5 tips til at lande den første opgave
Der skal hul på bylden som ny freelancer – du skal have den første kunde, og det kan være lidt skræmmende, hvis du ikke naturligt er sælgertypen. Her er den korte guide.
Af Martha Madsen
#1 Læg en plan
Start med at finde ud af, hvad du kan, og hvad du sælger i tre ord, som du kan bruge til at forklare dig selv over for dine potentielle kunder. Du har dermed også en ide om, hvem du gerne vil arbejde for og hvilke opgaver du gere vil have, så du har en retning at sigte i, når du går i gang.
#2 Brug dit netværk
Fortæl alle, du kender, at du nu er freelancer. Den mest oplagte kunde er en, du kender, eller som kender en, du kender. Begynd derfor med at lave et opslag på dit yndlings sociale medie, der forklarer, at du nu er freelancer, og hvad du kan. Derefter skriver eller ringer du til tidligere chefer og kollegaer og taler med dem, om hvad de eventuelt kan bruge dig til, og hvad de eller deres virksomhed ellers bruger freelancere til, og hvem du skal tale med hvis ikke dem.
Begynd med at kontakte en, der kender dig godt fagligt, og som bruger freelancere. Derefter kontakter du en anden, der kender dig, og hvis arbejdsgiver måske bruger freelancere. Derefter kontakter du en, der kender dig nogenlunde, og som arbejder inden for noget, du kan finde ud af.
Spørg om de kan henvise dig til andre relevante mennesker, de kender, så du har en grund til at kontakte dem.Tal med andre freelancere, om hvordan de gør. De kan også sende kunder din vej, når de ikke selv kan tage dem. At netværke er ikke at være falsk eller slimet. Hold kontakten til folk, du kan lide, og hjælp dem, når du kan, så hjælper de også dig.
#3 Kontakt dem, du ikke kender
Når du har talt med alle, du kender, og alle dem, de kender, så skal du i gang med at lære helt nye mennesker at kende. Du skal kanvasse.
Start med et medie, en virksomhed eller et område, som du virkelig gerne vil arbejde med. Research dem, få nogle ideer og find ud af, hvem der kan tage beslutninger om indkøb af freelancestof. Hvis det er et medie, så kontakt redaktøren, hvis det er en virksomhed, skal du have fat i chefen – ikke kommunikationsmedarbejderen – gå efter beslutningstagerne.
#4 Send synopser
Synopser sender du til dem, du gerne vil have opgaver fra. Du har en ide, skriver en kort skitse, der forklarer vinkel og kilder, eller hvad virksomheden kan bruge ideen til. Send gerne tre synopser per mail, så de har noget at vælge imellem - skriv i malen, at du ringer for at drøfte idéerne. Efter et par dage ringer du.
Måske tager de din idé, måske gør de ikke – tag det ikke personligt, hvis de ikke tager den. Lyt til begrundelsen, du kan lære noget, du kan bruge, næste gang du skal sælge en idé. Prøv du samme ide et andet sted, eller du prøver samme sted med en ny ide om et par måneder. Send synopser, ring, synops, ring.
#5 Bliv ved
På et tidspunkt vil du begynde at få opgaver ind uden at skulle ud og lede efter dem, men indtil da gentager du ovenstående trin igen og igen, indtil du har de opgaver, du gerne vil have. Husk at skaffe nye opgaver, mens du arbejder på de aktuelle, så du ikke får et stort hul mellem dine opgaver.
Lad dig også inspirere af temaet om pris og forhandling og temaet om den gode kunderelation