, takker jeg nej”, siger han.

Det er også en af hans pointer i bogen ”Overlev i mediebranchen – bliv ekspert”, som han udgav i 2013.

”Det er ret vigtigt, at man hele tiden plejer sit speciale. Når folk googler dig, og der kommer artikler op om alle mulige forskellige emner, kommer du til at virke useriøs som ekspert”, siger han.

Du kan vende supertankeren

Det er ofte følelsen af ikke at vide nok, der afholder freelancere fra at iføre sig rollen som ekspert, oplever Kirstine Baloti. Men den frygt er det bare om at parkere, mener hun:

 

Man skal ikke være så skræmt af at springe ud i noget, hvor man ikke synes, at man ved nok. Det er den glæde, man har som freelancer, at man selv kan vælge og har muligheden for at vende supertankeren – tegne det billede frem, som man gerne vil have andre til at se. Og vælger man at nørde igennem på et område, og holder fast, skærper det ens faglighed markant.

Kirstine Baloti

I stedet for at følge med på 17 forskellige områder, kan det skabe fokus og overblik at vælge fokus. Det er ikke et quick fix, og man skal indstille sig på at have det lange lys på og gøre sig gældende ved at deltage og give inden for sit område over lang tid, lyder rådet fra Kirstine Baloti. Det behøver ikke at indebære en bunke lange blogindlæg, eller at du skriver en bog. Det kan også være at skrive debatindlæg, give dit besyv med i debatter på de sociale medier, hjælpe med at svare på andres spørgsmål eller dele andres artikler på de sociale medier. Og så en gang imellem byde ind med dit eget indhold.

”Jeg prøver at trække det lidt ned på jorden. I bund og grund handler det om at være på den rette platform og kommunikere ind i de rigtige fora, følge med i de rigtige netværk, nyhedsbreve osv.”, siger Kirstine Baloti.

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk